How to: zelf een modelabel opzetten - Slot
bezig met laden...
In 2015 werd de modebranche onderworpen aan hevige veranderingen, van het aanhoudende komen en gaan van creatieve directeurs van luxe modehuizen tot de sluiting van internationale merken, en bekende namen uit de branche die het retailklimaat te moeizaam verklaarden en te alles verterend om als ontwerper goed in te kunnen gedijen. Daarom zou het nogal ontmoedigend kunnen zijn voor iemand die op het punt staat zijn eigen collectie te lanceren. Waarschijnlijk vraag je je af hoe je ooit zult kunnen slagen en je staande kunt houden tussen zoveel competitie.
Want in feite is er geen tekort aan mode- of kledingmerken voor consumenten. Er zijn zoveel merken, sub-merken, labels, samenwerkingen met celebrity’s, en commerciële mode, dat een niche vinden en een merk ontwikkelen in een overvolle markt een enorme klus is. Voor ieder merk dat met succes lanceert, zullen er meerdere falen. Er is in de mode gewoon niet genoeg plek voor iedereen. Maar in tegenstelling tot andere industrieën zijn het niet de grootste talenten die het overleven. Het zijn de slimme types die het gaan redden, die een manier vinden om met de consument te communiceren en deze te verleiden.
Er is geen succesformule
Terwijl er geen eenduidige succesformule bestaat, kan het zeker geen kwaad om in de voetsporen te volgen van degenen die het hebben gemaakt. Kijk naar vergelijkbare merken en bestudeer het traject dat zij aflegden: hoe lang duurde het voordat ze succesvol werden? Hoe definieert hun product hun DNA? Zijn ze commercieel of op een nichemarkt gericht? Zijn ze actief op social media? Hoe breed zijn hun distributiekanalen?
Met een wereld aan informatie beschikbaar online, kunnen bronnen worden opgespoord met een eenvoudige muisklik. De meeste merken geven op hun websites een overzicht van winkels weer waar hun producten verkrijgbaar zijn, maar daarnaast zijn er ook genoeg online bronnen die deze informatie publiceren. Ook is het niet moeilijk de distributie van een merk in kaart te brengen. Welke agenten en showrooms vertegenwoordigen het merk? In welke markten vindt de groothandel plaats? Aan welke fashion weeks doen zij mee? Wie verzorgt hun PR? Het kan even duren voordat een nieuw label de juiste partners heeft gevonden, en zoals we al eerder hebben vermeld in deze reeks, is dit niet een industrie waarin je het in je eentje redt.
Er is echter ook goed nieuws: mode staat altijd open voor iets nieuws. Vernieuwers en creatievelingen die hun unieke standpunt kunnen uiten via hun collecties, die iets relevants te melden hebben en tegelijkertijd ook een gewild product kunnen neerzetten, zullen zonder al te veel moeite hun doelgroep kunnen bereiken. Er zijn zoveel hulpmiddelen beschikbaar, van de Kamer van Koophandel tot de Fashion Council NL en overige brancheorganisaties die nieuwe merken steunen, dus schroom niet om hulp te vragen.
Wees trouw aan je gevoel
De uitdaging is trouw te blijven aan je gevoel, je creativiteit te uiten via mode, maar ook te vertrouwen op de steun en het advies van mensen met goede bedoelingen. Echter, van de miljoenen meningen die je te horen zult krijgen, is je eigen mening en zijn je eigen ideeën het meeste waard. Laat je niet uit het lood slaan, wees niet bang om uit te dagen en dingen op je eigen manier te doen. Mode is dol op mensen die de regels aan hun laars lappen, en succes wordt bovendien niet bepaald door een vaste formule. Succes wordt voorafgegaan aan herhaaldelijk falen. De lering die we daaruit trekken brengt ons dichter bij ons doel.
Van alle advies die je te horen zult krijgen blijft ‘wees jezelf’ het nuttigst. Of je nu een beginnende modeontwerper, styliste of creatieveling bent, moet je werk je zelfbewustzijn en ‘eigen ik’ uitstralen. Daarmee zul je tenslotte uitblinken.