In beeld: zo worden gebreide schoenen en 3D-geprinte schoenen gemaakt
bezig met laden...
In de modeindustrie komen innovaties vaak voort uit het streven om betere oplossingen te vinden om met bestaande problemen af te rekenen. Vaak is het echter zo dat de huidige problemen vragen om oplossingen die groter zijn dan deze problemen zelf. Binnen het productieproces heeft optimalisatie altijd al een cruciale rol gespeeld, en het najagen van efficiëntie heeft er dan ook voor gezorgd dat veel handelingen tegenwoordig gestandaardiseerd zijn. En dat heeft er weer voor gezorgd dat producten als gebreide- of 3D-geprinte schoenen toegankelijker zijn voor het grote publiek. Schoenen die zijn gebreid zijn een duidelijk voorbeeld van een innovatieve techniek die ontstond in de zoektocht naar manieren om de productietijd te verlagen en de marges te vergroten - en daarnaast is het ook een interessant product vanuit marketing-opzicht.
Maar hoe gaat de productie van deze gebreide- of 3D-geprinte schoenen eigenlijk in zijn werk? De verschillende stappen die nodig zijn voor het maken van deze schoenen zijn uitgelegd in onderstaande foto’s.
Beweeg de muis over de foto’s voor meer informatie.
Gebreide schoenen
Het resultaat (foto 1) en het productieproces dat aan de knitted footwear vooraf is gegaan (foto 2 - 4):
3D knitted schoenen
Het resultaat (foto 1) en het productieproces van de 3D knitted schoenen (foto 2).
3D-geprinte schoenen
Het resultaat (foto 1) en het productieproces van 3D-geprinte schoenen (foto 2 - 6):
Hoewel gebreide schoenen steeds meer aan populariteit winnen, is additieve productie, beter bekend als 3D-printen, voor schoenproducenten op dit moment nog niet de manier om hun marges te vergroten. De massaproductie van schoenen is nog steeds veel goedkoper en sneller, al biedt additieve productie het bijzondere voordeel dat series van op maat gemaakte producten kunnen worden vervaardigd. De toegevoegde waarde van 3D-printen is dan ook dat maatwerk kan worden geboden tegen een prijs die voorheen ondenkbaar was. Als de juiste materialen worden gebruikt die het beste werken bij een bepaalde productiemethode, kunnen producenten hier slim op inspelen door de sweet spot te vinden waarop het winstgevend wordt. En precies daarom is het helemaal zo gek nog niet dat schoenenproducenten innovatieve technieken inzetten om iets te maken dat (bijna) onmogelijk zou zijn met de gangbare technologie.
SLEM is een internationaal innovatie- en trainingsinstituut voor schoenen en andere aan leer gerelateerde industrieën. Het instituut biedt professionele programma’s en diverse korte cursussen aan waarin innovatie op het gebied van schoenen centraal staat. Daarnaast werkt SLEM ook als consultant voor bedrijven, en organiseren ze SLEMinars over innovatieve onderwerpen.
Beeld: knitted- en 3D-geprinte schoenen: Nike, Adidas, JS Shoes, via SLEM
Beeld: 3D-geprinte schoenen: Bart van Overbeeke