Leg Avenue: “Genoeg groeicapaciteit met de flexibele oplossing van TCOG”

Wie op zoek is naar sexy lingerie, beenmode en partykostuums van hoogwaardige materialen komt al snel uit bij Leg Avenue. Het Amerikaanse merk heeft in Europa een explosieve groei doorgemaakt. ItSuitsFashion, de fashion totaaloplossing van TCOG, is er helemaal op ingericht om mee te groeien met het bedrijf.

Leg Avenue begon in 1984in Los Angeles met het ontwerpen van kousen. Aangezien lingerie op dezelfde machines wordt vervaardigd, was deze productrange een logische uitbreiding.Toen de oprichtster van het merk met haar beenmode op een Halloweenbeurs stond, zag ze om zich heen overwegendslecht gemaakte kostuums. Dát moet beter kunnen,dacht ze direct. “Ze startte met het ontwerpen van vrouwelijke partykostuums met een goede pasvorm, gemaakt van hoogwaardige materialen. Het sloeg in als een bom in Amerika”, verteltTrudy Pijnacker, die het merk zo’n zeven jaar geledenmet haar partner Walter Kroes naar Europa haalde.

Groeiambities

Sindsdien heeft Leg Avenue ook in Europa een enorme groei doorgemaakt. “De trend op het gebied van beenmode en lingerie is sinds een paar jaar weer erg sexy, hier is dan ook veel vraag naar”, aldus Pijnacker. “Met onze kostuums bedienen we een creatief publiek van mensendie graag investeren in een bijzondere partyoutfit. Twee verschillende doelgroepen, die elkaar deels overlappen.” Het Europese hoofdkantoorvan Leg Avenue in Wijchenbeschikt over een distributiecentrum van ruim 3.000 vierkante meter. Van daaruitworden de collectiesuitgeleverd aan 43 landen,met West-Europa als grootste afzetmarkt. “Vanaf het begin was het onze wens om zoveel mogelijk te automatiseren. We waren op zoek naar een flexibele oplossing met genoeg capaciteit om onze groeiambities te verwezenlijken.”

Gerichte analyses

ItSuitsFashion, de fashion totaaloplossing van TCOG, bleek hiervoor uitermate geschikt omdat het speciaal voor de fashionbranche is ontworpenmet driedimensionale matenbogen en kleurcodes. Een ander groot voordeel, vindt Pijnacker, is dat het een zeer gebruiksvriendelijke oplossing is waarmee snel analyses kunnen worden gemaakt. “Zo kunnen webijvoorbeeld eenvoudig onze internationale klantendatabase monitoren. Per land zien we precies wat de prestaties zijn, hoe de verkoop zich ontwikkelt en ook op financieel vlak zijn de resultaten makkelijk per regio te splitsen. Belangrijk was ook dat het systeem mee kan groeien met het bedrijf zonderdat er al te veel aanpassingen nodig zijn. We zijn begonnen met acht medewerkers en binnen een jaar was ons team al verdubbeld.”

Veel flexibiliteit

Niet alleen de producten van Leg Avenue zijn gericht op vrouwen, het is ook echt een vrouwenbedrijf. De paar mannen die er werken zorgen voor wat tegenwicht. Het team is inmiddels helemaal vertrouwd met de oplossing van TCOG. Het systeem is makkelijk aan te sluiten op XML-feeds en wordt wereldwijd gebruikt, waardoor er volop tools beschikbaar zijn voor organisatorische strategieën. Online is er volop documentatie beschikbaar, evenals tutorials. “Van TCOG kregen we zelfs als terugkoppeling dat we zo ongeveer de meeste modules gebruiken van al hun klanten. En dat met allemaal atechnische vrouwen!” lacht Pijnacker. “Om zo flexibel mogelijk te blijven,werkenwezoveel mogelijk met standaardoplossingen.Het wiel hoeft dus niet iedere keer weer opnieuw te worden uitgevonden.”

Visuele rapportages

Elke twee jaar krijgt het systeem een update. “Samen met TCOG gaan we na waar de knelpunten zitten, en of die nu een gevolg zijn van groei of van veranderingen in de markt. We gaan nu bijvoorbeeld uitbreiden met de module Power BI. Onze verkopers en leveranciers krijgen hiermee nog beter inzicht in wat onze sterke markten zijn. Cijfers an sich zijn vaaklastig te interpreteren. De BI-oplossing van TCOG vertaalt deze cijfers naarheldere visuele rapportages.”Het aandeel kostuums is in zeven jaar tijd gestegen van twintig naar vijftig procent. Vooral inde maanden voorafgaand aan carnaval en Halloweenziet Leg Avenue enorme pieken in de verkoop.Behalve voor de salesafdeling brengt dat ook logistieke uitdagingen met zich mee. De reguliere verkoop van beenmode en lingerie gaat immers gewoon door.

Nichemarkt

Leg Avenue werktdaarom veel met pre-orders, iets wat vrij ongebruikelijk is in deze branche. “Onze klanten zijn voornamelijk feestwinkels, maar ook online spelers zoals Asos verkopen onze accessoires en pruiken. We zijn selectief in onze verkoopkanalen en denken mee met onze klanten welke artikelen het beste in hun assortiment passen. Zo investeren we in langdurige relaties.”En dat geldt ook voor TCOG. Pijnacker vertelt dat de contactpersoon al zeven jaar dezelfde is. “Deze consultant kent ons bedrijf vanaf het moment dat we ‘aan de keukentafel’begonnen en weet dus precies wat er speelt.Dit wordt dooronze medewerkers als zeer prettig ervaren.De meesten van hen werken al jaren bij ons. Vrijwel iedereen is zelf fan van het merk. We hebben dan ook een heel laag verloop in personeel. Het is bijzonder om een partner te hebben die dit gedachtegoed deelt, waardoor de bedrijfsculturen goed op elkaar aansluiten.”

Over TCOG

TCOG, met hoofdkantoren in IJsselstein (NL) en Turnhout (BE) is sinds 2001 actief als Microsoft ERP partner. TCOG realiseert zich als geen ander dat het ultieme samenspel tussen feiten en gevoel doorslaggevend is voor succes. Daarom genereert TCOG échte antwoorden op doelgerichte vraagstukken met ruimte voor gevoel, zodat bedrijven in Fashion, Retail en Industry werkelijk het beste uit hun business kunnen halen. Bij TCOG werken mensen-mensen die er alles aan doen om hun klanten verder te laten groeien met hun ambities. Dit door te denken vanuit het oogpunt van de klant en daar eigen kennis en expertise aan toe te voegen. Meer informatie over TCOG is te vinden op www.tcog.nl/. Volg TCOG op Twitter via @TCOGtechnology of volg onze Facebookpagina.

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN