Jan Jansen: ‘Ik ben het ontwerpen en ondernemen niet verleerd hoor’
bezig met laden...
Het faillissement van Ardenberg was droevig, maar had ook een voordeel voor Jan Jansen: de schoenenontwerper kon zijn merknaam weer terug kopen. Best een opluchting zegt hij, want de samenwerking tussen Jansen en Ardenberg was niet echt een succes. "Ik ben blij dat ik nu weer eigen baas ben, net als vroeger."
Sinds 2012 was Ardenberg - ook eigenaar van schoenenformules Van Dalen, Dr. Adam's, Bitter en Dicapolavori - eigenaar van het merk Jan Jansen. De plannen waren groot. Zo stond er een buitenlandse expansie op de planning voor het schoenenlabel.
Vermoedens dat het niet goed ging met Ardenberg had Jan Jansen wel. Maar dat het concern in juli failliet ging, had hij niet echt aan zien komen. "Toen Ardenberg winkels ging sluiten, onder andere onze winkel aan het Rokin in Amsterdam, en de panden ging verhuren aan ijssalons, ging er wel een belletje rinkelen," zegt hij.
Jansen vertelt over zijn ervaringen met Ardenberg: “Het was misschien niet nodig, het faillissement, als er ander beleid was geweest. Zo was er het laatste jaar geen promotie meer voor Jan Jansen Schoenen. En drie jaar geleden maakte ik 45 modellen per collectie. Het tweede seizoen dat we samenwerkten was dat ook nog zo. Toen zeiden ze dat dertig genoeg was. En het laatste seizoen bestond mijn collectie uit één mocassin en twee klompjes. Ik werd op straat aangesproken door mensen, of ik geen nieuwe schoenen meer maakte."
Jansen en Pieter Koomen, de man achter Ardenberg, hadden weinig contact. "De laatste keer was 9 oktober. Samen met de marketingmanager erbij. Hij zei letterlijk tegen mij: 'Wat moet ik met jouw kut schoenen?'.” Later zegt Jansen tegen FashionUnited: “Dat mag je opschrijven hoor, want ik heb een getuige."
Jan Jansen is blij weer eigen baas te zijn
Jansen is een grote naam in de schoenenbranche. Op zesjarige leeftijd keek hij al ontevreden naar de schoenen, met dikke, degelijke zolen uit de kinderschoenenfabriek van zijn vader. Toen hij achttien was besloot hij echt voor het schoenenvak te gaan. En succesvol: in november 2005 werd hij benoemd tot hoogleraar aan de Bunka modeacademie in Tokio. In Milaan doceert hij aan de Ars Arpel School. Ook ontving hij diverse onderscheidingen, waaronder de Grand Seigneur en de Karel de Grote Oeuvreprijs. In 2008 kreeg hij de de Max Heijmans-ring uitgereikt. En in 2009 werd Jansen onderscheiden met de Zilveren Waalbrugspeld: een speld die wordt uitgereikt als blijk van waardering van de stad voor mensen die zich op bijzondere wijze hebben ingezet voor de Nijmeegse gemeenschap.
Jansen ontdekte ook al eens een kopie van zijn werk in de collectie van Giorgio Armani. Prada bracht een paar jaar geleden een variant van zijn bamboeschoen, die dateert uit 1973, op de markt.
Wat gaat hij de komende tijd doen? "Ik ga gewoon weer fijn collecties maken, samen met Tonny” zegt hij (Tonny is zijn vrouw red.). Met een nieuwe investeerder in zee gaan, overwoog hij niet. "Nee. Ik ga gewoon door zoals vroeger. Ik heb het 45 jaar gedaan en dat ging me goed af. Ik ben er even uit geweest, maar ik ben het ontwerpen en ondernemen nog niet verleerd hoor."
Voorlopig geen eigen winkels voor Jan Jansen
Jeroen en Marion Posthumus vertegenwoordigen het schoenenlabel vanuit hun showroom in Cast in Nieuwegein. Aan eigen winkel gaat Jansen zelf niet meer beginnen. Maar als er iemand langs komt met een goed idee, is dat volgens de ontwerper best bespreekbaar. Momenteel is er één Jan Jansen-winkel, in Heusden, die al zeventien jaar beheerd wordt door de zelfstandige ondernemers Ria en Leo de Vos.