(advertentie)
(advertentie)
Het succes van Didi: “Het is net die twist”

Het is een gevestigde naam in de Nederlandse winkelstraten: Didi. Het merk dat al sinds 1980 bestaat is inmiddels een vaste waarde in het retaillandschap geworden. Puur door eigen koers te varen. Ondanks het lange bestaan van Didi, komt het merk niet vaak in het nieuws. Tijd om eens te kijken hoe het gaat bij het damesmerk en wat het succes achter de keten is. FashionUnited sprak met art director en marketing manager Katja Berest.

Zo’n zes jaar geleden introduceerde het merk het motto: pretty different en dat is volgens Berest precies wat de Didi-vrouw is. “Deze vrouw doet niet anders om anders te doen, ze is zoals ze is,,” verteld Berest. Ze is zelfverzekerd, zelfbewust en wil er toe doen. Een echt Didi-ontwerp kenmerkt zich dan ook door middel van authenticiteit, net een ander kleurenschema dan andere merken en de bijzondere details en patronen. Qua leeftijd zit de Didi-vrouw tussen de 35 en 55, ‘maar het mag ook 30 zijn,’ vertelt Berest lachend. “Het gaat ons niet om de leeftijd, maar om de instelling.”

Het succes van Didi: “Het is net die twist”

Het geheim van Didi

Het blijkt de Nederlandse vrouw aan te spreken, want al jaren blijft Didi groeien en positieve jaren ervaren vertelt Berest. Mede dankzij het succes heeft het merk haar winkelbestand uit kunnen breiden tot 90, waarvan 11 conceptstores. Aan grote uitbreiding in Nederland wordt op dit moment dan ook niet gedacht, aldus Berest. “We zitten op de plekken waar we willen zitten. Het gaat vooral om de optimale beleving neerzetten van het merk. Dat we persoonlijke aandacht kunnen geven door middel van onze medewerkers. Zij zijn namelijk de beste PR die je kunt hebben.” Toch merkt het merk dat een omnichannel strategie ook haar vruchten afwerpt. Zo hebben alle winkels van Didi een verkoopzuil waar klanten ook online items op kunnen zoeken. “We merken dat daar heel enthousiast op gereageerd wordt en dat het heel goed werkt,” aldus Berest. “We hebben met de webshop het afgelopen jaar een ongekende groei doorgemaakt, mede ook door deze zuilen.”

Op dit moment staat in Nederland vooral het aanscherpen en uitbreiden van de conceptstores op de planning. Oude winkels worden omgebouwd tot het nieuwe concept met duurzaam interieur en de optimale beleving van het merk. Toch blijft het buitenland ook lonken. Didi is inmiddels met een webshop aanwezig op de Belgische en Duitse markt en alhoewel fysieke winkels wel een ambitie zijn, zijn er geen concrete plannen. Wat wel al in de agenda gemarkeerd staat bij Berest is de lancering van het loyalty-programma van Didi. “Dat is een extra waarderingssysteem voor je vaste klant. Een extra service.” Didi ziet de vaste klanten immers als de ambassadeurs van het merk. Nog voor het einde van het jaar wordt het programma gelanceerd, maar details wil Berest nog niet kwijt.

Het succes van Didi: “Het is net die twist”

De authenticiteit van Didi: “Homogeniteit past gewoon niet bij het merk”

Het is duidelijk dat Didi met de 37 jaar aan geschiedenis de veranderingen in het retaillandschap heeft doorstaan. Het bedrijf gaat inmiddels mee met de online en loyalty-trend maar het geheim van Didi ligt elders. Volgens Berest is de authenticiteit van Didi de kracht van het merk. “De grote modeketens hebben een homogeniteit en dat past niet bij Didi. Na al die jaren staat Didi op deze manier nog steeds overeind.”

Didi is in 1980 opgericht. Het bedrijf is inmiddels onderdeel van 3D Fashion. Het merk staat vooral bekend om de uitgesproken patronen en kleuren en het motto ‘pretty different’. Het bedrijf heeft 90 winkels in Nederland en is online aanwezig in Nederland en België.

Beeld: Didi