Het coronavirus, de apocalyps, latex en franjes: dit onthouden we van de Parijse modeweek
bezig met laden...
Parijs - De modeweek van Parijs werd gisteren afgesloten door shows van onder meer Chanel en Louis Vuitton. Winter 2020 haalt vast de geschiedenis. Niet zozeer door de kleren — het wordt géén seizoen van grote veranderingen — wél door de dreiging van het coronavirus (Covid-19).
1. Het virus hing in de lucht
Het virus reisde mee met de modekaravaan uit Milaan, letterlijk en figuurlijk. Na China, Korea en Japan laaide Covid-19 onverwacht op in Lombardije. Uit China was sowieso bijna niemand naar Europa afgezakt voor de modeweken. Veel Chinese labels moesten hun shows annuleren, vaak omdat ze hun mensen niet in Milaan of Parijs konden krijgen. Editors, buyers en influencers bleven thuis. Maar toen het virus Milaan bereikte, werden de gevolgen voor de modesector nog groter. Giorgio Armani liet zijn show doorgaan achter gesloten deuren, voor een lege zaal.In Parijs waren, behalve de Chinezen, ook veel Italianen afwezig.
Op de shows heerste onzekerheid, vooral op het vlak van etiquette. Kussen, of niet? Mondlapje op, of niet? De laatste vraag bleek grotendeels retorisch: in Franse apotheken bleken stofmaskers al weken uitverkocht. En in de praktijk droeg bijna niemand ze. Een aantal Franse en Zwitserse journalisten die de shows in Milaan hadden bijgewoond, kregen van hun redacties twee weken quarantaine opgelegd, maar zaten in Parijs wel gewoon op de showbanken.Tijdens het weekeinde, toen ook in Frankrijk het aantal virusbesmettingen sterk begon te stijgen, werden veel Amerikanen vroegtijdig geëvacueerd. Hier en daar werden evenementen en shows afgelast.
Uit een communiqué van A.P.C.: "Voor ons is een défilé ook een feest, een moment van zorgeloosheid en samenhorigheid. Gezien de onzekerheden in verband met de verspreiding van het coronavirus, geven we er de voorkeur aan de show te annuleren." Ook Agnès b., dat zou showen in de pas geopende kunststichting van stichter Agnès Troublé in het dertiende arrondissement, paste. De prestigieuze cocktail van de LVMH Prize werd ook geschrapt, maar de showroom van het evenement bleef wel behouden. De designers van de LVMH-merken en onder anderen supermodel Gigi Hadid kwamen er langs.
Merken als Gucci, Prada en Ralph Lauren lieten weten dat ze hun komende cruiseshows annuleren, en de komende modeweken van Shanghai, Seoul en Tokyo werden opgeschort. Maar in Parijs gingen alle grote défilés gewoon door.
2. Parijs stond onder water
Door de weersomstandigheden tijdens de modeweek leek de apocalyps helemaal dichtbij. Het bleef maar regenen. Dat paste in het kraam van Demna Gvsalia bij Balenciaga, die zijn zaal, in een filmstudio in voorstad Saint-Dennis, letterlijk onder water zette. Op het plafond, dat tijdens de show naar beneden zakte, werden dreigende cloudscapes geprojecteerd. Marine Serre, die nog bij Balenciaga heeft gewerkt, kiest sinds haar debuut voor onheilspellende settings, maar bracht dit seizoen een meer optimistische boodschap: de Franse designer situeerde haar collectie in een post-apocalyptisch landschap van een zanderige planeet — geïnspireerd door Dune — waar een nieuwe generatie de toekomst tegemoet gaat.
Bij Kenzo begon Felipe Oliveira Baptista een nieuw hoofdstuk voor het label in een gigantische bubbeltent van transparant plastic die ook iets onheilspellends had. Anderzijds was het een van de weinige écht zonnige momenten tijdens de modeweek. Oliveira Baptista liet zich, net als zijn voorgangers Carol Lim en Humberto Leon, inspireren door de archieven van Kenzo, maar zijn stijl is ernstiger en eleganter, zonder het fun-quotiënt — en de schreeuwerige logo's — dat de vorige incarnatie van het merk een tijdlang zo onweerstaanbaar maakte.