Kipling deelt voorproef van zijn nieuwe merkrichting
bezig met laden...
Amsterdam - Kipling presenteert zijn nieuwe merkrichting en visie voor de toekomst. Een visie die draait om het authentiek blijven aan het erfgoed en die zich richt op het inspelen op de behoeften van de millenials van vandaag.
Het is voor degenen onder ons die zijn opgegroeid in de jaren ‘90 wellicht moeilijk te geloven dat het iconische handtassen- en accessoiresmerk al 31 jaar oud is. Het in Antwerpen gevestigde merk, dat vooral bekendstaat om zijn lichtgewicht rugzakken gemaakt van rimpelachtig nylon en de schattige aapmascotte, werd steeds krachtiger na de start van zijn internationale uitbreidingsplan in 1996. In de loop der jaren bleef het label echter vast zitten, omdat het zich te sterk richtte op prints en felbegeerde handtasmodellen. Dat is de reden waarom het dochtermerk van VF Corporation eerder dit jaar enkele wijzigingen aanbracht in zijn internationaal organisatieteam, dat een nieuwe koers heeft uitgezet voor de merkvisie van Kipling.
Vera Breuer, die afgelopen januari global president werd, heeft op donderdagavond tijdens een intiem evenement in Antwerpen een aantal details over de nieuwe richting van het merk gedeeld. “We zijn druk bezig geweest met het creëren van een nieuwe look voor Kipling, een die het merk terugbrengt naar zijn roots en het relevant maakt voor de millenials van vandaag,” zei Breuer tijdens het evenement. “We hebben echter ook gebruikgemaakt van onze bestverkopende tassen en sterke afkomst. Hoewel we vandaag onze nieuwe merkrichting niet zullen presenteren, willen we u wel een hint geven van wat u de komende maanden kunt verwachten.”
Kipling onthult nieuwe merkrichting die is gericht op millenials
Het evenement omvatte verschillende stations waarin Kipling’s herfst/wintercollectie 2018/2019 werd gepresenteerd. Dit was onderverdeeld vijf categorieën, die elk een ander segment aanspreken. De ‘Art of Be Seen’ kenmerkt zich bijvoorbeeld door back to school-rugzakken voor kinderen met ingebouwde reflecterende materialen voor de veiligheid, terwijl de ‘Art of Exploring’ Kipling’s New Classic-assortiment bevat, geïnspireerd op iconische jaren ‘90-stijlen zoals de mini-plunjezak en rugtas. De ‘Art of Busy’-lijn biedt laptoptassen en rugzakken die zijn ontwerpen voor drukbezette vrouwen en met ‘Art of Style’ zet Kipling de samenwerking met het Chinese merk Helen Lee voort.
Naast voorbeelden van de nieuwe collecties en visie, onthulde Breuer ook hints over het nieuwe winkelconcept van Kipling. “Een nieuwe merkrichting heeft ook een nieuw thuis nodig,” vervolgde Breuer. “Daarom heeft Kipling ook een ander winkelconcept ontwikkeld om zijn visie te begeleiden. Zoals je ziet, zullen onze winkels een meer stedelijke uitstraling hebben.” Het nieuwe concept is gebaseerd op thuisstad Antwerpen en bevat kenmerken ervan, zoals blootgestelde muren, banken en ruwe materialen. Kipling wil het concept in juni introduceren, te beginnen met zijn winkels in Singapore.
Het evenement zou niet compleet zijn geweest zonder de aanwezigheid van de iconische aap, die tot leven kwam in de vorm van zes dansers die de collecties en visie onthulden. Hoewel de aap een essentieel onderdeel van de strategie zal blijven, zal hij minder prominent worden in de styling van het merk, onthult Breuer aan FashionUnited. “De aap zal volwassener worden.”
Wilt u meer lezen over de nieuwe merkrichting van Kipling? Lees dan FashionUnited’s interview met Vera Breuer, Kipling’s global president, aanstaande dinsdag 8 mei.
Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited UK. Vertaling en bewerking: Tessa Guntlisbergen.
Beeld: Courtesy of Kipling