• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Lichting 2019: Maximalisme, spel, mannelijkheid en maatschappelijke problemen

Lichting 2019: Maximalisme, spel, mannelijkheid en maatschappelijke problemen

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Een van de highlights van het Nederlandse modejaar: de Lichting-show. Aanstormend modetalent, vers van de zeven Nederlandse modeacademies, toont hun kunnen en maakt daarmee kans op een prijs van 10.000 euro. De ontwerpvisies van de jonge talenten laten vaak goed zien wat er speelt in de ontwerpwereld en ook deze editie, op de vrijdag van Amsterdam Fashion Week was geen andere. De highlights.

Lichting 2019-winnaar Dylan Westerweel

Allereerst de winnaar van Lichting 2019: Dylan Westerweel van ArtEZ. Westerweel won met zijn mannencollectie ‘Jack Saul’ waarmee hij onderzocht wat mannen sexy maakt. Westerweel ziet schoonheid en sexualiteit als een wapen - iets dat rentboys uit het Victoriaanse tijdperk ook deden - en creëerde daar door de mannelijke variant op de femme fatale. De ontwerper liet een grote diversiteit aan technieken zijn, van handverven, tot het maken van korsetten tot borduursels. Dankzij het kleurenpalet van roze, magenta, wit en blauw was het ook nog eens heel prettig voor het oog.

Het juryrapport van de winnende collectie luidde dan ook: “Genderidentiteit en bijbehorende verwachtingen verdwijnen vandaag de dag sneller dan ooit en daarmee is het idee van wat een man sexy maakt nog nooit zo fluide geweest. Dylan’s collectie was een verfrissende kijk op wat mannelijke sexiness betekent in 2019.”

De jury (bestaande uit Kim Bekker, Eva Losada, Jo Simpson en Rolien Zonneveld) hadden daarnaast nog twee eervolle vermeldingen: Iris van Wees (AMFI) en Armia Yousefi (HKU). Van Wees liet met haar afstudeercollectie de toekomst van mode zien. “Een pionier die haarzelf heeft geleerd om digitale applicaties te verwerken in haar werk met het idee om mode te ontwerpen met nul afval,” aldus het juryrapport. Niet alleen is Van Wees gespecialiseerd op het digitaal ontwerpen van een collectie, ook voegde ze elementen toe aan de ontwerpen die alleen zichtbaar zijn wanneer een item gescand wordt met een telefoon. Ook Armia Yousefi kreeg een eervolle vermelding omdat hij met zijn collectie mensen in zijn ‘rauw en emotionele universum trok’. Yousefi gebruikte het huwelijk van zijn ouders als inspiratiebron die in de jaren zeventig afspeelde met op de achtergrond de oorlog in Iran.

Een heerlijke break tussen al het catwalkgeweld was de collectie van Dana Lipka (Mafad Maastricht) die getoond werd door een vijftal dansers in plaats van modellen. Een hiphop-performance schudde de genodigden even wakker. De collectie van Lina Lau was zo fluffy dat het uitnodigde in een van de ontwerpen een dutje te doen. Naast de collectie van Westerweel onderzocht ook Ashley Luypaers het mannelijke modebeeld en maakte een combinatie van bokscultuur en Britse tailoring. Ook werden diverse maatschappelijke problemen aangesneden in de collecties van Vincent Wong, Juris Efneris.

Elk van de veertien collecties (we vergeten Nina Liburd, Emma Torsteinrud, Mika Perlmutter, Sophia Wantia, Rosalie van Pinxteren en Manou van den Berg niet) speelde in op ontwikkelingen in de samenleving. De een gaf kritiek op de huidige wereld en riep op tot actie en de ander liet juist zien welk spel er te ontdekken is en hoe mooi het dagelijkse kan zijn. Grote en opvallende vormen sluiten naadloos aan bij de opkomende trend van maximalisme. Al met al geven de veertien modetalenten een reden om positief naar de toekomst van mode te kijken.

Beeld: Aygin Kolaei voor FashionUnited

Amsterdam Fashion Week
Dylan Westerweel
Lichting 2019