• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • LVMH lanceert Carbon Fund; kledingsector steeds groener

LVMH lanceert Carbon Fund; kledingsector steeds groener

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Van H&M tot Inditex en van Primark tot Filippa K: steeds meer grote namen in de modeindustrie besteden aandacht aan duurzaamheid. Zo ook Frans luxeconcern LVMH. Het moederbedrijf van vijftien modehuizen heeft onlangs een Carbon Fund gelanceerd, met als doel de uitstoot van broeikasgassen door haar merken te verminderen. De modeindustrie wordt steeds groener en dat is volgens de Britse milieuorganisatie WRAP (Waste & Resources Action Plan) goed te zien: de kledingsector ligt op koers om zijn groene doelstelling in 2020 te halen, zo heeft de organisatie onlangs gemeld.

In twee jaar tijd hebben retailers, merken en organisaties uit de wereldwijde kledingindustrie watervervuiling in de productieketen aanzienlijk verminderd met 12,5 procent per ton kleding, tegen een doelstelling van 15 procent in 2020. Ook is de uitstoot van koolstof verlaagd met 3,5 procent per ton kleding, tegen een doelstelling van eveneens 15 procent.

LVMH lanceert een intern Carbon Fund

LVMH en zijn merken, waaronder Fendi, Dior, Louis Vuitton, Givenchy en Donna Karan, hebben afgelopen twintig jaar verschillende initiatieven opgezet om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Zo nam het bedrijf een aantal jaar geleden een minderheidsbelang in eco-merk Edun. Nu gaat de groep een stapje verder met een eigen intern fonds, het Carbon Fund, dat als doel heeft een positieve spiraal te creëren om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en daarmee bij te dragen aan internationale inspanningen om de opwarming van de aarde tegen te gaan.

Onder toezicht van het LVMH Environmental Department en een panel van deskundigen, zal het fonds vanaf begin 2016 financieringen ontvangen van alle LVMH-merken. De hoogte van de bedragen die individuele merken moeten betalen, wordt bepaald op basis van de hoeveelheid broeikasgassen die door hun productie wordt uitgestoten.

Momenteel is het tarief vastgesteld op gemiddeld 15 euro per ton uitgestote broeikasgassen, dit percentage wordt jaarlijks herzien. Het komt neer op een geschat beginbedrag van 5 miljoen euro, dat wordt gebruikt voor investeringen in apparatuur die het energieverbruik vermindert, de mogelijkheid te produceren met gerecyclede energie en studies die de omvang van de uitstoot nauwkeuriger moeten bepalen.

LVMH is overigens niet het enige modeconcern dat zich inzet voor een duurzamere productieketen. Onlangs maakte Kering een rapport met non-profitorganisatie Business for Social Responsibility (BSR), dat merken voorbereidt op klimaatveranderingen door in te gaan op de kwetsbaarheid van sommige merken. Het Climate Change rapport geeft tips aan luxe modebedrijven om hun gevoeligheid voor klimaatveranderingen te verminderen.

De kledingsector is op weg zijn groene doelstellingen voor 2020 te halen

Dat steeds meer bedrijven en merken zich inzetten voor een duurzamere productieketen, ziet ook WRAP. Tijdens zijn jaarlijkse conferentie van afgelopen week, benadrukte de milieuorganisatie de grote vooruitgang die in twee jaar tijd is geboekt door 82 deelnemers van het Sustainable Clothing Action Plan (SCAP), die in het SCAP 2020-project de negatieve milieueffecten van koolstof en water verminderen.

SCAP 2020 werd twee jaar geleden door WRAP gelanceerd, toen de organisatie oplossingen vaststelde die het meest konden bijdragen aan de vermindering van milieu-impact, waaronder het gebruik van duurzamere stoffen, het verlengen van de levensduur van kleding en het stimuleren van hergebruik. Leden van SCAP 2020 zijn merken als New Look, Next, Ted Baker en retailers als Asos, Debenhams en John Lewis.

Op de conferentie liet WRAP weten dat alle deelnemers samen op weg zijn om de groene doelstellingen voor 2020 te halen. Zo maken retailers en merken nu al meer gebruik van duurzame materialen en kiezen ze vaker voor hergebruikte stoffen. “SCAP 2020 deelnemers hebben een grote vooruitgang geboekt ten opzichte van de originele doelstellingen, vooral op het gebied van water,” zegt Marcus Gover, CEO van WRAP. “Dit is een positieve indicatie van wat uiteindelijk kan worden bereikt. En terwijl de hoeveelheid afval van de modeindustrie nog niet is verkleind, is de situatie wel stabiel gebleven en gaan we ons met de sector extra inspannen op dat gebied.”

Uiteindelijk moet de uitstoot van koolstof, waterverspilling en de hoeveelheid afval zijn verminderd met 15 procent. Als de doelstellingen worden gehaald, zou de jaarlijkse vermindering van koolstofuitstoot gelijk zijn aan 250.000 minder auto’s op de weg, een waterbesparing van 17.000 Olympische zwembaden en 16.000 ton minder afval.

LVMH