• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Lectra schrijft geschiedenis met ‘Fashion On Demand’, de eerste totaaloplossing voor personalisatie in de modebranche

Lectra schrijft geschiedenis met ‘Fashion On Demand’, de eerste totaaloplossing voor personalisatie in de modebranche

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Lectra presenteert een baanbrekende oplossing waarmee modebedrijven even snel gepersonaliseerde kleding kunnen produceren als confectie

Lectra lanceert ‘Fashion On Demand’, een totaaloplossing waarmee de modebranche kan inspelen op de groeiende vraag naar personalisatie en zo nieuwe mogelijkheden kan ontdekken en benutten. Met de dienst kunnen klanten voor het eerst in de geschiedenis on demand produceren.

Lectra automatiseert hiermee het hele personalisatieproces, van de ontwikkelfase tot de afwerking. ‘Fashion On Demand by Lectra’ is gebaseerd op de principes van Industrie 4.0. Het is het resultaat van vier jaar onderzoek en ontwikkeling door een team met een honderdtal experts in het kader van de strategische koers die Lectra in 2017 heeft ingezet. De dienst zal vanaf januari 2019 geleidelijk wereldwijd worden geïmplementeerd.

Als gevolg van de digitale revolutie eist de consument tegenwoordig gepersonaliseerde producten en ervaringen. Dit is een businessmodel dat voor modebedrijven voordelen met zich meebrengt. Ze kunnen zo precies de aantallen produceren die nodig zijn en daarnaast een groot aantal problemen oplossen waarmee normale businessmodellen doorgaans te kampen hebben. Doordat bedrijven van tevoren al weten welk product de consument wil en hoeveel stuks er nodig zijn, kunnen ze exacte aantallen produceren en te grote voorraden en gedwongen prijsverlagingen voorkomen. Daarnaast verbetert de cashflow van bedrijven, doordat consumenten hun bestelling vooraf al betalen. Modebedrijven kunnen personalisatie gebruiken om hun concurrenten af te troeven en om de loyaliteit van klanten te winnen, omdat ze unieke producten aanbieden die hun klanten een exclusief gevoel geven.

On-demandproductie is dus een aantrekkelijk businessmodel met weinig financiële risico's. Toch zijn er voor modebedrijven op dit moment aanzienlijke obstakels die hen ervan weerhouden om deze markt te betreden. Zonder de juiste knowhow en technologie moeten veel bedrijven hun standaard supply- chaininfrastructuur gebruiken, die de flexibiliteit mist om deze producten te ontwerpen en te produceren. Daardoor moeten ze voor elk product een aparte workflow ontwikkelen, wat weer leidt tot hogere productiekosten, langere doorlooptijden en zelfs risico's voor de bestaande productielijnen. Door de langere levertijden lopen ze het risico dat loyale klanten – die een meerprijs hebben betaald voor een gepersonaliseerd product – ontevreden worden.

‘Fashion On Demand by Lectra’ is daarom een doorbraak voor de branche. Lectra heeft voor deze totaaloplossing kunnen putten uit 45 jaar ervaring in de samenwerking met internationale retailers, fabrikanten en merken. Het doel was om de obstakels voor modebedrijven weg te nemen, zodat ze kunnen inspelen op de specifieke behoeften van hun digitaal onderlegde klanten, met een oplossing die zijn weerga niet kent. ‘Fashion On Demand by Lectra’ is verkrijgbaar in twee versies: een voor maatconfectie en een voor customization. Het is een kant-en-klare oplossing die de on-demandproductie volledig automatiseert, van het moment waarop de bestelling binnenkomt tot de ontwikkelfase en de eindafwerking van het product. Bedrijven kunnen per kledingstuk de criteria en de opties voor customization bepalen, afhankelijk van de gekozen versie (bijvoorbeeld aanpassingen aan producteigenschappen bij customization en patroonaanpassingen bij maatconfectie). Zo kunnen ze meteen aan de slag met de productie en worden de normale werkprocessen niet verstoord.

Empowering customers through industrial intelligence

“Personalisatie, of eigenlijk on-demandproductie, zal iets worden waar de hele branche mee te maken krijgt. Daarom is het Lectra’s plicht om als Industrie 4.0-pionier vooruit te denken en voorop te lopen in deze beweging. We zijn uitgegaan van het belang van onze klanten en hebben bij het ontwikkelen van deze oplossing gewerkt met gerenommeerde personalisatiespecialisten uit diverse landen. Met ‘Fashion On Demand by Lectra’ doen we iets wat ondenkbaar is. Voor het eerst in de modebranche is er een totaaloplossing voor personalisatie, waarmee bedrijven onder dezelfde marktomstandigheden kunnen opereren als het confectiesegment en waarmee ze dezelfde resultaten kunnen produceren, en mogelijk zelfs betere,” aldus Daniel Harari, voorzitter en Chief Executive Officer van Lectra.

Met deze baanbrekende oplossing krijgen modebedrijven een 360°-overzicht over het hele personalisatieproces. Dankzij die zichtbaarheid kunnen ze de meerdere productieprocessen stroomlijnen en inspelen op complexe individuele wensen, van de bestelling tot aan het gebruiksklare, gepersonaliseerde kledingstuk. Deze innovatieve oplossing van Lectra geeft bedrijven flexibiliteit in hun supply chain. Daardoor kunnen ze hun productaanbod vergroten en meer variatie aanbieden in dames-, heren- en kinderkleding. Ook kunnen ze zo een breder publiek aanspreken en snel inspelen op trends zonder dat bestaande productieprocessen verstoord worden. En ten slotte hoeven ze geen tijd te verspillen aan het samenvoegen en communiceren van informatie tussen de ene productiefase en de andere. Dit zorgt voor gestroomlijnde processen en zodoende voor snelle levertijden die kunnen concurreren met die van standaardproducten.

Over Lectra

Lectra ontwerpt de premium-technologie die de digitale transformatie mogelijk maakt voor bedrijven die kleur geven aan onze garderobes, ons auto-interieur, onze meubels en nog veel meer. Lectra geeft merken en fabrikanten alle middelen in handen die ze nodig hebben, van het ontwerp tot de productie. Dat levert hen welverdiende gemoedsrust op, plus het respect en het vertrouwen van de klant en de markt. Lectra is opgericht in 1973 en heeft inmiddels 32 dochtermaatschappijen over de hele wereld, waarmee het klanten in meer dan 100 landen van dienst is. Lectra heeft ruim 1.700 medewerkers en genereerde in 2017 een omzet van $ 313 miljoen. Lectra staat genoteerd aan de Euronext (LSS).

Kijk voor meer informatie op www.lectra.com

Fashion On Demand
Lectra
Partner Content
Personalisatieproces