How to: zelf een modelabel opzetten - Deel II
bezig met laden...
De belangrijkste regel in de commerciële mode is dat het ontwerpproces slechts een fractie is van het runnen van een succesvol bedrijf. Als je kracht puur op het vlak van creativiteit ligt, kun je dan ook het beste een zakenpartner nemen die je goed aanvult en met wie je samen je label lanceert. Met een goed doordacht plan ben je ontwerpers die prachtige kleding maken, maar geen kaas van het bedrijfsleven hebben gegeten alvast een stapje voor. De mode is geen branche waarin je alles zelf kunt doen en dus is het van groot belang om de juiste mensen om je heen te verzamelen.
Bij het starten van je bedrijf zijn er enkele belangrijke vragen die je jezelf kunt stellen. Ben je er écht klaar voor om een bedrijf te runnen? Ben je bereid om al je tijd, elk weekend, ieder vrij uurtje en zelfs vakanties op te offeren om je bedrijf van de grond te krijgen? Heb je weleens overwogen om eerst bij een bestaand modemerk te gaan werken om ervaring op te doen en alle facetten van de mode-industrie te leren kennen?
Een modebedrijf runnen is minder glamoureus dan het lijkt
Hoewel er in de modewereld genoeg glamour te vinden is, ontbreekt die glitter bij het runnen van een bedrijf. De mode-industrie is bikkelhard en collecties zijn binnen zes maanden alweer uit de mode. Om succesvol te zijn, is het dan ook essentieel om te weten hoe je zowel commerciële als creatieve planningen maakt.
Werk je met een mentor of een zakenpartner, dan zal je aangeraden worden om allereerst een bedrijfsplan op te stellen. Aangezien je hierin precies omschrijft hoe je denkt dat je bedrijf zich in de eerste drie jaar zal ontwikkelen, is dat een goede manier om te beginnen. Je kunt je plan door de jaren heen updaten of het gebruiken om bij te houden of je de doelen die je jezelf in het begin gesteld hebt ook daadwerkelijk behaalt. Als je in de mode-industrie op zoek gaat naar sponsors of investeerders, zal negen van de tien keer om je bedrijfsplan worden gevraagd en dus is het verstandig om dit al snel paraat te hebben.
Belangrijke onderdelen van je bedrijfsplan zijn de benoeming van je doelgroep, voor welke leeftijdsgroepen je kleding geschikt zal zijn, in welke winkels je je kleding wilt aanbieden, wie je concurrenten zijn en wat jouw merk anders maakt dan reeds bestaande modelabels. Schrijf je voor het eerst een bedrijfsplan, dan kun je online sjablonen vinden of modeacademies om voorbeelden vragen.
Vanaf het moment dat je aan je collectie begint te werken, zul je je als bedrijf willen presenteren. Het registreren van een bedrijf is niet al te ingewikkeld en kan via de Kamer van Koophandel snel en eenvoudig worden geregeld. Afhankelijk van de bedrijfsvorm die je in gedachten hebt, zul je hiervoor een ondernemingsplan moeten opstellen. De Kamer van Koophandel geeft je bedrijf automatisch aan bij de Belastingdienst en binnen een week zal ook je btw-nummer werkzaam zijn. Hierdoor zul je btw kunnen berekenen aan eventuele afnemers en de btw op zakelijke kosten terug kunnen vragen.
Stel een realistisch budget op om je label te lanceren
Je volgende stap is om een budget op te stellen. Hoeveel startkapitaal heb je nodig om je bedrijf op te zetten? Zeker in het begin zul je zuinig met je geld om moeten gaan, vrienden om gunsten moeten vragen en vanuit de garage van je ouders moeten werken in plaats van je eigen studio te huren. Om sommige kosten kun je echter niet heen. Ten eerste zul je geld apart moeten houden om je collectie te laten maken en om de stoffen, materialen, garen en andere kosten te betalen. Ten tweede zul je rekening moeten houden met je bedrijfskosten. Hieronder vallen bijvoorbeeld je accountants, personeel, huur, materialen, reiskosten en al het andere dat nodig is om je dagelijkse werkzaamheden te kunnen uitvoeren. Ten derde zul je een bedrag apart moeten houden voor de verkoop van je kleding, of dit nu in een showroom, op een vakbeurs of door een verkoopmedewerker gebeurt. Je zult je collectie in verschillende steden zoals Milaan, New York en Parijs moeten laten zien en hiervoor zul je op een slimme manier financiële investeringen moeten doen.
Er zijn allerlei manieren om als start-up te beginnen
Ben je pas afgestudeerd aan de modeacademie en wil je een draagbare collectie lanceren, dan is Londen een goede plek om je merk aan de man te brengen. Hier vind je allerlei regelingen voor nieuw talent, of je nu mannen- of vrouwenkleding ontwerpt. De British Fashion Council kan je helpen om sponsors te vinden, maar je kunt ook een stapje verder gaan door te vragen of je persoonlijk begeleid kunt worden door bijvoorbeeld met een mentor te werken. Als je merk niet op de catwalk te zien is geweest, hoef je in Londen echter niet direct op veel steun te rekenen en dus zul je extra hard moeten werken om toch opgemerkt te worden.
Doorzettingsvermogen is de sleutel tot succes in de modewereld. Veel merken die nu razend populair zijn, hebben in het verleden zo hun beproevingen moeten doorstaan en zijn in sommige gevallen zelfs meermaals failliet gegaan. Geef dus niet te snel op. Rome is niet op één dag gebouwd, dus verwacht ook niet dat je merk binnen een jaar wereldwijd bekend zal zijn.
Volgende keer: Deel III - Je concurrentie steeds een stap voor blijven