Iris van Herpen en Vetements in Haute Couturekalender

Iris van Herpen keert deze zomer voor het eerst sinds 2013 terug naar de catwalks van de Chambre Syndicale de la Haute Couture in Parijs. Samen met Frans pret-a-porter merk Vetements, J. Mendel, Yuima Nakazato en Francesco Scognamiglio is de Nederlandse ontwerpster uitgenodigd om als gast van de organisatie haar herfst 2016 collectie op de vermaarde couture catwalks te presenteren.

Couture week loopt dit jaar van 3 tot en met 7 juli en anders dan in de voorgaande jaren duidt de uitnodiging van het anti-establishment modemerk Vetements op een kleine verschuiving binnen de gevestigde orde.

Strenge regels

De regels voor toetreding tot lidmaatschap van de Chambree Syndicale zijn nog altijd erg streng. Alleen modemerken die door het Franse Ministerie van Industrie zijn goedgekeurd mogen de titel ‘haute couture’ hanteren. Modehuizen als Christian Dior en Chanel behoren tot deze top. Om aan de regels te voldoen moet een modehuis onder andere een atelier met minstens vijftien werknemers in Parijs hebben, op bestelling stukken maken voor prive klanten en iedere zomer en winter een nieuwe collectie presenteren.

Anders dan Iris van Herpen en andere genodigden dit jaar, maakt Vetements draagbare pret-a-porter kleding. De collectie die het merk presenteert onderscheidt zich ook van de anderen door vier seizoenen in een te presenteren voor zowel dames als heren. “Het wordt een collectie die tussen ready-to-wear en haute couture valt,” zei Jean-Pascale Hesse, die samenwerkt met creatief directeur Demna Gvasalia, in een interview met WWD.

Het is een enorme coup voor Vetements, dat slechts vier seizoenen oud is en zich meer op streetstyle concentreert dan op de luxe creaties die normaliter de couture catwalks sieren. Het merk staat bekend om zijn grote hoodies en gedeconstrueerde denim, waar prijskaartjes van ruim 750 dollar aan hangen.

Verschillende media vragen zich af wat de aanwezigheid van Vetements, het geesteskind van de gebroeders Gvasalia, zal betekenen voor zowel couture als voor het merk zelf. De keuzes van Gvasalia, die lovende kritieken ontving voor zijn eerste collectie voor Balenciaga waar hij tevens artistiek directeur van is, zijn vaak onverwacht maar zeer geliefd bij celebrities als Kanye West en Justin Bieber. Ironische t-shirts met DHL print, blouses met bloemetjes prints, overgrote ruiten jasjes. Het hoort allemaal bij het imago van Vetements. Wat het merk van plan is voor deze zomer is nu de grote vraag.

Beeld: Vetements via homepage website

 

Related Products

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN