Kuyichi wil branche inspireren met transparantie productieketen
bezig met laden...
In navolging van modebedrijven als G-Star en H&M gaat Kuyichi transparant communiceren over de productieketen. Het Nederlandse jeansmerk hoopt andere bedrijven, in een sector die vaak onder vuur ligt door slechte arbeidsomstandigheden en vervuiling van het milieu, te inspireren.
Consumenten en werknemers van modebedrijven kunnen nu zien hoe, waar en door wie de Kuyichi producten gemaakt worden. Zo is bijvoorbeeld exact te zien waar het biologische katoen vandaan komt, waar de stof wordt geweven, waar de producten worden gestikt, en zijn er portretten en video's te vinden van de fabrieksmedewerkers. Op deze manier staat de consument oog in oog met de maker van zijn of haar Kuyichi-product.
Kuyichi deelt productie-informatie
Modebedrijven zijn over het algemeen huiverig om informatie over hun productieproces te delen. Toch gingen modeondernemingen als G-star, H&M, Nike, Adidas en Levi's het Nederlandse jeansmerk al voor. H&M kwam twee jaar geleden, als één van de eerste grote modebedrijven van de wereld, met de lijst van fabrieken die aan de onderneming leveren. Volgens CEO Karl-Johan moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat H&M bij het ontwerpen en produceren van alle producten verantwoordelijkheid neemt voor mens en milieu. Door het openbaar maken van de lijst wilde het Zweedse modebedrijf bijdragen aan een grotere transparantie en uiteindelijk meer duurzaamheid binnen de modebranche.
G-star kwam eind vorig jaar met een 'Manufacturing Map', waar iedereen de locaties en details van de fabrieken kan zien. Zo wordt getoond welke producten er in de desbetreffende fabriek worden gemaakt, hoeveel mensen er werken en wat de verhouding tussen mannen en vrouwen is. In de online shop van G-star wordt gelinkt naar de kaart, zodat consumenten die overwegen een spijkerbroek aan te schaffen, meteen zien waar de jeans in elkaar is gezet.
Meet Sana - FCS from KUYICHI on Vimeo.