(advertentie)
(advertentie)
Kledingmerk Airforce moet labels aanpassen van bontartikelen

Kledingmerk Airforce moet na een uitspraak van de Reclame Code Commissie de labels van kledingitems aanpassen. De zaak werd aangespannen door organisatie Bont voor Dieren nadat bleek dat de labels van kledingstukken met bont niet de juiste informatie vermelden.

Items van het kledingmerk worden gemaakt met onder andere bont van wasbeerhond. De jassen met bontkraag bevatten informatie dat het bont bij gecontroleerde bontfokkerijen verkregen wordt en dat hier op diervriendelijke wijze wordt gewerkt. Bont voor Dieren diende een klacht in bij de commissie omdat Airforce niet kon bewijzen dat het werkt met diervriendelijke bontfokkerijen.

De commissie accepteert ook de bewijsvoering van Bont voor Dieren dat ‘niet zoiets bestaat als diervriendelijk bont’ en dat Airforce daarom ‘onjuiste en oneerlijke reclame’ in de labels heeft. Het bedrijf krijgt vier maanden om de labels aan te passen.

Uit onderzoek van onder andere Bont voor Dieren en de Fur Free Alliance bleek onlangs dat in 10 Europese landen bontartikelen onjuist gelabeld zijn. De organisaties zijn van mening dat hierdoor de consument geen goed geïnformeerde keuze kan maken over de aankoop van een dergelijk item. 68 procent van de onderzochte items bleek niet de juiste informatie te vermelden over de herkomst van het bont.

Beeld: Airforce Facebook