Maastrichtse moderevolutie Noir in zee met Vendit

Met vier multibrand boutiques in Maastricht, een gloednieuwe vesting in Valkenburg en een webshop begint Noir een klein mode-imperium te worden. Vendit voorzag het jonge ondernemersduo achter Noir van een gebruiksvriendelijk afrekensysteem.

Elke winkel van Noir heeft een eigen look en feel met het onmiskenbare boetiekgevoel.Een herkenbaar icoon is het logo in neonletters. “Maastricht, het Parijs van Nederland,heeft mijn hart gestolen”, zegt Renée Reinders, de ene helft van het ondernemersduo. Aan de Wyckerbrugstraatopende zij in 2013 Noir Wyck.Anderhalf jaar later kwam er een tweede vestiging bijaan de overkant van de straat: Noir Shoes & Bags. Toen ze in 2016outletstore Soldes Boutique opende, sloot Liesbeth Bertens zich bij haar aan.In 2017 opende een vierde winkel zijn deuren in het centrum, Noir Maastricht.

Hip en betaalbaar

De viermodezaken bevinden zich op loopafstand van elkaar.Je kunt er terecht voor snel wisselende, hippe collecties van merken als Selected Femme, Dr. Denim, Aaiko en mbyM.Vrijwel alle artikelen zijn onder de honderd euro geprijsd, met uitzondering van bijvoorbeeld de jassen. Reinders legt uit dat zich in eerste instantie richtte op meiden van haar eigen leeftijd – ze was pas 25 toen ze de eerste winkel opende. Al snel merkte ze datvrouwen van alle leeftijden bij haar shopten. Op slechts tien minuten rijden van Maastricht bevindt zich de nieuwste Noir-vestiging: Soldes Boutique Valkenburg. “Onder Limburgers is dit gezellige stadje geliefd voor een dagje uit. Deze winkel is veel groter dan onze outletstore in Maastricht, met nog meer aanbod.”

Gebruiksvriendelijk karakter

Om alle bedrijfsprocessen te stroomlijnenkozen de ondernemersvoor hetgebruiksvriendelijke kassasysteem van Vendit. “Een betrouwbare partij die een goede communicatie en service hoog in het vaandel heeft staan. De overstap was even wennen, want hiervoor werkten we nog met handgeschreven bonnetjes!Klanten vonden dat best charmant, maar het afrekenen gaat nu aanzienlijk sneller. Onze medewerkers kunnen ter plekke opzoeken of een artikel in een bepaaldemaat beschikbaar is en hoeven daarvoor niet meer naar het magazijn te lopen. Daarnaast kunnen zij ook de voorraad van de andere filialen checken. Voor ons is het fijn dat we overal kunnen inloggen en precies zien wat er verkocht is, of we nu thuis werken of op kantoor.”

Geen 9-tot-5-mentaliteit

Inmiddels telthet team van Noir bijna twintig medewerkers, die worden geselecteerd op hun drive en passie voor mode. “Onze werknemers krijgen meereigen verantwoordelijkheden dan bij veel grote ketens.Zo mogen zij in hoge mate bijdragen aan de uitstraling van de winkel, al geven wij uiteraard wel sturing.” De eerste verkoopsters hebben ook inspraak in de collectie en gaan geregeld mee op inkoop. Doordat zij de klanten adviseren weten ze wat hun wensen zijn en welke items goed verkopen. Alle medewerkers beschikken over eenondernemersmentaliteit. “Als er bijvoorbeeld rond sluitingstijd nog mensen in de winkel zijn, zullen wij hen niet vragen om te vertrekken. Op die manier doen we graag iets extra’s voor onze klanten.”

Kansen aangrijpen

Op de vraag wat de toekomst brengt voor Noir, antwoordt Reinders dat ze van tevoren eigenlijk nooit een vastomlijnde route uitstippelt. Zeprobeert in te schatten waar de consument behoefte aan heeft en creëertdaar een concept omheen. “Ik ben gestart middenin de financiële crisis. Daar word je creatief van: ik heb het zo aangepakt dat ik telkens bij elke nieuwe winkel het interieur van de vorige eigenaar kon overnemen. Bij gebrek aan verbouwingsbudget hebben we alles zelf geschilderd en soms een andere vloer gelegd. Zo zie je maar: ook met minimale middelen kun je iets heel tofs neerzetten. Wat de volgende stap zal zijn, dat weet ik nu nog niet. Meestal zien we ergens een kans en dan grijpen we die.”

Klik hier voor meer informatie over Vendit

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN