• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • In de spotlight: de rol van Peruaans textiel in de modeindustrie

In de spotlight: de rol van Peruaans textiel in de modeindustrie

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

De textielgeschiedenis van dit land begon ruim 5.000 jaar geleden en ook nu nog is het onder internationale modebedrijven een populaire bestemming voor het inkopen van materialen en het produceren van kleding: Peru. De mix van eeuwenoude technieken en een moderne, competitieve industrie, stellen het land in staat om kwalitatieve kleding te produceren voor de veeleisende markt.

Maar wat is het dat Peruaans textiel zo speciaal maakt? Wanneer het gaat om Alpaca, zijn het de zachtheid, hypoallergene kenmerken en variëteit aan natuurlijke kleuren die het materiaal ongekend waardevol maken voor de internationale modeindustrie. Betreft het Pima katoen, dan kan worden gesteld dat de waarde schuilt in unieke eigenschappen zoals de fijne, glanzende draad; perfect voor het produceren van verschillende kledingstukken en patronen.

De Peruaanse textielindustrie biedt de modewereld efficiënte service, optimale lead- times en werkt uiteraard in lijn met de standaarden die zijn gesteld door de globale markt. Daarnaast worden Peruaanse producten en diensten vervaardigd op een manier die de principes van fair trade, gestoeld op respect en gelijkwaardigheid, respecteert. Dat zorgt er uiteindelijk voor dat alle aandeelhouders in de productieketen profiteren van betere commerciële omstandigheden: van de productie van vezels, draad en stof tot het uiteindelijke maken van de kleding.

Erick García, directeur van de Handelscommissie Peru in Nederland, benadrukt de historische context waarin de Peruaanse textielindustrie is gevormd tot wat zij nu is: “Kennis van textiel stroomt door het bloed van de Peruanen.” Daarnaast licht hij toe waarom de rol van de zogenaamde ‘Andes landen’ in de internationale modeindustrie zo prominent is. “We zijn de grootste producent van kleding gemaakt van pima katoen en van alpacawol,” vertelt Garcia. Hij vult aan: “80 procent van de wereldwijde productie van alpacawol, bekend om haar zachtheid en elegantie, vindt plaats in Peru. Het verklaart waarom dit materiaal ook wel ‘’het echte goud uit de Andes wordt genoemd.” Daarnaast bevestigd García dat “Pima katoen wordt beschouwd als de meest sterke en zachte stof die er is.”

Perú Moda: parels uit de Peruaanse export onder één dak

Peruaanse productie voldoet aan de hoge kwaliteitseisen die internationale markten stellen. Bovendien blinkt het land uit in het bieden van scherpe prijzen en een snelle doorlooptijd. Niet zo vreemd dus dat internationale merken waaronder Calvin Klein, Giorgio Armani, Guess, Lacoste, Polo Ralph Lauren, Tommy Hilfiger en Zara, al nauw hebben samengewerkt met Peruaanse bedrijven voor de productie van hun collecties.

Perú Moda heeft zich inmiddels gevestigd als het epicentrum waar internationale inkopers en exportbedrijven samenkomen om interessante zakelijke mogelijkheden te ontdekken op het vlak van inkoop, ontwerp, schoenen, juwelen en accessoires.

“Het B2B Matchmaking platform dat wij bieden stelt inkopers in staat om, voorafgaand aan de beurs, afspraken met Peruaanse bedrijven in te plannen,” legt García uit. “Zo kunnen bezoekers efficiënter te werk gaan wanneer het moment daar is om zaken met elkaar te doen. Dit jaar verwachten we dat dankzij de tool ruim 3.500 afspraken gemaakt zullen worden.”

Duurzaam werken - de nieuwe standaard in de mode

Een factor die binnen de Peruaanse textielindustrie enorm belangrijk is, is duurzaamheid. Maatschappelijk verantwoord ondernemen en daarbij rekening houden met de gevolgen voor het milieu staan voor de industrie centraal in de productieketen, waarmee ook een bijdrage wordt geleverd aan het beleid omtrent duurzame ontwikkeling dat is opgesteld vanuit de regering.

Dit in gedachten houdend is het thema van de aankomende editie van Perú Moda ‘’Believe to be sustainable’’. Het doel? Bewustzijn creëren, zodat men in de textiel- en productiesector meer stilstaat bij de noodzaak van duurzaam werken.

“We zien duurzaamheid als een kans in plaats van een trend. Het is niet langer een ‘extra’ maar een vereiste,” vertelt García. Hij gaat verder: “Perú Moda brengt bedrijven samen die stuk voor stuk op duurzame wijze te werk gaan, in de hoop dat ook bezoekers daardoor een duwtje in de juiste richting krijgen. Iedere internationale inkoper die op zoek is naar differentiatie met een echt verhaal, tegen een competitieve prijs, is meer dan welkom.”

De 22e editie van Perú Moda vindt plaats van 10 tot en met 12 april 2019 in het Centro de Convenciones de Lima, gelegen in het district San Borja. Naar verwachting zullen dit jaar rond de 10.000 bezoekers van over de hele wereld aanwezig zijn. Een relatief nieuw onderdeel is het Innovation Forum: een onderdeel waarbij diverse internationale sprekers hun visie delen over de nieuwste trends die vandaag de dag impact hebben op de modeindustrie.

Ontdek meer informatie over Perú Moda op onderstaande website: https://www.perumoda.com/en/

Partner Content
Peru Moda