Het verhaal van Daylliance: als rechtenstudent een modemerk opzetten
bezig met laden...
Twee rechtenstudenten die een eigen kledingmerk opzetten. Een opmerkelijke carrièreswitch en toch deden Sanne Knopper en Milou Knierim het. Dat de modebranche voor velen aantrekkelijk is, dat weten we. Maar wat gebeurt er als je zonder ervaring de modewereld binnenstapt? Vandaag praat FashionUnited met de twee oprichters van Daylliance.
Afzonderlijk van elkaar waren Knopper en Knierim al op zoek naar een creatieve invulling naast hun studierechten. Knopper begon met het maken van setjes kleding en verkocht deze via Facebook-groepen. Knierim begon haar eigen website over mode en stuurde op een dag een berichtje naar Knopper. Het resulteerde in een koffie-afspraak waar de vonk oversprong. “Tijdens het drinken van een kop koffie kwamen we erachter dat we zoveel met elkaar gemeen hadden. Beiden studeerden we rechten maar misten de creativiteit in ons leven,” vertelt Milou. Knopper nodigde Knierim uit om haar te helpen met Daylliance en de rest is geschiedenis. Inmiddels zijn de twee klaar met hun studies, maar werkt geen van beiden in hun oorspronkelijk vakgebied. De volledige focus ligt op Daylliance.
Hoe is Daylliance verder ontwikkeld vanaf het moment dat jullie gingen samenwerken?
”Sanne deed toen alles nog met de hand,” vertelt Knierim. “Ze kocht stoffen in op Amsterdamse markten en maakte zelf setjes.” Die setjes werden dan weer via het internet verkocht, maar een echte collectie stond wel nog in de planning. “Uiteindelijk hadden we allebei in januari vrij en hebben we van negen uur ‘s ochtends tot negen uur ‘s avonds achter de naaimachine gezeten en vintage jasjes geverfd,” lacht Sanne. Tegelijkertijd voegen ze toe: “Dat nooit meer.”
“Via connecties kregen we te horen dat kleding produceren in Turkije een goede optie was en een maand later stonden we in Istanbul, met ons koffertje met tekeningen en ideeën,” vertelt Knopper. Met dat koffertje gingen ze elke dag op pad, op zoek naar producenten. Niet elke kledingproducent ziet het zitten om in lage aantallen te produceren, daar kwamen de vrouwen al snel achter. Toch vonden ze hun huidige producent in Turkije. “Toen we de samples van onze ontwerpen kregen, zijn we 16 retailers af gegaan en 15 daarvan hebben kleding ingekocht. Toen begon het pas echt,” aldus Milou.
De eerste verkooppunten waren dus binnen, en toen?
”We merkten dat we toch graag de controle hadden over hoe de kleding gepresenteerd werd, want daar hadden we bijna geen invloed op bij de retailers. We zitten ook nog vol in het leerproces en willen de winkels daarin niet meenemen,” aldus Knierim. Daarbij bracht ook de samenwerking met retailers de prijs omhoog, die ze juist laag willen houden voor hun consumenten. Dit zorgde er uiteindelijk voor dat Daylliance alleen verkrijgbaar is in hun eigen webshop en ze op dit moment niet meer samenwerken met retailers. “Maar dat sluiten we in de toekomst zeker niet uit.”
Inmiddels richten Knopper en Knierim zich elke maand op nieuwe items. “Onze doelgroep is de snelheid van Zara en H&M gewend, maar ze willen wel wat unieks. Daarom hebben we elke maand nieuwe items in de webshop. Gelukkig gaat het productieproces snel, dus kunnen we ook aan die vraag voldoen,” vertelt Knopper. Van elk item worden op dit moment 50 stuks gemaakt.
Waar hebben jullie je het meest over verbaasd tijdens het werken in de mode
”Over het productieproces,” aldus Knopper. Knierim knikt instemmend. “Er kan zoveel misgaan. Met de stof, met een rits, een knoopje en stiksels. Het duurt echt lang voordat het ontwerp helemaal goed is,” aldus Knopper. Het liefst zouden ze de hele dag naast de productie zitten, maar dat kan nou eenmaal niet. “Het is een groot leerproces. Natuurlijk zouden we nog bepaalde opleidingen willen doen, maar daar hebben we geen tijd voor en we worden ook geholpen door experts om ons heen. De beste leerschool is om gewoon te doen,” aldus Knierim.
“Op het positieve vlak: het voelt niet als werk,” vult Knierim aan. “Waar andere mensen misschien denken: ‘O nee het is weer maandag’, zijn wij blij want we mogen weer.”
Wat is jullie toekomstbeeld voor Daylliance?
”We willen een eigen winkel, maar denken er ook over om internationaal te gaan. Zo krijgen we namelijk ook al bestellingen vanuit het buitenland,” vertelt Knierim. Het straatbeeld van Kopenhagen is dan ook een grote inspiratie voor Knopper en Knierim. “De mode was daar eerst heel minimalistisch, maar het wordt steeds uitbundiger. Een lange jurk met bloemenprint, maar dan met sneakers eronder. Onze items passen daar heel goed bij door bijvoorbeeld de prints.” Stiekem hopen de dames dan ook dat de Kopenhaagse stijl naar Nederland overwaait. “Uiteindelijk blijft het heel tof om over straat te lopen en iemand met een item van Daylliance te zien. Vroeger was dat een droom, nu is dat waarheid.”
Beeld: Daylliance