• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Het Amsterdam Fashion Week debuut van... Tess van Zalinge en Lola + Lou

Het Amsterdam Fashion Week debuut van... Tess van Zalinge en Lola + Lou

Door May-Anne Oltmans

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Over een week is het zover en begint de Mercedes-Benz Fashion Week Amsterdam (MBFWA). Voor de meeste deelnemende ontwerpers is daarom een tijd van slapeloze nachten aangebroken. Voor sommige ontwerpers is de aankomende modeweek extra spannend, omdat zij tijdens deze editie hun debuut maken. Hoe bereiden deze ontwerpers zich hierop voor? En wat is de reden dat zij hun werk zo graag willen showen op MBFWA? Vast staat dat alle overuren die nu worden gemaakt uiteindelijk voor een goed doel zijn: een fraaie collectie presenteren tijdens het grootste mode-evenement van Nederland. Tegelijkertijd is de deelname aan Fashion Week een risico, omdat het in veel gevallen een grote financiële investering vergt. FashionUnited bracht een bezoek aan drie ontwerpers die volgende week met hun label debuteren. In de tweede aflevering: Tess van Zalinge en Malou van den Broek van de labels Tess van Zalinge en Lola + Lou.

Tess van Zalinge en Malou van den Broek lanceren twee labels tijdens MBFWA

Correct me if I am wrong, maar ik kan me niet herinneren dat er ooit een ander duo is geweest dat tijdens Fashion Week gelijk twee merken heeft gelanceerd,” stelt Malou van den Broek, één van de oprichtsters en tevens Business Director van Tess van Zalinge en Lola + Lou. De twee merken werden in januari 2015 opgericht door Van den Broek en Tess van Zalinge, die enkele maanden eerder aan elkaar waren voorgesteld door recruitment & consultancy bureau HNTK. Het klikte onmiddellijk tussen de twee, zowel op persoonlijk als op zakelijk vlak. “De reden dat we zo goed kunnen samenwerken, is dat er een duidelijke scheidingslijn bestaat tussen onze taken. Ik weet dat ik niet zou kunnen wat zij doet, en andersom weet Tess dat zij niet zou kunnen doen wat ik doe,” licht Van den Broek toe, die zich aan de Universiteit van Amsterdam heeft gespecialiseerd in economisch beleid.

De twee labels die Van Zalinge en Van den Broek hebben opgezet, zijn op een bepaalde manier ook een afspiegeling van hun persoonlijkheden. Lola + Lou is het draagbare lingeriemerk met Van den Broek als eindverantwoordelijke, terwijl Tess van Zalinge staat voor de high-end couture waar Van Zalinge de verantwoordelijkheid voor draagt. Ook de inspiratiebronnen voor beide merken hadden volgens Van Zalinge niet meer van elkaar kunnen verschillen. De fijne beha´s, slipjes en body´s van Lola + Lou zijn geïnspireerd op de alternatieve popmuziek van de excentrieke zangeres Grimes, terwijl de collectie van Tess van Zalinge is gebaseerd op de Nederlandse identiteit uit het boek ´Moet kunnen´ van Herman Pleij. Daarnaast is Tess van Zalinge meer dan alleen lingerie, en beschrijft Van Zalinge haar werk voor dit label zelf als “mode met lingerie”. Hierdoor is het volgens de ontwerpster bijna niet te zien dat de ideeën voor beide merken van hetzelfde duo afkomstig zijn. En dat is precies de bedoeling: “Het zijn twee verschillende labels, dus dan moet je het op een andere manier aanpakken.”

Van den Broek: “Als we twee merken in-house hadden moeten produceren, was dat nooit gelukt”

Behalve de insteek bij de twee merken, verschilt ook de manier waarop de twee collecties worden gemaakt. Voor Lola + Lou worden de meeste items bij een externe fabriek geproduceerd, met uitzondering van een aantal exclusievere items, terwijl Van Zalinge voor alle items uit haar gelijknamige label zelf achter de naaimachine heeft plaatsgenomen. Daarnaast krijgt ze hulp van stagiaires Joyce van den Berg en Rosa Kramer. “Als ik 100 stuks van een beha uit de collectie van Lola + Lou had kunnen maken dan had ik het gedaan. Maar dat is gewoon niet mogelijk - dat moet je uit handen geven,” legt Van Zalinge uit. Knikkend vult Van den Broek aan: “Als we twee merken in-house hadden moeten ontwerpen en produceren, was dat nooit gelukt.”

Het duo is daarom ook blij dat ze zich voor Lola + Lou ´slechts´ hoefden te concentreren op het aanleveren van de tekeningen, patronen en stoffen. Het scheelt veel werk, maar het heeft tegelijkertijd ook zijn nadelen. Wanneer bepaalde items anders uitvallen dan was bedoeld, zullen Van Zalinge en Van den Broek op korte termijn met een oplossing moeten komen. Hoe de partners daarmee omgaan? “We houden in ieder geval onze vingers gekruist,” lacht Van den Broek.

Van Zalinge: “Toen we begonnen wisten alleen mijn vrienden en familie ervan”

Het feit dat Van Zalinge en Van den Broek zich nu klaarstomen voor Fashion Week is iets dat ze een paar maanden geleden geen van tweeën hadden durven dromen. “Toen we met Lola + Lou en Tess van Zalinge begonnen, werkte ik heel low profile aan Tess van Zalinge: behalve mijn vrienden en familie wist niemand ervan,” vertelt de ontwerpster. Wanneer Van Zalinge eind september een berichtje ontvangt van haar voormalige leraar Peter Leferink van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI), besluit ze hem te vertellen over de merken waar ze op dat moment aan werkt. “Hij was heel enthousiast, en bracht mij in contact met Iris Ruisch,” zegt Van Zalinge hierover.

Wanneer Van Zalinge wordt uitgenodigd door de organisatie van MBFWA om haar werk voor Tess van Zalinge te laten zien, voelt ze zich vereerd. Samen met Van den Broek en alle samples en tekeningen die ze heeft gaat Van Zalinge bij de organisatie langs, en vervolgens krijgen ze te horen dat Tess van Zalinge mag showen. “We waren zo enthousiast toen we dat hoorden, en vonden het haast bizar. Toen kwam opeens de vraag: waren jullie ook niet met een ander label bezig? We lieten toen de tekeningen van Lola + Lou zien, waarna door de organisatie werd besloten dat er een duoshow van zou worden gemaakt,” vertelt Van Zalinge glunderend.

Fashion Week: een springplank naar een breder publiek

Nu Fashion Week steeds dichterbij komt, begint de stress vooral bij Van Zalinge toe te nemen. “Ik ben normaal gesproken heel georganiseerd, inclusief lijstjes en planningen, maar ik merk dat ik door de druk van Fashion Week niet verder kan kijken dan twee dagen,” geeft ze toe. Wie rondkijkt in de studio van Van Zalinge en Van den Broek zou niet zeggen dat dit het geval is. De samples van Tess van Zalinge hangen netjes naast elkaar aan een kledingrek dat tegen de muur staat, en ook op de werktafels heerst orde. Achterin het atelier, dat vroeger diende als leslokaal in de Gevangenis Wolvenplein, liggen stoffen opgestapeld en hangen de eerste items van Lola + Lou klaar voor de doorloop met de modellen die later deze week plaatsvindt.

Van Zalinge en Van den Broek kijken allebei heel erg uit naar de show, en ze hopen dat het voor Tess van Zalinge en Lola + Lou “een springplank is om het publiek warm te maken voor de collecties”. Van Zalinge licht toe: “We hopen dat we voor Lola + Lou in contact komen met inkopers van winkels waar we graag willen worden verkocht. In die zin is Fashion Week vooral een manier om ons netwerk uit te breiden.” Voor Tess van Zalinge geldt dat de ontwerpster vooral hoopt op erkenning. “Tess van Zalinge is mijn creatieve uitlaatklep en ik hoop vooral dat mensen het mooi vinden. Verkopen is niet het hoofddoel van dit merk: ik heb liever dat mensen mijn visie begrijpen.”

Foto´s: Afstudeercollectie Tess van Zalinge door Peter Stigter, stofstaaltjes en het atelier via Lola + Lou Facebook en Tess van Zalinge en Malou van den Broek door Joyce van den Berg.

Lees ook: Het Fashion Week debuut van… Anbasja Blanken


amsterdamfashionweek
Amsterdam Fashion Week
Lola + Lou
MBFWA
Tess van Zalinge