Jogha: Sportmodelijn van Fitgirl Aranka van der Voorden
bezig met laden...
Aranka van der Voorden sport gemiddeld vier keer in de week en ze eet clean. Dat betekent: zo natuurlijk mogelijk, bij voorkeur biologisch, op de juiste momenten en in de juiste combinaties. Met een vriendin besloot ze foto's op Instagram te zetten over haar manier van leven. Het leidde tot het online platform Fitgirlcode.com, met 200.000 volgers wereldwijd. Hartstikke slim dus dat Van der Voorden nu ook een sportmodelijn heeft gelanceerd, genaamd Jogha.
"Nee, zo ging het niet," zegt de onderneemster aan de telefoon. Van der Voorden had eigenlijk een marketingbaan, maar ze wilde voor zichzelf beginnen. "Een jaar geleden heb ik mijn baan opgezegd om mijn droom achterna te gaan. Ik was zelf altijd op zoek naar stijlvolle sportkleding. Ik vond de collecties vaak niet passen bij mijn persoonlijke stijl. Bovendien draagt bijna iedereen in de sportschool hetzelfde. Dus ik ben gaan onderzoeken wat voor merken er al zijn en heb vervolgens een businessplan geschreven voor het merk Jogha."
Ze zocht een investeerder, nam een ontwerper in de arm en vloog in januari dit jaar naar Thailand, om een duurzame sportmodefabrikant te bezoeken.
"Ondertussen was ik veel aan het sporten met een vriendin. We besloten onze struggles in de sportschool en de keuken op Instagram te zetten. We kregen steeds meer volgers, op een gegeven moment hadden we er 10.000. Toen dachten we: 'Misschien is het handig om een blog te hebben'." Dat simpele idee groeide uit tot een online platform met 150.000 lezers per maand.
Toch klinkt het allemaal wel erg toevallig: Fitgirlcode is het ideale platform om Jogha op te lanceren. Bovendien komt Van der Voorden uit de marketing. "Als ik het zo had willen doen was het nooit gelukt denk ik," lacht ze. "Zeker, voor mij is dit een mooie manier om het merk te lanceren. Ik kan het merk aan consumenten laten zien die precies de doelgroep zijn. Maar voor mij was Fitgirlcode alleen een manier om te laten zien hoe je gelukkig kunt zijn door te sporten, gezond te eten en ook af en toe te genieten van een wijntje en chocola."
Aranka van der Voorden vroeg lezers Fitgirlcode.com wat ze dragen tijdens het sporten
Van der Voorden vroeg de vrouwen uit de Fitgirlcode community wat ze het liefst dragen tijdens het sporten. Korte broeken of willen ze liever hun benen bedekken? En wat vinden ze mooi? Van der Voorden keek ook naar de modetrends. De eerste collectie van Jogha bestaat volgens de onderneemster uit 'fashionable prints straight off the runway'. Denk aan leggings, sportbh's tops en jasjes met prints van bloemen, jungles of met luipaardmotief.
Voor de lancering van Jogha zocht Van der Voorden contact met een stuk of vijftig influencers die passen bij het merk: van bloggers tot experts op het gebied van voeding en fitness. Ze vroeg hen om Jogha te dragen en te promoten. Met elf van hen deed ze bovendien een fotoshoot. "Zo bereiken we zo'n 4 miljoen vrouwen. Dat lijkt veel, maar als je denkt dat maar 1 procent de kleding echt koopt, valt het wel mee."
Productie Jogha in Thailand
Het vinden van een goede leverancier vond Van der Voorden het moeilijkst van het hele proces om een modemerk op te zetten. Ze overwoog om de kleding in Portugal te laten produceren, maar koos uiteindelijk toch voor Thailand. "Die fabriek is gespecialiseerd in duurzame sportkleding. Zo maakt de leverancier gebruik van DryDye, dus verven zonder water." De jonge onderneemster merkte dat modelabels vaak geheimzinnig doen en niet graag vertellen waar ze hun collecties produceren. Ze snapt het wel. "Ik zou het ook niet graag delen. Bij een productieproces komen namelijk zo veel dingen kijken. Je wilt niet dat je leverancier het te druk krijgt voor jouw collecties. Maar ook, mocht er iets mis gaan met de collecties van iemand anders, zou ik dat ook niet op m'n geweten willen hebben."
Jogha gaat uitbreiden met joggingbroeken
Voorlopig is Jogha alleen te koop in de eigen webwinkel Jogha.com en via de webwinkel van Fitgirlcode.com. "We hebben wel aanvragen gehad van winkeliers die de collectie willen verkopen, maar voor de eerste collectie deed ik dat liever nog niet. Voor de tweede collectie denk ik wel aan verkoop via online retailers. We zijn sterk online en fysieke winkels zijn weer een heel andere tak van sport."
En denkt ze al aan meer collecties? "Ja, stiekem heb ik daar wel over nagedacht. De focus blijft sportkleding, maar misschien komt er wel een collectie après gym, voor als je een muntthee gaat drinken met een vriendin na het sporten. We gaan in ieder geval uitbreiden met sweatpants. Heerlijk toch om gewoon in je joggingbroek thuis te zitten."