Krakatau: bekend Russisch streetwear merk zet in op Nederland
bezig met laden...
Krakatau is bezig met een opmars binnen Nederland. Het Russische merk met het hart in St. Petersburg is sinds de introductie in 2015 elk jaar rond de 300 procent gegroeid in ons land. Het merk maakte onder de radar een entree in Nederland, maar zet nu meer vaart achter de expansie in Nederland.“Het doel is om dezelfde gemeenschap van fans op te bouwen in Nederland als we hebben in Rusland,” vertelt oprichter en ontwerper LX tijdens de opening van de eerste pop-up van het merk.
Het onafhankelijke merk is populair in Rusland vanwege de combinatie van streetwear en techwear in de jassen. LX, de voornaam van de ontwerper is eigenlijk Alexi en zijn achternaam is in nevelen gehuld, is gevleid wanneer een compliment wordt gemaakt over het merk. “Of we een bekend merk zijn in Rusland weet ik niet, maar we zijn wel heel anders daar op de markt. We zijn heel technisch. In Rusland draag je het hele jaar door een jas en moet je jezelf beschermen. Zelfs in de zomer, het is altijd heel ‘onvriendelijk’ weer,” zo vertelt hij.
De basis van het merk wordt dan ook gevormd door de behoefte om je te beschermen als drager. Zo zijn de jassen warm, maar niet zwaar, met stof die ademt. Een grote capuchon en verstelbare zoom die door middel van elastiek aangepast kan worden. In de collectie bevinden zich jassen die de drager beschermt tegen temperaturen van -5, maar er zijn ook jassen die zelfs tot -30 bestendig zijn. De beschrijving van ‘onvriendelijk’ weer door LX wordt meteen een stuk duidelijker. In eerste instantie ontwierp Krakatau alleen voor mannen, maar twee jaar geleden is het merk ook damesjassen gaan toevoegen. “Het zijn functionele jassen tegen een goede prijs.” Een jas van het merk kost rond de 300 euro, de prijs-kwaliteitverhouding van het merk ziet LX dan ook als een van de grote succesfactoren.
Over Krakatau
Krakatau zag het licht in 1999 en focust zich in Rusland voornamelijk op Moskou en St. Petersburg waar het merk winkels heeft. In 2010 begon het aan Europese expansie, de eerste winkel buiten Rusland werd geopend in Berlijn. Vanaf daar ging het snel, inmiddels zit Krakatau al in 17 landen. In Nederland wordt het onder andere verkocht bij de Bijenkorf maar ook bij weidewinkel Rinsma. Het merk wil een community van fans opbouwen, maar blijft wel voorzichtig omdat het niet mainstream wil worden. “Ik wil het imago van het merk net houden, het behouden zoals het altijd is geweest.” Waar het nu met retailers werkt en door middel van de pop-up in Amsterdam de eerste eigen retail uiting heeft, gaat het merk volgend jaar op zoek naar een permanente locatie.
Hier vindt u actuele vacatures van Krakatau B.V.
Beeld: Krakatau