Liu Jo zet eerste stap richting duurzaamheid met Better Denim-collectie
bezig met laden...
“Het is de eerste stap op een duurzame weg,” aldus Liu Jo over de nieuwe Better Denim capsule collectie. Net als bij veel andere modemerken speelt de vraag van duurzaamheid en de hoe, wat en wanneer. Liu Jo waagt zich met de nieuwe collectie aan een nieuwe en vooral duurzamere weg voor het Italiaanse merk. Tijd om in gesprek te gaan met de CEO en mede-oprichter van het merk Marco Marchi.
Liu Jo kondigt nu de 'eerste stap op een duurzame weg’ aan. Waarom nu? Wat is de aanleiding geweest voor dit besluit?
Marco Marchi: “Het is vanzelfsprekend dat het probleem van duurzaamheid van het milieu belangrijker is dan ooit en we kunnen niet - als burgers, en in mijn geval, als zakenman - negeren wat er gebeurt met onze planeet. Al een tijd zijn het personeel van Liu Jo en ik ons bewust van het belang van de duurzaamheid van het milieu, en daarom hebben we voor het herfst/winter 2019 seizoen besloten om onszelf uit te dagen met een eco-duurzame denim capsule collectie waar we trots op zijn en die vanaf het volgende seizoen in de winkels zal liggen. Ik denk dat iedereen hun best moet doen om hun impact op het milieu te reduceren, binnen hun bereik natuurlijk, maar de bescherming van onze planeet kan niet langer genegeerd worden.”
Liu Jo heeft gekozen om te beginnen met de verduurzaming van het bedrijf binnen de denim afdeling van het merk. Wat motiveert deze beslissing?
“We hebben besloten te starten met het duurzaamheidsproject als eerste stap. Het is een begin van ons duurzaamheidsinitiatief en het project begint bij denim. Denim is hét merk icoon van Liu Jo internationaal gezien, een categorie die ons het beste definieert bij de eindconsument en die het beste het DNA van ons merk omvangt. Daarnaast is het ook het product die het vervuilendste is binnen onze collecties, meer dan anderen, op het gebied van productie. Door te beginnen met een denim capsule collectie hebben we een sterke boodschap, het verbindt ons met het probleem van duurzaamheid en het sluit aan bij onze waarden. De capsulecollectie heeft op dit moment 13 stijlen voor vrouwen en beslaat 10 procent van de totale denim collectie van Liu Jo. We hopen in de toekomst een dergelijke verhouding te implementeren.”
De capsulecollectie wordt duurzaam genoemd. Op welk gebied is deze duurzaam?
”Binnen de Liu Jo Better Denim capsule collectie hebben we heel nauwkeurig gewerkt elk gebied waarop denim wordt gemaakt. Elk detail is ontworpen om duurzaam te zijn en daarom hebben we samengewerkt met een exceptionele partner zoals Candiani - een uitzonderlijke partner in de industrie - met wie we onze producten hebben ontwikkeld gebaseerd op de Kitotex technologie die de consumptie van water, chemicaliën en energie tijdens het productieproces drastisch kan reduceren. Daarnaast is ook gebruik gemaakt van de indigo juice technologie van Candiani die verder water en energieverbruik reduceert tijdens het wasproces maar toch de kwaliteit van de wassing en het product bewaart. Ook de labels en verpakking van de capsule collectie zijn ontworpen met duurzaamheid in het achterhoofd, waardoor dit project driedimensionaal en goed gestructureerd is.”
Better Denim: Liu Jo’s CEO over duurzaamheid in de industrie
In de collectie zijn vijf ‘brand icons’ verwerkt. Welke zijn dit?
“Het zijn enkele van onze iconische modellen: Divine, Ideal, Magnetic, Fabulous en Cute. Dit zijn voornamelijk skinny, slim en mom fits met een hoge of normale taille.”
Wil Liu Jo deze duurzame aanpak uitrollen naar het hele denim segment?
“Het is nog te vroeg om dat te zeggen; het is zeker een wens voor de lange termijn en hopelijk groeit de proportie van de eco-duurzame denim binnen onze collecties elk seizoen opnieuw.”
De capsule collectie wordt de eerste stap naar duurzaamheid genoemd in het persbericht. Naar welke gebieden kijkt Liu Jo op dit moment om te verduurzamen? Bepaalde productcategorieën of onderdelen van het productieproces?
“Onze reis naar duurzaamheid zal zeker effect hebben op onze producten en onze kenmerkende collecties; we willen graag meer ‘eco-duurzame capsule collecties’ maken in al onze belangrijke segmenten in de komende seizoenen om op deze manier het project nog krachtiger te maken. Daarnaast vinden we dat de hele productieketen betrokken moet zijn, dus werken we aan het gebruiken van gerecyclede polypropyleen (plastic) tassen; onze shoppers zullen alleen gemaakt worden van gerecycled papier, de productlabels zullen gemaakt worden van gerecycled materiaal en waar het mogelijk is van biologische materialen. De volgende seizoenen werken we graag stap voor stap om onze impact op het milieu zo veel mogelijk te reduceren als onderdeel als onderdeel van een geleidelijk proces dat past bij Liu Jo.”
Welke verwachtingen heeft Liu Jo voor de collectie per land? Waar verwacht u dat de lijn het goed gaat doen?
“De Noord-Europese landen - België, Nederland en zelfs Oostenrijk - zijn zeker het nieuwsgierigste naar iets nieuws en reageren met veel interesse. Tot nu toe, tijdens de verkoop van de collectie, zien we dat deze het ook goed doet in Italië. We zullen de collectie extra promoten in Duitsland en Frankrijk, twee landen die altijd enthousiast zijn en waar Liu Jo vooral bekend staat om hun kwaliteit in denim.”
Wat zijn de korte en langetermijn doelen op het gebied van duurzaamheid bij Liu Jo?
“We hebben het doel om langzaam maar zeker onze sociale en milieu impact te monitoren en te verbeteren, Dus allereerst zullen we aan het einde van 2019 de SA8000 certificering krijgen voor de arbeidsomstandigheden voor ons personeel en het personeel van de fabrikanten, waarvan we geloven dat dit essentieel is. De komende vijf jaar zijn we druk met het maken van een Life Cycle Assessment (LCA), gecertificeerd door een onafhankelijke organisatie, voor onze duurzame producten, als bewijs van onze toewijding in de gehele levensduur van onze producten. Als laatste punt overwegen we verschillende partnerschappen met toonaangevende onafhankelijke organisaties die werken aan duurzaamheid om ons te helpen bij dit proces en te steunen in onze mogelijke volgende stappen.”
Verschillende modemerken werken aan een duurzame aanpak. Heeft de mode industrie meer duurzaamheidsinitiatieven nodig?
“Zoals ik zei, duurzaamheid is een probleem dat niet langer genegeerd kan worden. De mode, en alle industrieën in het algemeen, moeten zich daar bewust van worden en hun processen ontwikkelen. Daarom is elk duurzaamheidsinitiatief in de mode - die bekend staat als een van de meest vervuilende industrieën ter wereld - welkom. Een wijdverspreid bewustzijn van dit probleem kan alleen maar goed zijn voor de industrie, de kopers en de planeet.”
Dit interview is schriftelijk uitgevoerd in het Engels.
Foto: CEO Marco Marchi. Credit: Liu Jo