Lifestylemerk Hutspot, bekend van zijn conceptstores in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Eindhoven, heeft zichzelf bewezen als curator van innovatieve merken met een verhaal. Nu is het tijd voor de volgende stap: een eigen collectie.

Hutspot werd in de zomer van 2012 opgericht door jeugdvrienden Nick van Aalst, Reinier Bernaert en Pieter Jongens. De jonge ondernemers wisten uit ervaring dat het niet makkelijk is om een relatief onbekend merk aan de man te brengen. De drempel voor aanstormende talenten ligt bij veel winkels hoog. Zonde, want kleine merken hebben juist vaak een goed verhaal. Dit bracht hen op het idee om een laagdrempelig platform te starten om mooie producten een podium te bieden. In eerste instantie werd het een pop-upstore aan de Utrechtsestraat in Amsterdam waar van alles te koop was, van vintage meubels tot zelfgemaakte kunst.

Springplank voor talent

Het was een doorslaand succes en een half jaar later was de eerste officiële winkel aan de Van Woustraat een feit. Een vernieuwend concept met een grote variëteit aan kleding, meubels, accessoires, planten en kunst, gecombineerd met een barbiershop, lunchroom en werkplekken. Hutspot doet dienst als springplank voor startende merken. “Je kunt bij ons binnenstappen met een tof idee en als het goed aansluit kan het twee weken later in de winkel liggen”, vertelt Daniël Heijl, online specialist bij Hutspot. “Ace & Tate is een mooi voorbeeld van een merk dat bij ons aan de Van Woustraat is begonnen en nu zeer succesvol is. Ook Ontour voeren wij vanaf het begin. Dit modemerk timmert hard aan de weg. Hoewel we door de jaren heen iets selectiever zijn geworden omdat we veel aanvragen krijgen, staat toegankelijkheid nog steeds voorop.”

Succes in andere steden

Al na een jaar opende Hutspot een tweede winkel aan de Rozengracht die een meer boetiekachtige uitstraling heeft. Eind 2015 breidden de ondernemers uit naar Utrecht. Het warme en knusse interieur maakte plaats voor een minimalistische omgeving. Deze locatie heeft er als ‘subconcept’ een kapper bij. In 2016 opende Hutspot Rotterdam zijn deuren. Dit filiaal is uniek doordat er veel kunstwerken en illustraties te koop zijn. De vijfde Hutspot-winkel opende vlak achter de Design Academy in Eindhoven. Het aanbod in deze vestiging weerspiegelt waar de Lichtstad om bekend staat: minimalistisch productdesign met een innovatief karakter. Heijl: “In elke winkel worden onze Hutspot ‘esssentials’ aangevuld met lokale producten. Alle locaties zijn clean ingericht en fungeren zo als een blank canvas om de producten te laten spreken.”

Eigen lifestylecollectie

Een nieuw hoogtepunt is de lancering van de eigen Hutspot-collectie. Die bestaat uit een vrouwen- en mannenlijn met onder andere T-shirts, singlets, polo’s, sweaters, overhemden, jurken en broeken. Het is een basisgarderobe voor elke dag. Moderne klassiekers met oog voor detail, hoogwaardige stoffen, natuurlijke kleuren en zonder zichtbare branding. Als consument heb je de vrijheid om de items op een persoonlijke manier te combineren. Naast kleding wordt de collectie aangevuld met accessoires, verzorgingsproducten, interieurdecoratie en schrijfbenodigdheden. Het ultieme doel is dat het een volwaardige lifestylecollectie wordt die dezelfde rol zal vervullen als het platform zelf: een springplank voor aanstormend talent. Hutspot zal in de toekomst creatieven uitnodigen om voor de collectie te ontwerpen.

Vernieuwde website

Sinds 2014 maakt Hutspot in al zijn winkels gebruik van het afrekensysteem van Vendit. Doordat het assortiment uit zoveel verschillende merken bestaat en een snelle doorlooptijd heeft, is het van belang om efficiënt te kunnen werken. Heijl: “Het is fijn om over een programma te beschikken dat flexibel is en waarin we eenvoudig artikelen kunnen toevoegen. Dit bespaart ons een hoop werk. We kunnen de voorraden inzichtelijk maken en per winkel zien welke producten er goed worden verkocht. Gelijktijdig met de lancering van onze eigen collectie hebben we ook een nieuwe webshop gelanceerd. Gelukkig kunnen we met Vendit blijven samenwerken omdat er een koppeling naar onze nieuwe website is gemaakt.”

Slapen in de Hortus

Onderdeel van de vernieuwde website is een blog waarop de verhalen achter de producten worden verteld. Naast het bieden van exposure gaat Hutspot met sommige merken nog een stapje verder in de samenwerking. “Zo zijn onze paskamers geschilderd met de duurzame verf van Fairf en in samenwerking met designduo Anouk x Vera hebben een grafisch sportpak ontworpen. Een gelimiteerde oplage, waarvan er nog enkele exemplaren te koop zijn.” Verder organiseert Hutspot jaarlijks een ‘sleepover’ op een bijzondere locatie. Dit jaar kun je kans maken op een overnachting in de tropische palmenkas van de Hortus Botanicus Amsterdam, waar je zal slapen in een duurzame tent van To Many Places. “Onze doelgroep is heel breed qua leeftijd. Wat hen bindt is de liefde voor kunst, cultuur en mooie producten met een verhaal.”

Klik hier voor meer informatie over Vendit

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN