• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Lightspeed Connect 2017: de toekomst van retail is nu

Lightspeed Connect 2017: de toekomst van retail is nu

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Verbinden was het centrale thema tijdens de derde editie van Lightspeed Connect, het grootste Europese evenement over omnichannel. In de Jaarbeurs Utrecht kwamen retailers uit het hele land samen om de laatste trends onder de loep te nemen.

Van ondernemers wordt meer verwacht dan ooit. Ze moeten hun klanten niet alleen een geweldige winkelervaring bieden, maar ook online actief zijn en op sociale media. “Er is een enorme digitale verschuiving gaande: de fysieke wereld wordt gedreven door ons online gedrag”, stelt Dax Dasilva, oprichter en CEO van Lightspeed. “We reserveren een tafel in dat ene restaurant waar we op internet goede recensies over hebben gelezen. Wanneer we op zoek zijn naar een nieuw paar sneakers oriënteren we ons eerst online, om vervolgens op zoek te gaan naar een lokale winkel die dit model verkoopt.”

Met de recente kapitaalinjectie van 166 miljoen dollar richt Lightspeed zich dan ook op de ontwikkeling en uitbreiding van de omnichanneloplossingen. Dasliva: “Het combineren van verschillende verkoopmodellen is de belangrijkste trend voor de komende jaren. We hebben rondetafelsessies gedaan met retailers in Noord-Amerika en Europa en ervaren dat de manier waarop elke retailer zijn touchpoints combineert heel verschillend is. Sommige ondernemers gebruiken hun winkel als showroom en doen het grootste deel van hun verkopen online. Bij anderen is dit precies andersom. Daarom hebben we verschillende gastsprekers uitgenodigd om hun successen met de bezoekers te delen.”

Digitale nomaden

Een mooi praktijkvoorbeeld is het Britse accessoiremerk Knomo, dat technologie inzet om zijn klanten vrijheid en mobiliteit te bieden. De rugzakken zijn uitgerust met een ingebouwde accu, waarmee je altijd en overal je tablet of smartphone kunt opladen. “We willen mensen motiveren om de negen-tot-vijf-mentaliteit vaarwel te zeggen. De wereld is ons kantoor: we work to live the life we dreamed of”, aldus co-founder Howard Harrison. Van groothandel is Knomo uitgegroeid tot een merk met eigen winkels, een webshop en een koffiebar die tevens fungeert als ruimte voor coworking. Eén van de belangrijkste lessen die Harrison als ondernemer heeft geleerd is dat je geen kanalen moet oprichten om met elkaar te concurreren, maar om elkaar te versterken.

Van bricks naar clicks

Baskèts bewandelde precies de omgekeerde weg: het sneakerconcept is in de eerste plaats een winkel met twee filialen in Amsterdam. Maar om succesvol te zijn als multibrandstore moet je tegenwoordig je eigen merk worden, betoogde mede-eigenaar Daan de Greef. Baskèts kiest ervoor om te specialiseren en te focussen op een bepaalde productgroep. “Het is net als met voetbal: een goede verdediger kan niet ook een goede aanvaller zijn.” Vanaf het begin is Baskèts actief bezig geweest om een community te creëren, door het organiseren van events, fotoshoots met influencers en door dagelijks meerdere berichten te delen via sociale media. De Greef: “Lightspeed maakt het mogelijk om onze online en offline werelden te laten versmelten.”

Geïntegreerde kanalen

Koen Bremer van Ace & Tate vertelde over de relevantie van stenen winkels in het digitale tijdperk. “Voorheen opereerden online en offline kanalen afzonderlijk van elkaar, vervolgens werden ze op elkaar afgestemd en tegenwoordig zijn alle kanalen geïntegreerd.” Er zijn daarbij volgens hem drie richtlijnen: overal moet dezelfde informatie beschikbaar zijn, het productaanbod moet gelijk zijn én alle kanalen moeten dezelfde look en feel hebben. Van alle verkopen in de winkels van Ace & Tate betreft het voor 85 procent nieuwe klanten. Bremer: “Een groot deel van hen gaat voor een vervolgaankoop naar onze webshop”, aldus Bremer. “En dat is precies de functie die de fysieke winkel tegenwoordig moet vervullen.”

Van blog naar merk

Ook gastspreker Laurentien van Landeghem van Clouds of Fashion gebruikt de kracht van een community. Het Belgische retailconcept is vijf jaar geleden begonnen als blog voor vrouwen tussen de 16 en 36 jaar. Omdat haar volgers de kleding van haar posts wilden kopen opende ze een pop-upstore in haar woonplaats Elversele. Het succes smaakte naar meer: inmiddels heeft ze drie permanente winkels in Antwerpen, Knokke en Gent. Tevens organiseert ze modeshows, closet sales, late night shopping sessies en schreef ze het boek ‘From blog to brand’. “Ik wil mijn klanten online en in de winkel dezelfde ervaring bieden en overal de boodschap van positiviteit en girlpower uitdragen. Zo groeien mijn klanten uit tot merkambassadeurs.”

Goede sfeer

Vanuit de bezoekers van Lightspeed Connect klonken na afloop tevreden geluiden. Felicienne Bloemers: “Ik ben bezig met het opzetten van mijn eigen tassenlabel en heb gekozen voor een maatwerk Lightspeed-webshop in samenwerking met webdesignbureau Coloured Monkeys. Ik maak gebruik van het betalingssysteem van Mollie. Al die partijen waren vandaag aanwezig. Handig, want zo sla ik meerdere vliegen in één klap.” Ook de standhouders zijn positief: “De sfeer is goed en onder de bezoekers zijn veel volwassen retailers,” aldus Sander van den Broek van Optiply. “We hebben zowel bestaande als potentiële klanten gesproken”, vult Rob van den Heuvel van SendCloud aan. “We kregen veel aan e-commerce gerelateerde vragen, bijvoorbeeld over shipping en voorraadbeheer. Volgend jaar hopen we er weer bij te zijn.”

Klik hier voor meer informatie over Lightspeed.

Powered by: Lightspeed Connect

Lightspeed
Lightspeed connect
Partner Content