• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Hoogtepunten van de New York Fashion Week AW19 die u wellicht zijn ontgaan

Hoogtepunten van de New York Fashion Week AW19 die u wellicht zijn ontgaan

Door Marjolein Stormezand

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

New York Fashion Week herfst/winter 2019 liep afgelopen woensdag op zijn einde. Van de op internet bejubelde organza volants-jurken van Tomo Koizumi tot aan de terugkeer van Marc Jacobs als vooruitstrevend merk; er viel genoeg op de planken te zien en te bediscussiëren. Maar naast de grote shows waren er ook tal van evenementen die het benoemen waard waren. FashionUnited somt de belangrijkste zaken rond de modeweek op.

Waar iedereen het over had: Tomo Koizumi

Wolken van geverfde organza volants kwamen de trap af in de Marc Jacobs-winkel op vrijdag. Alle kleuren van de regenboog waren te zien in de ontwerpen van de Japanse designer. De presentatie was een combinatie van nieuwe stukken en items uit het archief, maar geen ontwerp deed onder voor een ander. Korte jurken, maar ook broeken en rokken zijn versierd met meters en meters aan geverfd organza. Hier en daar werden de ontwerpen opgebroken door andere stoffen, zoals een T-shirt met het vrijheidsbeeld erop, een zwart korset of licht transparante roze en witte stof. Koizumi liet zich inspireren door de anime Sailor Moon en het idee dat een vrouw zowel schattig als sterk kan zijn.

Chromat, het antwoord op Victoria’s Secret?

Luid applaus ontving het lingerie- en zwemmodemerk Chromat, opgericht door Becca McCharen-Tran. Niet alleen vanwege het heldere kleurgebruik en de futuristische en architecturale ontwerpen, maar ook vanwege diens modellenkeuze. De ontwerper breekt met het idee dat een 'beach body' gelijk staat aan lang en slank en stuurde modellen in iedere maat, iedere vorm, iedere kleur en van iedere geaardheid de catwalk op.

De inspiratie voor Chromats herfst/winter 2019-collectie haalde de ontwerpster uit de stad Miami, Florida. Anders dan deze inspiratie doet vermoeden, lag de focus voor de show op het veranderende klimaat in dit gebied; volgens wetenschappers zal de kustlijn van Florida de komende dertig jaar het zwaarst getroffen worden door de stijgende zeespiegel. De zwemmode van het modemerk wordt gemaakt van gerecycled materiaal.

E-tailer 11 Honoré maakte zijn debuut op de New York Fashion Week

11 Honoré maakte zijn debuut op de New York Fashion Week met een door Shopify aangestuurde catalogus waarmee het publiek door middel van QR-codes de looks gezien op de catwalk direct kon aanschaffen.

De show, die plaatsvond in Spring Studios, New York, toonde een selectie van voor- en najaarscollecties van een reeks luxe ontwerpers waaronder Christian Siriano, Chromat, Jason Wu, Cushnie en Roland Mouret. De QR-codes stuurde het publiek naar de online winkel waar ze de producten in de maten 12 tot en met 18 in konden bestellen. Een selectie artikelen was ook beschikbaar in de voor NYFW opgerichte 11 Honoré x Shopify-pop-upwinkel in 157 Hudson Street, New York.

Luka Sabbat presenteerde ‘waarschuwings’ kledinglijn Unfortunately, Ready to Wear

De New Yorkse Milk Gallery presenteerde in samenwerking met influencer Luka Sabbat en milieuorganisatie Natural Resources Defense Council (NRDC) een kledinglijn met een unieke boodschap voor een modeweek: doe iets om de klimaatverandering te stoppen, of je zult deze kleding moeten dragen. De kledinglijn met de titel Unfortunately, Ready to Wear werd van 10 februari tot 14 februari tentoongesteld.

De collectie bestond uit onder andere een koptelefoon die werkt op zonne-energie om stormwaarschuwingen aan te geven, een bandana met verwisselbare filters om luchtvervuiling tegen te gaan en een vuur- en waterbestendige jas met een capuchon inclusief muskietenmasker.

Marc Jacobs weer meester van de New York Fashion Week

Lovende berichten over de herfst/winter 2019-show van Marc Jacobs, die al een aantal jaar zijn draai niet lijkt te vinden. De show, die werd georganiseerd in een pikzwart Park Avenue Armory, was intiem. Een enkele spot focuste op het eerste model dat de catwalk betrad, welke een luipaardjas droeg over een pussy-bowblouse en een breed, gestreept broekpak. Outerwear nam de overhand in de eerste zes looks, voordat een emerald jurk met col de toon veranderde. Een overdreven A-lijn silhouet domineerde de meeste looks, maar werd eleganter naarmate de show vorderde. De laatste look, gedragen door Christy Turlington, was er een met zwarte zwanenveren. Dit alles maakte Jacobs weer tot een meester van de New York Fashion Week.

Beeld: Tomo Koizumi AW19, via Catwalkpictures

Beeld: Marc Jacobs AW19, via Catwalkpictures

11 Honore
Chromat
Luka Sabbath
Marc Jacobs
Milk Gallary
Natural Resources Defense Council (NRDC)
New York Fashion Week
Ready to Wear
Tomo Koizumi
Unfortunately