Leer uw klantgedrag voorspellen met predictive analytics
bezig met laden...
Veel retailers ondernemen op basis van hun onderbuikgevoel. Op zich is daar niets mis mee, want emotie en beleving spelen een grote rol. Bij het inkopen van collecties kunnen data echter het verschil maken om goed in te kunnen spelen op toekomstig klantgedrag.
Voor fashion- en retailbedrijven is het van cruciaal belang om alle verkooppunten zo optimaal mogelijk te bevoorraden. Belangrijk is dat er niet te veel goederen aanwezig zijn, want dat resulteert in gederfde omzet, maar ook zeker niet te weinig. Gelukkig is er steeds meer klantdata beschikbaar, een domein waar nog veel winst valt te behalen.
Kijk in de glazen databol
In plaats van alleen terug te kijken naar historische data, kunt u ook vooruitkijken op basis van diezelfde gegevens. Dit heet predicitive analytics. Als u veel data over in het verleden behaalde resultaten bijhoudt, kunt u op basis daarvan met een bepaalde zekerheid de toekomst voorspellen. Vaak ziet u in een jaar een aantal bewegingen in verkoop of bijvoorbeeld voorraden. Door op tijd aan te zien komen dat voorraad op raakt, kunt u tijdig actie ondernemen. De inzet van predictive analytics heeft een enorme vlucht genomen en wordt gezien als de ‘next step’ op het gebied van Business Intelligence (BI).
Maak betere keuzes
Predictive analytics is onder andere bedoeld om u als inkoper te ondersteunen in het maken van betere keuzes. Dat hoeft niet eens heel ingewikkeld te zijn. Alle bedrijven die werken in een geautomatiseerd systeem beschikken al over deze data. Het is dus vooral een kwestie van het gebruik van de data die daarin vastligt. Daar kunt u weer uw strategie, marketing en inkoop op afstemmen.
Zo gaat u aan de slag met predictive analytics:
- Zorg dat u data beschikbaar heeft.
- Breng data samen op een plek zodat dit opgeschoond, gecombineerd en geanalyseerd kan worden.
- Visualiseer deze data met Power BI en ontdek de patronen. Stem hier bijvoorbeeld de bevoorrading per winkel of verkoopkanaal op af.
- Door het integreren van allerlei extra data, zoals een weeroverzicht of Google Analytics, kunt u de voorspelling nog meer betekenis geven.
Een aantal voorbeeld-analyses:
- Wie zijn uw beste of meest loyale klanten?
- Wat is de slagingskans van een bepaald item?
- Wordt het druk in de winkelstraat?
- Op welke kanalen behaal ik de beste marge?
- Heb ik de juiste goederen en aantallen in de winkel liggen om aan de vraag te voldoen?
- Staat het winkelpersoneel er wel op de goede momenten?
Behaal een beter marge
Kortom: door slim te kijken naar data ziet u veranderingen in de markt eerder aankomen en kunt u hierop inspelen. U gaat trends ontdekken en zien welke stijlen wel en niet werken. Dat resulteert in een beter en uitgebalanceerd assortiment voor de klant, waardoor er uiteindelijk minder artikelen in de sale belanden.
Bent u benieuwd hoe TCOG en Hillstar uw data betekenis kunnen geven? Voor vragen staat ons sales team steeds voor u klaar. Neem contact met ons op via sales@tcog.nl of +31 (0)30 687 47 39.