Inditex presenteert duurzaamheidsdoelen voor dochtermerken
bezig met laden...
“Duurzaamheid is een oneindige taak waar iedereen bij Inditex betrokken is, en waarin we met succes al onze leveranciers meekrijgen.” Het is de uitspraak van Pablo Isla, CEO van het Spaanse modebedrijf Inditex. Isla presenteerde vandaag, tijdens de Annual General Meeting, zijn duurzaamheidsdoelen voor Inditex’ dochtermerken Zara, Bershka, Massimo Dutti en meer.
Eén van de voornaamste doelen van Inditex, dat ook eigenaar is van labels als Pull & Bear, Stradivarius en Zara Home, is dat tegen 2025 100 procent van het katoen, linnen en polyester dat voor Inditex’’ producten wordt gebruikt, “biologisch, duurzaam of gerecycled zal zijn”, blijkt uit een persbericht over de Annual General Meeting. Daarnaast noemt Isla dat tegen 2020, het gebruik van plastic tassen “volledig wordt geëlimineerd”, een mijlpaal die al is bereikt van vier van de acht dochtermerken.
Inditex richt zich al enige tijd op duurzame initiatieven. Zo gebruikt het milieuvriendelijke materialen voor de collecties, gebruikt het gerecycled verpakkingsmateriaal en transformeerde het bedrijf fysieke winkels op basis van milieuvriendelijke modellen. Ook introduceerde het Zara’s duurzame Join Life collectie, waarbij producten zijn gemaakt van hergebruikte materialen, Tencel en biologisch katoen. Isla beoogt dat Inditex het gebruik van het Join Life label uitbreidt. Momenteel zijn 136 miljoen kledingstukken van de dochterlabels al voorzien van het Join Life label, en Isla verwacht dat volgend jaar één op de vier kledingstukken in aanmerking komt voor het duurzaamheidslabel. Dat zou neerkomen op een groei van 110 procent, luidt het persbericht.
Wat betreft de fysieke winkels meldt Isla dat Inditex volgend jaar alle nog niet deelnemende filialen zal uitrusten met inzamelbakken voor gebruikte kledingstukken. Verder zal in 2025 80 procent van de energie die wordt gebruikt in de winkels en kantoren, hernieuwbaar zijn.
Het Spaanse Inditex is momenteel beschikbaar in ruim honderd verschillende markten wereldwijd. De modegroep realiseerde in 2018 een omzet van 26,15 miljard euro. Online verkopen vertegenwoordigden 12 procent daarvan.
Beeld: Zara Facebook