• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Hoe word je business controller bij H&M?

Hoe word je business controller bij H&M?

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Hannah Kuyvenhoven is business controller bij H&M op het regiokantoor in Amsterdam. Zij voorziet dagelijks zo’n dertig winkels in haar regio van cijfers en financieel advies, zodat zij de juiste keuzes kunnen maken en weten waar de winst te behalen valt. “Ik ben heel resultaatgericht en stel mijzelf als doel om mijn teams te motiveren het maximale eruit te halen.”

Hands-on mentaliteit

Hannah’s werkplek bevindt zich bij de Dam in hartje Amsterdam. Daarnaast heeft H&M regiokantoren in Utrecht, Nijmegen en Rotterdam. Samen met haar regioteam, bestaande uit een manager, een visual merchandiser en een HR-manager, is ze verantwoordelijk voor ongeveer dertig winkels. “Dit is echt een ‘hands-on-functie’: ik breng wekelijks een winkelbezoek en geef workshops aan de store managers op het gebied van planning en profit. Door de juiste vragen te stellen breng ik in kaart hoe de winkel wordt gerund en of de efficiëntie optimaal is. Wanneer zijn er de meeste klanten in winkel? Zijn er voldoende paskamers aanwezig en kunnen alle kassa’s tegelijk open? Het is belangrijk dat er voldoende medewerkers zijn, maar ook weer niet te veel. Samen met de store manager maak ik een kosten-batenanalyse. Mijn doel is om het team verder te helpen en te motiveren om het maximale eruit te halen.”

Kenmerkend voor de bedrijfscultuur van H&M is dat er veel interne doorgroeimogelijkheden zijn. “Afhankelijk van je ambitie en ervaring zijn er verschillende manieren om business controller te worden”, vertelt Hannah Kuyvenhoven. “Vaak zie je dat iemand begint als sales advisor, doorgroeit tot department manager of controller in de winkel, daarna tot store manager en uiteindelijk business controller.” Zelf bewandelde ze een andere weg: ze studeerde bedrijfseconomie aan de Universiteit van Amsterdam, volgde een deel van haar master in Barcelona en werkte als business controller bij een ander bedrijf voor zij bij H&M in dienst trad.

De juiste strategie

Tijdens de interne training van vier maanden loop je vanaf dag één mee met een ervaren business controller. Zo leer je het vak direct in de praktijk. De eerste drie weken spelen zich af op de winkelvloer. Alle vakgebieden komen aan bod: van verkopen en adviseren bij de paskamers tot het assisteren van de store manager. “Zo leer je de taal spreken en dat is nodig om de juiste beslissingen te kunnen nemen”, zegt Hannah. “Een ander belangrijk aspect van de training is het leren kennen van de systemen waar we mee werken. Alle mogelijke informatie is hieruit af te lezen. Of je nu de verkoopcijfers van een artikel wil weten, of het aantal bezoekers dat op een bepaalde dag in de winkel is geweest, en via welke ingang zij zijn binnengekomen. Op basis van deze analyses kun je de juiste strategie bepalen.”

Teamspirit

Het uitdagende aan de functie van business controller is dat je op verschillende niveaus werkzaam bent. Het ene moment werk je samen met de country controller, het volgende moment met de department manager van één van de winkels. “Je moet dus snel kunnen schakelen als het gaat om taalgebruik en begrip van cijfers. Maandelijks zijn er meetings met het voltallige regioteam waarbij iedereen een presentatie geeft over zijn eigen vakgebied. Het is heel leerzaam om van anderen te horen hoe zij dingen aanpakken”, vindt Hannah. “We zijn één team en een goede communicatie is belangrijk. We ondernemen ook regelmatig leuke activiteiten met elkaar.”

Trends en duurzaamheid

Elke dag is anders en daar hecht Hannah veel waarde aan. “Daarnaast is het natuurlijk fantastisch dat ik in deze functie mijn passie voor finance en controlling kan combineren met mijn liefde voor mode. Wekelijks zie ik de nieuwste trends voorbij komen en tijdens de kick-off van het nieuwe seizoen worden de nieuwe commercials gepresenteerd en zijn er modeshows. Zo blijf ik voortdurend op de hoogte, ook door de influencers waarmee we samenwerken. Ja, dat geeft mijn werk zeker iets extra’s. Het is ontzettend belangrijk om gevoel te hebben bij het product.” H&M is één van de koplopers op het gebied van duurzaamheid en op het regiokantoor waar Hannah werkt wordt zorgvuldig omgegaan met het gebruik van grondstoffen. “Naast het scheiden van afval let ik er bijvoorbeeld op dat ik tijdens vergaderingen niet meer hand-outs uitprint dan nodig. Daarnaast is het aan mij om er samen met mijn teams voor te zorgen dat klanten onze duurzame collecties goed kunnen vinden in de winkel. Ook wijzen we klanten erop dat zij hun oude kleding en huishoudtextiel kunnen inleveren en daarvoor vijftien procent korting ontvangen op een product naar keuze. Zelf doe ik ook mee aan dit mooie initiatief.”

Ben je geïnteresseerd in een baan als business controller bij H&M, of wil je meer informatie over deze functie? Klik dan hier.

H&M
Partner Content