• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Marc Jacobs herlanceert 90’s grunge collectie

Marc Jacobs herlanceert 90’s grunge collectie

Door Don-Alvin Adegeest

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|OPINIE

Londen - Marc Jacobs gaat de beroemde 90’s grunge collectie die hij ooit ontwierp voor Perry Ellis herlanceren. De collectie geldt als een hoogtepunt uit de modegeschiedenis en zal opnieuw uitkomen als resort 2019. Jacobs liet zich hiervoor inspireren door de grunge-scene van Seattle.

In de vroege jaren negentig was Jacobs creatief directeur bij Perry Ellis en voor de herfstcollectie ‘92 debuteerde hij met een look die het succes reflecteerde van underground bands als Nirvana. De kledingstukken werden beschouwd als zeer controversieel omdat ze in schril contrast stonden met de preppy, sportswear-vibe die Perry Ellis wilde overbrengen. Denk aan beanie mutsen, mickey mouse t-shirts onder een blazer, flanellen shirts en ‘omajurken’ met legerlaarzen.

De show, waarin de originele supermodellencast een hoofdrol had, zorgde voor veel verzet en werd door verschillende modecritici slecht ontvangen. Onder hen ook Suzy Menkes, die grunge ‘’afschuwelijk’’ noemde, en toenmalig Washington Post redactrice Cathy Horyn die haar statement 12 jaar later terugtrok als leidende stem temidden van een ‘’koor van afkeuring’’. De negatieve aandacht leidde uiteindelijk tot Jacobs’ ontslag.

Jacobs vertaalde culturele referenties naar begeerlijke kleding

En de rest is geschiedenis. De show was het bewijs van Jacobs’ talent om de culturele zeitgeist te vangen in een collectie die relevant, draagbaar en boven alles cool was. Het was een weerspiegeling van de jeugd, gewaagd en het wist ieders aandacht naar zich toe te trekken. Zijn ontslag bleek de start te zijn van een roemrijke carrière waarin hij onder andere aan het hoofd stond bij Louis Vuitton - misschien wel de meest felbegeerde positie in modeland.

In 2013 vertrok Jacobs bij Louis Vuitton na een aanstelling van 16 jaar, waarin zijn eigen label naar de achtergrond was verdwenen wanneer alle focus was gericht op LVMH. Nu, in 2018, is het succes van Marc Jacobs’ modehuis slinkende. De winst is aan het dalen, verschuivingen zijn aan de orde van de dag binnen het management evenals chaotische herstructureringen waarbij nieuwe creatief directeuren zijn aangesteld voor Marc by Marc Jacobs. Tot slot werd dit laatstgenoemde label korte tijd later samengevoegd met de hoofdcollectie, kreeg het label te maken met winkelsluitingen en valt er ook financieel nog veel winst te behalen.

Maar misschien kan de grunge-collectie van Jacobs ervoor zorgen dat er een verandering plaatsvindt bij het label, zoals ook gebeurde bij Donatella Versace’s collectie voor Versace’s lente/zomer 2018 show. Het bracht een gevoel van relevantie terug bij het modehuis dat niet meer was gezien sinds de hoogtijdagen van oprichter Gianni Versace.

Jacobs zette de toon voor deconstructed sportswear (gedeconstrueerde sportmode) en heeft sinds de beruchte show in november 1992 nog vele duizenden kopieën uitgebracht. The New York Times schreef toentertijd het volgende over zijn collectie: “Een typische outfit ziet eruit alsof deze met gesloten ogen bij elkaar is geraapt in een hele donkere kamer.“ Wij vragen ons af wat er geschreven zou zijn over de hedendaagse collecties van Balenciaga of Vetements? Redacteuren lijken anno nu een minder scherpe tong te hebben, vooral wanneer er advertentiebudgetten op het spel staan van de shows waar ze over moeten schrijven.

Beeld: Marc Jacobs herfst ‘18 campagne, bron: Marc Jacobs website

Dit artikel verscheen eerder op FashionUnited.com. Vertaling en bewerking: May-Anne Oltmans

Marc Jacobs