In beeld: bijzondere advertentiecampagnes F/W 2016
bezig met laden...
De start van het nieuwe seizoen is ook de periode waarin modehuizen hun nieuwe advertentiecampagnes onthullen. Een beeldverslag van opvallende exemplaren voor herfst/winter 2016.
Chanel collage
De nieuwe Chanel campagne van Karl Lagefeld en Carine Roitfeld lijkt door het knip-en-plakwerk op een moodboard. "Ik had genoeg van een meisje die een tas vasthoudt," verklaart Lagerfeld aan WWD.
Jassen de hoofdrol bij Balenciaga
Mark Bothwick fotografeerde Balenciaga’s nieuwe damesmode advertenties waarin outerwear de hoofdrol speelt. In een advertentiefoto is een rood donsjack te zien, in een andere een oversized donkerblauwe parka.
Foto’s: Balenciaga Facebook - fotograaf Mark Borthwick
Metallica voor Brioni
De in april aangetreden creatief directeur Justin O’Shea heeft het klassieke pakkenmerk Brioni geïnjecteerd met rock ‘n roll. Net voor de presentatie van zijn eerste collectie op de Parijse coutureweek, onthulde Brioni zijn nieuwe advertentiecampagne, met een poserend Metallica. Opvallend: niet op Brioni’s YouTube-kanaal maar op die van de rockband, werden afgelopen week zes making off video’s gepubliceerd: deze kregen in zeven dagen meer dan 50.000 views per stuk.
Foto: Brioni
#DGLovesNaples
De Italiaanse stad Napels diende niet alleen als decor voor de couturepresentatie van Dolce & Gabbana, maar ook voor de advertentiecampagne van de ready-to-wear collectie. De inwoners van de stad zijn belangrijke figuranten.
Foto’s: Dolce & Gabbana - fotograaf Franco Pagetti.
Beschrijvende ondertiteling in Gucci’s campagne
Gucci-ontwerper Alessandro Michele reisde voor de campagnes af naar Tokyo. Opvallend detail is dat Gucci verklarende titels heeft toegevoegd aan de plaatjes waarin modellen poseren op straat of voor Japanse bloesembomen in bontjassen, bikerjacks en avondjurken.
Louis Vuitton zet een jacht in
Het decor doet denken aan de futuristische bouwkunst van het Museum voor Hedendaagse Kunst in Rio de Janeiro, de locatie van Louis Vuitton’s cruisecollectie presentatie. Het is echter een luxe jacht, kunstig gesitueerd op een aanhanger voor doortocht naar een haven. Een van de gezichten in de najaarscampagne is popster Selena Gomez.
Foto: Louis Vuitton website
"SUSAN, Seduction” voor Marc Jacobs
De foto van de 69-jarige Amerikaanse actrice was het laatste portret dat Marc Jacobs onthulde op zijn Instagram-account. De Amerikaanse ontwerper verklaart zijn keus voor Susan Sarandon middels een lange post. Op andere foto’s zijn onder andere Courtney Love, Missy Elliot en Marilyn Manson boegbeelden. “De individuen in deze foto’s vormen een collectieve belichaming van liefde, eerlijkheid, integriteit, moed, sterkte, nieuwsgierigheid en inspiratie,” licht Jacobs toe. “Samen, als één verhaal, is deze portretserie een herinnering om ‘normaal’ uit te dagen, te blijven ontdekken en grenzen te verleggen.”
Foto: Marc Jacobs - fotograaf David Sims
Grace Coddington model voor Calvin Klein
Voormalig creatief directeur van de Amerikaanse Vogue, Grace Coddington heeft haar modellenwerk weer opgepakt. Ze is te zien in een van de nieuwe advertentiecampagnes van Calvin Klein. Coddington draagt een kostuum uit de pakkencollectie. Calvin Klein strikte een opvallend groot aantal namen voor de #mycalvin campagne, onder wie modellen Bella Hadid, Kate Moss en Presley Gerber (de zoon van Cindy Crawford), maar ook rapper TommyGenesis en social media sensatie Cameron Dallas bijvoorbeeld.
Burberry door Brooklyn Beckham
De nieuwe parfumcampagne van Burberry is gemaakt door de 17-jaar oude zoon van modeontwerpster Victoria Beckham en voetballer David Beckham: Brooklyn. Brooklyn’s jongere broer Romeo stond eerder model voor advertentiecampagnes van het Britse modehuis.
‘Say something nice’ Amazon Fashion Europe
“Laten we van mode en social media een plek maken waar je kan experimenteren zonder veroordelingen,” zegt modeblogger Hana Tajima in de campagnevideo van Amazon Fashion getiteld ‘Say something nice’.