John Galliano’s debuut voor Maison Martin Margiela
bezig met laden...
De show was zoals we van John Galliano gewend zijn: weelderig en extravagant. De ontwerper zelf presenteerde zich - vier jaar nadat hij in een dronken bui Parijse toeristen beledigde en zijn liefde voor Hitler uitsprak - opvallend bescheiden. In een witte stofjas maakte hij aan het einde van de show van Maison Martin Margiela een buiging.
Sinds Galliano in 2011 werd veroordeeld voor antisemitische uitspraken, hij zijn baan als hoofdontwerper bij Dior verloor en de hoogste onderscheiding als Chevalier van de Légion d'honneur moest inleveren, werkte de flamboyante ontwerper aan zijn come-back. Het ging moeizaam. Hij deed wel een klus voor Oscar de la Renta. Maar toen hij wilde lesgeven aan de Parsons modeacademie in New York, kwamen studenten in opstand. Uiteindelijk werd de masterclass geannuleerd, officieel omdat Galliano en Parsons het niet eens werden over de inhoud.
In oktober vorig jaar werd bekend dat Maison Martin Margiela Galliano wel een tweede kans geeft. Galliano houdt zich nu bezig met alle lijnen van het Belgische modehuis, inclusief de couture- en prêt-à-porterlijn voor vrouwen.
John Galliano debuteerde in Londen voor couture-lijn Margiela met lentecollectie 2015
Een kwartier voor Galliano's debuut voor Margiela, gisteravond in Londen, deelde Margiela's eigenaar Renzo Rosso een foto van de zaal. Het beeld, waarop een lege catwalk te zien was, met aan weerszijden slechts één rij stoelen, bewees dat het ging om een intieme aangelegenheid. Slechts honderd mensen - vrienden, belangrijke inkopers en journalisten kregen een uitnodiging. Volgens de Volkskrant bleef de locatie van de show zelfs tot een paar uur voor de catwalkpresentatie van de lentecollectie voor 2015 van de couturelijn geheim. Uiteindelijk ontving het modehuis de genodigden in een glazen gebouw aan Buckinghamgate 62 in Londen.
De grote vraag voorafgaand aan de show was of de handschriften van Galliano - extravagant - en van Margiela - minimalistisch en mysterieus - wel te verenigen waren. Al snel bleek van wel: de show werd geopend met outerwear-turned-innerwear jasjes in zwart en rood, met omgekeerde mouwen. Het was precies de gedeconstrueerde manier van ontwerpen die alleen Margiela en Galliano kunnen.
Volgens Style.com is het verbinden van de twee signaturen gelukt en bewijst Galliano daarmee zijn meesterschap. De stijlen kwamen vooral samen in een androgyne zwart pak en een reeks eenvoudige rode jurken. Eén van die creaties, in Mao-rood, van fluweel, had een opvallende lage rug. Perfect voor het Oscar-seizoen meent de Amerikaanse website.
John Galliano zou John Galliano niet zijn als hij ook even flink zou uitpakken. Daarom toonde hij veel pailletten, glitters en luipaardprints. Hij gebruikte schelpen om een driedimensionale gezicht te maken op de voorkant van een aantal jurken. Hij verwees daarmee naar het werk van de zestiende-eeuwse, Italiaanse kunstenaar Giuseppe Arcimboldo. Ook verwerkte Galliano speelgoedauto's in de jasjes.
John Galliano creëert haute couture-collectie met Margiela-elementen
De ontwerper heeft hard moeten knokken om weer voet aan de grond te krijgen in de modewereld, maar aan de positieve reacties op zijn debuut voor Maison Martin Margiela te zien, is Galliano terug van weggeweest. Modejournalist Suzy Menkes prees de collectie in haar artikel voor Vogue. 'Bijzonder oog voor detail,' schreef ze, en: 'sweet elegance'.