• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Hoe Labels & Things en de next generation designers elkaar versterken

Hoe Labels & Things en de next generation designers elkaar versterken

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode
Credits: Botter

De beste manier om de vaart van mode bij te houden is door jonge designers bij de hand te pakken en met hen mee te gaan, ervaart Labels & Things. Al bijna twee decennia voorzien ze modehuizen van gepersonaliseerde trims en accessoires, van labeling tot designer headwear. Gaandeweg stapten veel jonge talenten in en die collaboraties bleken zo waardevol, dat ze organisch sponsorships begonnen uit te delen. Wat levert dat op? We vroegen het eigenaresses Emmy Burm en dochter Sophie Tseng.

Investeren in generaties

“Wij investeren in de new generations”, begint Sophie. “Elk jaar kiezen we een talentvolle designer uit waarvan wij vinden dat die eruit springt en dan helpen wij die verder in hun vierde Masterjaar. Dat doen we in de Mode Academie van Antwerpen, de Hogeschool van Gent en binnenkort ook met een fashion academie in Parijs.” Ze doen het niet alleen met heel veel plezier maar ook met vakkennis en dat loont. Tot nu toe zijn de gekozen designers ofwel internationaal bekend of ze hebben grote fashion festivals gewonnen, zoals Le Festival de Hyères in Frankrijk.

Een van de gelukkigen waren design duo Lisi Herrebrurgh & Rushemy Botter (www.botter.world) . “Zij hadden een wildcard gekregen voor Hyères, hebben het Festival gewonnen en zijn toen doorgegroeid tot creatief directeuren van Nina Ricci waarin zij ons hebben meegenomen.” Evenzo verliep het succes van Brandon Wen, onze 3de gesponsorde student van de Mode Academie. Hij is nu de nieuwe Creatieve Directeur van de Antwerpse Mode Academie en treedt daarmee in de voetsporen van de grote Walter van Beirendonck (www.waltervanbeirendonck.com) – een goede relatie van Labels & Things. De Belgische Designer en Visual Artist Tom Van Der Borght (www.tomvanderborght.com) en Valentin Lessner (www.valentinlessner.com ) horen ook in het rijtje van onze winnaars, en werden eveneens grote winnaars in Hyères.

Credits: Tom Van Der Borght

Van keukentafel tot New York Fashionweek: Botter

De sponsorships die Labels & Things tot nu toe zijn aangegaan waren steeds van een ander karakter. Logisch, want de belofte van het bedrijf is om een unieke merkidentiteit te creëren : “WE CREATE IDENTITIES” is hun motto. Het hangt er dus maar net vanaf wat zo’n jong talent nodig heeft om de volgende stap te zetten. Botter was de eerste die Emmy benaderde nadat ze hem in de zondagskrant zag staan. Hij zat toen in zijn derde jaar van de Academie van Antwerpen en had samen met Lisi Herrebrugh, de andere helft van Botter, een prijs gewonnen om tijdens New York Fashion Week hun collectie te tonen. “Ik heb hem via Facebook bericht: als je duizend labeltjes wil maken, kom dan maar af en ik ben er voor jullie. Binnen twee minuten kreeg ik antwoord van hen dat wij de enige waren die naast een proficiat echt iets concreet en bruikbaars hadden aangeboden. Een week later zaten ze hier bij mij aan de keukentafel petten en badges te ontwerpen.”

Emmy vertelde het Botter Duo om los te gaan en te vragen wat ze nodig hadden, ‘whatever you want, whatever you need, I will make it’. Dankzij deze succesvolle collaboratie werden ze altijd netjes vermeld in hun Social Media. Kijk maar naar de beroemde fotoshoot met de gestapelde petten en grote badges – allemaal items made by L&T. Vanaf dan heeft Walter Van Beirendonck ze gevraagd om de Academie te sponsoren. Sindsdien worden ze jaarlijks uitgenodigd om de eindejaarsshow te bezoeken en de Labels & Things prijs uit te reiken aan een 3de Jaar student en die dan te begeleiden met allerlei trimmings, labeling en headwear needs in hun Master Jaar .

Credits: Botter

‘We believe in you'

Dat investeren in de groten der aarden betekent veel voor Sophie, zegt ze enthousiast. “Het is geweldig om te zien dat die personen dan ook echt wat worden. Ik zeg echt niet dat wij het allemaal hebben gedaan, maar het geeft wel een heel fijn gevoel dat wij samen met hen zijn begonnen en hebben geholpen om iets geweldigs te realiseren.”

Het werken in het klein is voor Labels & Things verfrissend, naast de opdrachten voor hele grote huizen zoals Lacoste en Tomorrowland. “Het feit dat we ook close kunnen samenwerken met kleine designers maakt het werk extra leuk voor ons”, zegt Sophie. Door dicht bij de fashion scene te blijven en veel met jong talent samen te werken, wil het team laten zien dat ze meer zijn dan alleen een productiehuis. De kern is het bouwen van identiteiten, legt Sophie uit. “Elke designer heeft zijn eigen persoonlijkheid en die wil je terugzien in een collectie. We werken met zulke toffe, gedreven mensen. Het is mooi werk om hen veren te kunnen geven en een stuk vertrouwen: we believe in you.”

Promotion
Lees meer over Labels & Things op de bedrijfspagina
Botter
Duurzaamheid
Labels & Things
Première Vision