• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Hoe word je Department Manager bij H&M’

Hoe word je Department Manager bij H&M’

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Jordy Klaasen is department manager bij H&M in Almelo. Hij geeft leiding aan een team van veertien personen en is verantwoordelijk voor alles wat daarbij komt kijken zoals planning, bezetting, verzuim en coaching. Met zijn team werkt Jordy dagelijks hard en met veel plezier om ervoor te zorgen dat zijn afdeling er geweldig uitziet, zodat klanten er graag komen én kopen! Hoe is deze uitdagende baan op zijn pad gekomen?

“H&M is een groeiend bedrijf dat continu op zoek is naar mensen die willen doorgroeien. Op die manier staat er altijd iemand klaar voor als er ergens een plek vrijkomt”, vertelt Jordy Klaasen. Zelf is hij begonnen als sales advisor bij H&M in Hengelo, daarna in Enschede en later in Almelo. Tussendoor is hij voor vijf maanden naar de Filippijnen geweest om daar te helpen bij het opzetten van een nieuw filiaal van H&M. Een unieke ervaring. Het was zijn leidinggevende in Almelo die in hem een potentiele department manager zag en vroeg of hij hier oren naar had.

Nieuwe verantwoordelijkheden

Niet lang daarna startte hij met een trainingstraject van twee maanden in het filiaal in Almelo. “Het basismateriaal voor de training is opgenomen in een online leerprogramma”, vertelt Jordy. “Hierin staan de vaardigheden vermeld die moeten worden afgevinkt alvorens je door mag naar de volgende stap.” Zo leerde hij bijvoorbeeld alle ins en outs op het gebied van verkoopcijfers, maar ook ‘matchen’ – het presenteren van een nieuwe trend op de afdeling – is een commercieel belangrijk aspect. “Het draait allemaal om de vraag: hoe handel je in een bepaalde situatie? Ben je in staat om prioriteiten te stellen? Want uiteindelijk wordt er gekeken of je er klaar voor bent om zelfstandig een complete afdeling te runnen.”

Goede begeleiding

Het feit dat de training stapsgewijs is opgebouwd heeft Jordy als zeer prettig ervaren. “Je wordt niet overspoeld met nieuwe informatie, maar echt geleidelijk klaargestoomd voor de functie. Daarbij word je goed begeleid door de huidige departement manager.” Ook de store manager heeft een belangrijk aandeel in het wel of niet slagen van de kandidaat. Daarnaast heeft Jordy gesprekken gehad met de regionale HR-manager over zijn motivatie en competenties. Het toeval wilde dat de department manager die hem begeleidde na zijn training overstapte naar een ander filiaal. “Hierdoor had ik het geluk dat ik in Almelo kon blijven. Als dat niet het geval is, wordt er gezocht naar een passende winkel waarbij er rekening wordt gehouden met afstand en reistijd.”

Prioriteiten stellen

Als department manager bij H&M werkt Jordy nauw samen met de visual merchandisers, die verantwoordelijk zijn voor de styling van de winkel. “Aan het begin van de week maken we gezamenlijk een planning voor de komende vijf weken. Die communiceren we naar de store manager en de rest van het team, zodat alle neuzen dezelfde kant op wijzen en niemand voor verrassingen komt te staan.” In de praktijk komt het vaak voor dat de planning wordt bijgesteld. Vanuit het hoofdkantoor van H&M kan er bijvoorbeeld een landelijke actie worden uitgezet met een deadline. Jordy: “Zo’n opdracht is altijd leidend. Het kan ook zijn dat het drukker is dan verwacht in de winkel. De klant staat altijd op nummer één: in dat geval stellen we geplande werkzaamheden uit en focussen ons op de serviceverlening.”

Snel schakelen

Al met al vereist de functie van department manager dus een flexibele werkhouding waardoor je in staat bent om snel te kunnen schakelen. Dagelijks houdt Jordy zich bezig met de vraag: wat kan er verbeterd worden om de verkoop op de afdeling te stimuleren en klanten een topservice te verlenen? Dat begint al bij de start van de dag, wanneer de resultaten en cijfers van de dag ervoor worden geëvalueerd. “Elke ochtend maak ik voor mijn team een duidelijke taakverdeling, onderverdeeld in blokken van twee uur. Daarnaast maak ik een ronde over de afdeling waarbij ik kritisch kijk naar de presentatie en zichtbaarheid van de artikelen. De mannequins vormen een belangrijk uithangbord: de verkrijgbaarheid van de getoonde items moet goed zijn. Is dat niet het geval, dan besluiten we om de artikelen te switchen en een andere set te tonen.”

Duurzaam en milieubewust

Dat duurzaamheid een belangrijk speerpunt is bij H&M, is merkbaar in de dagelijkse gang van zaken. “De winkel opent om half tien en zelf ben ik meestal rond kwart voor negen aanwezig”, vertelt Jordy. “Het is onnodig om dan meteen alle verlichting aan te zetten. Het zijn dit soort kleine dingen, zoals ook het scheiden van afval, waar we als filiaal bewust mee bezig zijn. Daarnaast kunnen klanten hun oude kleding en huishoudtextiel inleveren in de winkels en ontvangen daarvoor vijftien procent korting op een product naar keuze.” Jordy is dankbaar dat hij bij H&M de kans heeft gekregen om zijn talenten te ontwikkelen en door te groeien. Het geeft hem veel voldoening als hij zijn team heeft weten te motiveren om de dagelijkse doelstellingen te behalen en als zijn afdeling er piekfijn uitziet, zodat klanten er met plezier winkelen.

Partner Content