Koninklijke Academie Antwerpen master show 2025: Modestudenten vinden inspiratie in onzekerheid
bezig met laden...
Op vrijdag 6 en zaterdag 7 juni vonden in de Waagnatie te Antwerpen de afstudeershows plaats van de modeafdeling van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen (KASKA). FashionUnited bezocht voorafgaand aan de show de showrooms van de veertien masterstudenten en woonde de catwalkshow bij, waar prominente vertegenwoordigers uit de modewereld aanwezig waren. Onder hen bevonden zich Stefano Galici, creatief directeur van Ann Demeulemeester, en Walter Van Beirendonck, voormalig hoofd van de modeafdeling.
De modemasters van dit jaar worden geconfronteerd met actuele uitdagingen binnen de sector; variërend van baanonzekerheid tot wereldwijde economische spanningen en de snelheid van technologische ontwikkelingen. De stemming onder de afgestudeerden wordt het best omschreven door Brandon Wen, sinds 2022 creatief directeur van de modeafdeling: "De sfeer is momenteel angstig, verward en onzeker." Hij benadrukt dat Antwerpen bekend staat om zijn kunstenaars en ontwerpers, die niet primair als zakenmensen opereren. Wen vervolgt: "Creativiteit omvat niet alleen de kunst zelf, maar ook het businessmodel en de structuren eromheen." Wen concludeert: “In naam van schoonheid en hoop zetten deze jonge ontwerpers de wereld aan het denken en zoeken zij hun eigen weg binnen een complexe sector.”
Annaëlle Reudink en Chloë Reners: De twee grote prijswinnaars
Ondanks de huidige onzekerheden in de mode-industrie blijven de studenten van de Antwerpse Modeacademie opvallend hoopvol. Velen gebruiken hun twijfels en vragen als bron van creativiteit. Zo vertelt Annaëlle Reudink over haar afstudeercollectie: “Deze collectie begon met een vraag die ik haat: ‘Wat is jouw plan voor de toekomst?’ De waarheid is: ik weet het niet.” Haar collectie, opgebouwd rond verschillende versies van zichzelf, raakte een snaar bij verschillende jury’s. Reudink werd bekroond met maar liefst vijf prijzen: de Christine Mathys Award (5000 euro) voor haar passie voor mode, de MoMu Award (fotoshoot + interview), de Rosier41 Award (500 euro) voor de meest ‘funky’ collectie, de Shuting Qiu Award (1500 euro) voor innovatie en creativiteit, en de University of Antwerp / Flanders DC Award, die haar deelname aan de Summer School on Responsible Fashion Management mogelijk maakt.
Ook Chloë Reners laat zich niet ontmoedigen door de turbulente tijden in de modewereld. In haar werk toont ze een sterke toewijding aan vakmanschap en detail, wat haar meerdere erkenningen opleverde. Ze won de Maison Anna Heylen Award (1.000 euro) voor haar ambachtelijke benadering. Daarnaast ontving ze de Movex Award, waarmee ze toegang krijgt tot lederworkshops en gratis productie in het Spaanse Ubrique, een centrum voor luxe lederbewerking. Tot slot werd ze geselecteerd voor de University of Antwerp / Flanders DC Award, waarmee ze mag deelnemen aan de prestigieuze Summer School on Responsible Fashion Management.
De Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen: Alle masters van 2025 in beeld
Hoyt Zhang (China) – “Drive My Car”
Zhang richt zich in zijn mannenmodecollectie “Drive My Car” op politieke depressie – een diep gevoel van verdriet dat voortkomt uit de huidige politieke situatie. Zhang won de Weekend Knack Award. Deze bestaat uit een publicatie en interview in Fashion This is Belgian (Knack Weekend, september 2025).
María Alborés Lojo (Spanje) – “Lost in tradition, found in Galicia”
María Alborés Lojo kiest voor een eerbetoon aan de Galicische vrouw en een reflectie op traditie en cultuur.
Emiliano Alvarez Torres (Mexico/VS) – “In a Violent Nature”
Emiliano Alvarez Torres onderzoekt archetypen van vrouwen en hun representatie.
Sybrand Jansen (Nederland) – “Shattered Pieces Kept Forever”
Sybrand Jansen wijdt zijn collectie aan de relatie tussen kwetsbaarheid en behoud.
Ji Young Ahn (Zuid-Korea) – “Fake Energy, Sliced Time”
Ji Young Ahn onderzoekt de spanning tussen technologie, snelheid en realiteit binnen het materialisme.
Jaden Xinyu Li (China) – “Love letters to the unwanted”
Jaden Xinyu Li onderzoekt emotionele verkenning van afwijzing in de liefde.
Floran Polano (Nederland) – “Embraced me, strangled silk”
Floran Polano verweeft materialen en emoties in een experimentele collectie. Polano won de MoMu Award, een fotoshoot en interview op het MoMu-platform.
Chloë Reners (België) – “Dot dot dot”
Chloë Reners presenteert een conceptuele collectie met een focus op open interpretatie.
Annaëlle Reudink (België) – “Too many me's, not enough hangers”
Reflectie op identiteit en overconsumptie in de mode. Het werk van Reudink werd bekroond met vijf prijzen.
Lille Schmid (Zwitserland/Duitsland) – “Loophole”
Het verkennen van verborgen uitwegen binnen strikte systemen.
Amar Singh (Nederland/Suriname/India) – “Mama, I see clowns...”
Gebaseerd op mentale gezondheidsproblemen, een ode aan escapisme. De collectie van Amar Singh, getiteld “Mama, I see clowns...” en geïnspireerd door een psychotische inzinking van de ontwerper, werd met oorverdovend applaus ontvangen.
Beilu Song (China) – “Error”
Een collectie die zich richt op de schoonheid van imperfectie en fouten.
Delara Tavassoti (Oostenrijk/Iran) – “Almost a Mess”
Puzzeljurk als metafoor voor chaos en orde. Tavassoti werd beloond voor haar opmerkelijke artistieke visie en toewijding aan haar vak. Ze ontving de Fashion Department Award (1.000 euro), geschonken door de opleiding zelf als erkenning voor haar werk. Daarnaast werd ze genomineerd voor de prestigieuze Horlait-Dapsens Award, waarmee ze kans maakt op een bedrag tot 9.000 euro voor verdere artistieke ontwikkeling binnen een van de stichtingen van de Koninklijke Academie.
Paula Van Dyck (België) – “Black Mascara”
Een collectie die schoonheid, oppervlakkigheid en performance onderzoekt als hulpmiddel om te overleven.
Editor's Note: Dit artikel is op woensdag 11 juni om 13:30 uur aangevuld met meer informatie over de prijswinnaars.