In gesprek met TMO-afgestudeerde Alissa de Jong
bezig met laden...
Met succes afstuderen aan TMO Fashion Business School én de INretail Award voor beste afstudeerproject in ontvangst nemen. Het overkwam Alissa de Jong. De kersverse alumna blikt terug op een fijne studententijd waarin ze niet alleen veel leerde over de mode-industrie, maar ook over zichzelf.
Een week voor de diploma-uitreiking kreeg Alissa de Jong een telefoontje: uit ruim honderd afstudeerprojecten was haar stageopdracht bij The Sting in de prijzen gevallen. Alle projecten werden beoordeeld op zeven competenties. Vooral op het gebied van samenwerken en adviseren scoorde zij hoog. Op de dag zelf mocht ze haar verhaal pitchen voor alle ouders en medestudenten. “Ik ben er op TMO achter gekomen dat ik presenteren erg leuk vind om te doen.”
Persoonlijke ontwikkeling
TMO Fashion Business School besteedt veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling. Van tevoren had Alissa niet kunnen bedenken dat dit zo relevant zou zijn. Ze kwam als achttienjarige op de opleiding binnen en had net haar middelbare school afgerond. Omdat ze nog niet precies wist wat ze wilde, koos ze voor een brede opleiding die zich richt op meerdere vakgebieden. “Per semester zijn er colleges in ‘personal development”, vertelt ze. “Hiervoor krijgt elke student een persoonlijke mentor toegewezen. Er komen allerlei belangrijke vragen aan bod zoals: wie ben ik? Wat wil ik bereiken? Waar ben ik goed in? Wat zijn mijn valkuilen? Daarnaast wordt er in een projectgroep een kleurentest gedaan, waardoor je op een andere manier leert samenwerken.”
Inkoopproject in Servië
De diversiteit van de opleiding en de vele projecten hebben haar blikveld verruimd. Thema’s als solliciteren, netwerken en onderhandelen komen aan bod in diverse cursussen. In het derde jaar kreeg ze de opdracht om met een grote groep studenten een businessplan te schrijven. “Ontzettend leerzaam om vanuit het niets een heel ‘bedrijf’ op te zetten, waarbij je overal rekening mee moet houden, dus ook met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tijdens een inkoopproject zijn we daadwerkelijk naar het buitenland geweest om te leren over het hele productieproces. In Servië hebben we verschillende fabrieken bezocht.” In het zesde semester schreef Alissa samen met een medestudent een scriptie over merkidentiteit.
Stage bij The Sting
Inkoop leek haar eveneens interessant en zo kwam ze voor haar afstudeerstage terecht bij The Sting. Vier dagen per week draaide ze mee in het team en leerde alle ins en outs van het inkoopproces. Van het contact met leveranciers tot het schrijven van orders. De overige dag besteedde ze aan een marketingproject voor Distrikt Nørrebro, een keten onder de vlag van The Sting. “Ik heb ervoor gekozen om onderzoek te doen naar de doelgroep. Dit was vooraf ooit wel gedaan, maar wie er nu precies winkelde wist eigenlijk niemand. Daarbij heb ik mij gefocust op het ontdekken, bereiken en uiteindelijk behouden van doelgroep. Ik heb een communicatieplan geschreven en een voorstel voor een loyaliteitsprogramma.”
Kleinschalig karakter
Samenwerken is volgens Alissa een mooie manier om een hoger doel te bereiken. “In het begin van mijn stage voelde ik me jong en onervaren. Je vraagt je af: wat heb ik te bieden? Maar juist doordat je een mooie opleiding volgt en iets nieuws te brengen hebt, is je advies heel waardevol.” In Doorn, waar TMO Fashion Business School gevestigd is, woonde Alissa met zestien medestudentes in een huis. Ze is nog altijd aangesloten bij de studentenverening. Al met al heeft ze er een toptijd beleefd. Het kleinschalige karakter van de opleiding spreekt haar aan. “Iedereen kent elkaar. Met de docenten is er veel contact. Het is fijn dat zij zoveel praktijkervaring hebben. En de locatie is fantastisch: niet in een grote stad, maar in het bos.”
Klaar voor de toekomst
Momenteel volgt Alissa een stage op de marketingafdeling bij modemerk Anna van Toor. Na de zomer wil ze graag een masteropleiding starten in marketing of ondernemerschap. Om toegelaten te worden zal ze eerst een eenjarige pre-master moeten volgen. “Ik ben me nu aan het oriënteren welke mogelijkheden er zijn. Ik denk aan algemene bedrijfskunde, zodat ik daarna verschillende vakgebieden kan kiezen.” Wat zijn haar ambities voor de toekomst? Alissa denkt even na: “Misschien een eigen onderneming starten. Het liefst iets in de mode-industrie, bijvoorbeeld een marketingconsultancybureau gespecialiseerd in merkidentiteit. Maar”, besluit ze, “ik ben pas 21 jaar, dus hoe cliché het ook klinkt: ik wil graag eerst werkervaring opdoen.”
Bijschrift: Alissa de Jong ontvangt de INretail Award van Edwin Belt. Aan de prijs is eveneens een inspiratiereis naar Berlijn verbonden. Foto credits: Hans van Gils Fotografie.