Lidewij Edelkoort: ‘Folklore wordt de trend; de tuniek een universeel kledingstuk’

Lidewij Edelkoort volgt voor de trendforecasting van de zomer 2020 het script van haar eerder uitgebrachte ‘Anti-fashion’-manifest. Onthaasten, verbinding, humaniteit en gelijkwaardigheid, het komt allemaal aan bod tijdens ‘Li’s’ halfjaarlijkse Appletizer trendseminar in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam. Over twee zaken is de modegrootheid heel stellig: Folklore wordt een enorme trend en de tuniek wordt een universeel kledingstuk. FashionUnited was bij het seminar aanwezig en belicht de hoogtepunten voor gesprek.

Wanneer de trendforecaster notities verzamelt over de stand van zaken in de wereld, valt het haar vooral op hoe goed Nederland het eigenlijk doet, vertelt ze het publiek voor aanvang van haar presentatie. Bij haar eerste woorden valt er een stilte in de zaal. “Er is zoveel xenofobie en racisme in de wereld. De democratie is niet bestand tegen zo’n enorm aantal alleenheersers, met gigantische legers achter zich. Er worden natuurrampen voorspeld en de mode-industrie blijft een van de grootst vervuilende industrieën ter wereld”, somt Edelkoort op. Hoog tijd voor verandering, is de forecaster van mening, of in ieder geval tijd voor een tegenbeweging, die we, volgens Edelkoort, gaan vormgeven door het dragen van folklore.

Trendseminar seizoentrends lente/zomer 2020 Lidewij Edelkoort

Lidewij Edelkoort: ‘Folklore wordt de trend; de tuniek een universeel kledingstuk’

”De mode-industrie zit op slot. Er is geen tijd om na te denken, er moet worden geproduceerd en geleverd. Het gevolg: oude modellen worden steeds weer opnieuw gepresenteerd als ‘nieuwe mode’. We blijven dezelfde items repeteren waarbij de verschillen miniem zijn. Het ene seizoen is de schoenzool iets dikker, het andere seizoen de studs iets meer aangezet, in de kern verandert er niet zoveel,” vat Edelkoort de industrie in het kort samen. “We blijven in dezelfde cirkel rennen zonder dat er wordt geïnnoveerd.”

Er komt een textiel revival aan als tegenwicht voor de speed en greed van modehuizen, stelt ze. Op de academies waar de trendforecaster lesgeeft, duiken alle studenten achter het weeftouw. Ze noemt dit gekscherend de Weef Wave, maar is ondertussen uiterst serieus over het onderwerp. “Men heeft weer behoefte aan kledingstukken met een ziel.”

”In het huidige politieke klimaat, met zijn handelsoorlogen, grenzen die worden gesloten en segregatie van verschillende culturen is het tijd voor een nieuwe visie”, besluit Edelkoort. Folklore mode zou daarin een verbindende rol kunnen spelen. “Het is goed om ons in folklore te verdiepen en ons te realiseren dat we meer met elkaar (de ander red.) gemeen hebben dan we denken.” Op verschillende plekken over de hele wereld werden tegelijkertijd vergelijkbare kledingstukken ontworpen en technieken uitgevonden, leert Edelkoort het publiek. Deze notie zou de wereld kunnen helpen universeel te denken in plaats van nationalistisch.

Wanneer men spreekt over mode en folklore raken mensen overstuur, weet Edelkoort. Er is op dit moment een toenemende discussie over wie wat bezit en motieven, kleuren en drachten worden door culturen geclaimd. Dit valt te wijten aan het misbruik van deze elementen door zogeheten ‘copycats’ die volgens de forecaster geen tijd of interesse tonen om hun inspiratiebron, het kleurgebruik, de vormentaal en diens technieken genoeg te bestuderen waardoor er een fantasieloze reproductie wordt tentoongesteld. Het is belangrijk dat modebedrijven daar hun verantwoordelijkheid in nemen, benadrukt ze.

Een van de kledingstukken uit folklore die ‘Li’ tijdens haar hele presentatie aanhaalt, is de tuniek. De tuniek, kaftan of ‘tunesienne’ werd zowel in Afrika als in Azië tegelijkertijd ontwikkeld en gedragen door zowel mannen als vrouwen. Edelkoort merkt ook in de streetwear dat de kaftan hoogstwaarschijnlijk een rol gaat spelen. De jassen en shirts, die steeds langer worden, nemen al een vergelijkbare vorm aan.

Lidewij Edelkoort: ‘Folklore wordt de trend; de tuniek een universeel kledingstuk’

Tijdens de trendlezing van Li werd duidelijk dat de koers die zij in 2015 met haar ‘Anti-fashion’-manifesto heeft ingezet, er een is voor de toekomst. ‘Mode is dood’, verklaarde ze destijds, we gaan ons weer richten op de kleren zelf. En die kleding blijkt nu handgemaakt, met aandacht vervaardigd, niet onderhevig aan tijd en te verbinden.

Beeld: Lidewij Edelkoort via Appletizer
Beeld: Oscar de la Renta lente/zomer 2019 © Catwalkpictures

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN