Maison the Faux neemt iedereen mee backstage op MBFWA

"Kom op! In de rij!" Op een ladder verschijnt een man met een megafoon. De modellen wurmen zich langs de kledingrekken, die pontificaal op de catwalk zijn gezet. Eén voor één verdwijnen de mannequins achter de coulissen. Op een scherm is te zien hoe ze vervolgens paraderen voor een lege zaal.

Een backstagepasje is niets waard bij de show van Maison the Faux op de Mercedes-Benz Fashionweek Amsterdam. Het Nederlandse modehuis – een initiatief van Joris Suk, Hans Hutting en Tessa de Boer – presenteert een omgekeerde catwalksituatie, met het publiek tussen de kledingrekken en modellen die de collectie voor volgende winter showen aan een ruimte zonder publiek.

Maison the Faux neemt iedereen mee backstage op MBFWA

De collectiepresentatie laat vooral zien dat catwalkshows zorgen voor chaos. Iemand roept dat de accessoires gecheckt moeten worden. Een ander haalt nog snel de pluisjes van de kledingstukken. En modellen die de ene seconde nog kalm en beheerst stilstaan voor het peloton van fotografen, rennen daarna snel naar de kledingrekken. Het publiek kan precies volgen hoe een model, gekleed in alleen een slipje, hulp krijgt bij het aantrekken van de volgende outfit. Is de paniek 'achter de schermen' echt? Of is het gespeeld en hoort alles bij de show?

Het enige nadeel van de opzet van de show is dat door de wanorde de collectie zelf nogal in het niet valt. Eén stuk dat wel de aandacht trekt is een enorme, enkellange bontjas, met op de rug in grote letters 'Faux'. Verder: gedurfde en schreeuwerige prints, pailletten en oversized silhouetten.

Modehuis Maison the Faux presenteert ook meubels

In een persbericht laten de ontwerpers weten dat de show, met de naam 'C´est vrai ou c´est faux?' is gebaseerd op de thematiek transparantie en authenticiteit in de mode. De show zet je aan het denken. Wat is echt, wat is fictie en wat willen de ontwerpers laten zien waarvan de kijker denkt dat het echt is?

Door het persbericht wordt ook duidelijk wat de bankhangende, gespierde mannen en vrouw in bikini doen op de catwalk. Maison the Faux heeft samen met meubelmerk Macédes banken en stoelen ontworpen. Het modehuis is begonnen vanuit een grafische zwart-wit print en deze is toegepast op de meubelen van Macédes en de kleding van Maison the Faux. De zogeheten ‘trompe-l’oeil’ techniek is nooit eerder ingezet bij de ontwikkeling van meubelprints.

Maison the Faux neemt iedereen mee backstage op MBFWA

Maison the Faux onderzoekt authenticiteit in de mode op Amsterdam Fashion Week

Maison the Faux presenteerde in januari 2014 voor het eerst op de Amsterdam Fashion Week. Op de modeacademie Artez kregen Joris Suk en Hans Hutting het plan om samen te gaan werken. De ontwerpers merkten dat er bijna geen ruimte meer is voor de ontwikkeling van jong talent, dus besloten ze hun krachten te bundelen en een eigen platform te creëren. Inmiddels is ook Tessa de Boer een vaste ontwerper van het modehuis. Het merk heeft twee verkooppunten: People of the Labyrinth in Amsterdam en Vfiles in New York. Ook heeft Maison the Faux een eigen webshop.

Als de show is afgelopen, houdt het applaus maar niet op. Dan blijkt ook dat nep: het is een bandje. Toch is het enthousiasme van het Amsterdamse publiek niet gespeeld, want nadat het geluidsfragment is stilgezet, beginnen de toeschouwers gewoon weer opnieuw te klappen.

Foto's: Peter Stigter

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN