• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Hoe merken consumenten kunnen helpen gevoel van uitputting te bestrijden

Hoe merken consumenten kunnen helpen gevoel van uitputting te bestrijden

Door Florence Julienne

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Foto door Laura Chouette. Credits: Laura Chouette, Unsplash.

Tegenover een gevoel van burn-out op het werk, kunnen modemerken hoop bieden aan consumenten in 2026, zoals trendvoorspeller WGSN het beschrijft.

Volgens WGSN zegt 65 procent van de ondervraagden zich uitgeput te voelen door een veeleisender werk- en privéleven, verergerd door een meervoudige crisis: stijgende kosten van levensonderhoud, financiële onzekerheid, geopolitieke spanningen en ecologische angst. Wereldwijd zegt 48 procent van de mensen onder de 30 (generatie Z en alfa) zich uitgeput te voelen op het werk. In Zuid-Afrika meldt 40 procent van de werkende vrouwen een burn-out.

Dit gevoel leidt ertoe dat consumenten verlangen naar een eenvoudiger leven en op zoek gaan naar vreugde in 'glimmers', kleine momenten van vreugde en positiviteit die negatieve emoties kunnen bestrijden en een gevoel van comfort en veiligheid kunnen bieden. Denk aan een zonsopgang of het horen van je favoriete nummer in een café.

Om burn-out tegen te gaan, moeten merken ontroeren, interesseren, spiritueel zijn en feesten

In het licht van deze angsten adviseert WGSN merken om hoop te wekken door producten, ervaringen en ruimtes te creëren die mensen opbeuren en hen naar een rooskleurigere toekomst leiden. Hier zijn enkele aanbevelingen:

  • Ontwerp merkproducten en -ervaringen om een specifieke emotie op te wekken. Wereldwijd zegt twee keer zoveel consumenten dat ze kopen bij merken die bepaalde emoties opwekken, zoals vreugde (49 procent) of verrukking (45 procent), in vergelijking met merken die alleen maar richten op verkopen (26 procent).
  • Met de groeiende vraag naar derde ruimtes of sociale omgevingen buiten huis of kantoor, zal het waardevol zijn om plekken te creëren waar consumenten hun niche-identiteiten of interesses kunnen verkennen.
  • Het rapport over meta-spiritualiteit onderzoekt hoe spiritualiteit zich een weg baant in niet-religieuze ruimtes, nu steeds meer consumenten op zoek zijn naar zin en doel in hun dagelijks leven. De ravecultuur (een levensstijl die een gemeenschapsgevoel verenigt met waarden rond feesten en elektronische muziek) biedt bijvoorbeeld andere wegen naar vervulling.

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited FR. Vertaling door AI en vervolgens bewerkt voor helderheid door Caitlyn Terra.

WGSN