• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • In beeld: Paspoppen en bustes van Nederlandse bodem

In beeld: Paspoppen en bustes van Nederlandse bodem

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

In de kijker: Hans Boodt. Deze Nederlandse leverancier en producent van etalagepoppen met hoofdkwartier in Zwijndrecht werd opgericht in 2002. De honderden verschillende figuren worden niet alleen in het Nederlandse retaillandschap gebruikt. Hans Boodt levert aan ketens als Hünkemoller, Replay, River Island en Pimkie, en aan warenhuizen als KaDeWe, Hudson’s Bay en Peek & Cloppenburg. Tijd voor een overzicht van bijzondere poppen, etalages en recente samenwerkingen.

Fabric mannequins in de etalage bij Selfridges

'Because of wood' etalage van het Franse modemerk Maje met Fabric mannequins bij het Londense warenhuis Selfridges.

Changing Faces mannequins bij XBank

Op de begane grond en eerste verdieping van de voormalige Kas bank aan de Spuistraat werd XBank geopend. Het is een conceptstore annex gallerie en maakt deel uit van het chique hotel W en bijbehorend restaurant The Dutchess. Bij XBank wordt werk van Nederlandse ontwerpers verkocht. Etalagepoppen met matzwarte body’s en spiegelende chromen gezichten - de Changing Faces mannequins - dragen kleding van modeontwerpers als Bas Kosters, Spijkers en Spijkers en Jan Taminiau. Op de foto staat Mattijs van Bergen’s 'Vincent van Gogh jurk’, ontworpen voor het staatsbezoek van Koningin Máxima aan China in 2015.

Galeries Lafayette en Patrizia Pepe haalden afgelopen maanden ook Changing Faces poppen in huis: het Parijse warenhuis koos voor beige maskers, het Italiaanse modemerk voor glanzende gouden.

Videoclip figuranten

In de clip van ‘Elfe Man’, een nummer van de Franse artiest Nicolas Godin, spelen etalagepoppen de hoofdrol. Te zien zijn Paris White Copper mannequins en de nog niet gelanceerde Celebrate Life collectie. Vorig jaar figureerden Hans Boodt poppen al eerder in een video van regisseur Camille Vivier. De shortfilm ‘Dolls’ werd speciaal gemaakt voor de opening van ASVOFF8: de achtste editie van het Parijse fashion filmfestival A Shaded View On Fashion Film (opgericht door journalist en icoon Diane Pernet).

Wanda Nylon voor Printemps op Black Copper mannequins

Dit voorjaar maakte het Parijse merk Wanda Nylon een mannemode capsulecollectie voor Le Printemps Paris Hausmann. Op de tweede verdieping van het Parijse warenhuis werd de lijn een maand lang gepresenteerd, op Black Copper mannequins.

Macaron Torso’s bij Denoism

Een traditionele torso uitgevoerd in eye-catching kleuren. De Macaron Torso is onder meer te vinden bij de Rotterdamse conceptstore Denoism. Blauwe torso’s gehuld in denim. Over de grens worden ze eveneens ingezet. Recent koos het Italiaanse merk Emilio Pucci, dat bekend staat om zijn kleur- en printgebruik, de gekleurde bustes om zijn nieuwe collectie op te presenteren.

Our MACARON bustes wearing the newest @emiliopucci collection #hansboodt #mannequins #macaron #bustes #emiliopucci

A photo posted by Hans Boodt Mannequins (@hansboodtmannequins) on

Paris Abstract pop op de cover

Tijdschrift Linda Magazine heeft hoofdredacteur Linda de Mol tussen Paris Abstract poppen op de cover gezet van de januari 2016 editie; met als thema ‘koopjesjagen’.

Helemaal nieuw is model staan niet. Op de affiche van tentoonstelling ‘Ode aan de Nederlandse Mode’, die tot 7 februari te zien was in het Gemeentemuseum Den Haag, was ook een Hans Boodt mannequin te zien.

Manish Arora Paris Fashion Week afterparty

Tijdens de Parijse modeweek in oktober werkte Hans Boodt samen met ontwerper Manish Arora voor een spectaculaire afterparty met live performance.

De Ugly’s en plussize poppen

De collectie bestaat niet alleen uit modellen met droomfiguren: Hans Boodt heeft namelijk ook drie mannelijke paspoppen gemaakt met realistische maten gebaseerd op die van 300 personen. De Braziliaanse winkel Atomo durfde het aan deze ‘Ugly’s’ in de etalage te zetten met Valentijnsdag. De producent zelf zet de kortste mannelijke pop ook vaak in als trekpleister op vakbeurzen als Modefabriek.

A photo posted by Atomo Store (@atomostore) on

Er is ook een plussize pop. In 2014 kondigde creative brand coordinator Coen Viguurs al aan dat er een etalagepop zou komen met grotere maten wegens vraag uit onder andere Zweden en Zuid-Amerika en datzelfde jaar introduceerde de producent: Bo. De vrouwelijke mannequin heeft een Europese maat 44/46. In 2015 ontwikkelde Hans Boodt ook een voluptueuze paspop voor MS Mode die werd geïntroduceerd in een groot deel van de bijna vierhonderd winkels in Nederland, Frankrijk, België, Luxemburg, Duitsland en Spanje.

How to

Benieuwd hoe een etalagepop eigenlijk wordt gemaakt? Bekijk het in 10 minuten.

Foto’s: Hans Boodt

Vers van de pers: product- en interieurontwerper Marcel Wanders heeft de handen ineengeslagen met de producent. De 'ready-to-wear mannequin collectie' wordt onthuld op 14 april in de Hans Boodt showroom in Milaan.


etalagepoppen
Hans Boodt
In Beeld