(advertentie)
(advertentie)
Het nieuwe Ten Cate: “Ouderwets eruit, kwaliteit blijft”

“Binnen vijf jaar willen we het meest gewaardeerde Nederlandse ondergoedmerk in Europa zijn,” vertelt Ten Cate directeur Jeroen van Douveren. De ambities zijn hoog, maar volgens van Douveren ‘mag dat ook wel.’ Om hun doel te bereiken is Ten Cate het imago aan het afstoffen en introduceert het een nieuw Ten Cate.

Ten Cate is al sinds de oprichting in 1952 een van de meest degelijke ondergoedmerken in Nederland. “En met degelijk hebben we het dan over kwalitatief goed, betrouwbaar,” lacht Van Douveren. Het merk werd destijds vooral bekend door de naadloze katoenen ondermode. Tegenwoordig kunnen klanten nog steeds terecht bij Ten Cate voor hetzelfde ‘degelijke’ ondergoed, maar de basics hebben wel een make-over gekregen. “Het ouderwetse is eruit, maar de goede pasvorm en kwaliteit blijven.”

Het nieuwe Ten Cate: “Ouderwets eruit, kwaliteit blijft”Het nieuwe Ten Cate: “Ouderwets eruit, kwaliteit blijft”

Ten Cate gaat voor premium positionering

Een van de doelen van Ten Cate is om het merk meer premium te positioneren en jongeren aan te spreken. De samenstelling en afwerking van de Basics-lijn is bijvoorbeeld op de schop gegaan, maar ook het oude logo van Ten Cate heeft zijn herintrede gedaan. Het Ten Cate-hert is nu op alle items terug te vinden. Voor de nieuwe collecties is Van Douveren samen met het team van Ten Cate in het archief gedoken. Veel van de producten zagen er nog goed uit, maar hadden een update nodig. “Door de jaren heen is de bouw van de bevolking veranderd, waardoor de pasvorm ook moest veranderen.” Het is immers nog steeds het doel van ten Cate om kwaliteit voor iedereen te bieden.

Om het merk meer een premium uitstraling te geven introduceert het merk nu ook de Fine-lijn en later in het jaar de Home & Night - collectie. “We zijn op zoek gegaan naar een nieuw soort luxe, een betaalbare luxe voor iedere dag,” aldus Ten Cate. “Een van de voordelen bij Ten Cate is dat we nog veel categorieën kunnen verkennen,” vertelt Van Douveren doelend op onder andere de Home & Night-lijn. De nieuwe Fine-lijn gebruikt ander, fijner en gladder materiaal dan de Basics-lijn en kent meerdere kleuren. “Ook de keuze om met kleuren te werken, onderstreept de nieuwe, moderne koers van Ten Cate.”

Het nieuwe Ten Cate: “Ouderwets eruit, kwaliteit blijft”Het nieuwe Ten Cate: “Ouderwets eruit, kwaliteit blijft”

Het nieuwe Ten Cate: “We hebben enorme ambitie”

Het is de bedoeling van Ten Cate om in Nederland meer marktaandeel te winnen. Ten Cate is onder de oudere doelgroep al goed bekend, maar onder jongeren heeft het merk nog veel terrein te winnen. “Mijn eigen dochter kende het bijvoorbeeld nog niet voordat ik er ging werken,” lacht Van Douveren. “Maar waarom zouden jonge mensen ook niet iets van goede kwaliteit willen dragen?” vraagt hij zich hardop af. Met de vernieuwde en moderne producten hoopt Ten Cate ook deze groep aan te spreken. Ook focust Ten Cate zich op het buitenland en richt haar pijlen op Groot-Brittannië. “We willen onze vleugels uitslaan.” Voor nu is het Groot-Britannië de enige markt buiten de landsgrenzen waar Ten Cate zich op focust. “Eerst goed vestigen in één markt en daarna kijken we weer naar andere markten.”

Ten Cate werd in 1952 opgericht door Loets ten Cate. Het bedrijf was destijds een van de eerste die na de oorlog nylonkousen produceerde buiten de Verenigde Staten en werd daardoor een gevestigde naam in heel Eruopa. De techniek die gebruikt werd voor de kousen werd al snel gebruikt voor het ondergoed waardoor ten Cate een voorloper werd op het gebied van naadloze katoenen ondermode. Op de plek waar destijds het bedrijf en de fabriek werd gestart, Geesteren, worden nog steeds de producten gemaakt. De laatste keer dat L. Ten Cate, en daarmee ook de merken Ten Cate, TC Wow en Tweka, van handen wisselde was in 2015. Destijds werd het bedrijf overgenomen door Antea. Het bedrijf draaide in 2016 een omzet van 10 miljoen euro.

Beeld: Ten Cate