Milla Amsterdam: “Stoere bikers, maar ook vrouwen uit Oud-Zuid kunnen bij ons terecht”

Vrouwelijk en stoer. Milla Amsterdam doet in eerste instantie denken aan Nederlandse merken Supertrash en Josh V. “Dat is niet erg,” zegt oprichter Eva Harkema, “dat betekent dat er een markt is voor deze stijl.” In 2014 maakte ze de stap naar ondernemer in de mode, na bij het familiebedrijf in de afvalverwerking te hebben gewerkt. Inmiddels is Milla Amsterdam in meer dan 120 Nederlandse en Belgische winkels te vinden. FashionUnited sprak Eva Harkema over haar merk.

Wat is Milla Amsterdam precies? Hoe zou je het omschrijven?

Eva: “Milla Amsterdam is een combinatie van stoer en vrouwelijk. Dat is echt de kern en de identiteit van het merk. Doordat het een combinatie van twee uitersten is, spreekt het heel veel mensen aan. De stoere rocker met tatoeages, maar ook de hippe jonge vrouw uit Amsterdam Oud-zuid.”

Milla Amsterdam: “Stoere bikers, maar ook vrouwen uit Oud-Zuid kunnen bij ons terecht”

Waarom heb je je eigen merk opgericht?

“Het kwam eigenlijk voort uit twee passies. Ik wilde heel graag ondernemen en had een passie voor mode. Ik kom zelf helemaal niet uit de mode, maar wilde het toch doen. Ook wilde ik iets maken waar ik mij in kon vinden, maar wat tegelijkertijd ook commercieel een toekomst heeft. Zelf wil ik er verzorgd uitzien, maar toch comfortabel zijn. Stoer en ook vrouwelijk. Dat heb ik gecombineerd in Milla.”

In welke sector werkte je eerst?

“Hiervoor werkte ik bij een afvalverwerkingsbedrijf. Dat was ons familiebedrijf en heb ik 3 jaar gewerkt. Daarvoor heb ik rechten en bedrijfskunde gestudeerd.”

Milla Amsterdam: “Stoere bikers, maar ook vrouwen uit Oud-Zuid kunnen bij ons terecht”

Hoe heb je het merk op poten gezet? Hoe waren de afgelopen drie jaar?

“De afgelopen drie jaar voelen alsof het een eeuwigheid is. Maar ik wist wat voor stijl ik wilde en bijvoorbeeld wat voor jasje, maar wist niet waar ik moest beginnen. Toen ben ik gaan samenwerken met een Amsterdamse producent die ook ontwerpers in huis had. Zo is mijn eerste collectie tot stand gekomen.”

“Met drie rekjes van samples stond ik toen op De Modefabriek en lukte het om afspraken te maken. Toen ben ik met de sample collectie in mijn achterbak heel Nederland en België door gereden.”

Milla Amsterdam: “Stoere bikers, maar ook vrouwen uit Oud-Zuid kunnen bij ons terecht”

Inmiddels wordt de kleding in 120 winkels in Nederland en België verkocht. Staat er nog een Milla Amsterdam-winkel op de planning?

“Dat is zeker wel een droom, een eigen winkel. Op de Amsterdamse grachten. Die staat op de planning voor binnen een jaar. Maar de komende jaren wil ik ook vooral internationale expansie tot stand brengen. De focus ligt op Europa.”

Voor nu blijft het dus bij het ontwerpen van 4 collecties per jaar. Waar haal jij je inspiratie vandaan voor die collecties?

“Elke collectie heeft een thema, dat geeft houvast. Ik reis veel, waardoor ik weer een mooi kleurbeeld zie of iets anders waar ik inspiratie uit haal. Ik heb ook oneindig veel Pinterest-borden waar ik alles op verzamel. Er is een overvloed aan inspiratie en ik moet vaak downsizen dan dat ik tekort kom voor een collectie.”

Als je een collectie moet downsizen, heb je daar dan spijt van?

“Het mooie aan vier collecties per jaar, is dat je ontwerpen die nu niet goed in een thema passen, doorgeschoven kunnen worden naar een ander seizoen. Bijvoorbeeld, in deze collectie hadden we een hele mooie pantalon met een top, maar dat sloot toch niet helemaal aan. Die hebben we nu doorgeschoven naar de volgende collectie.”

Milla Amsterdam: “Stoere bikers, maar ook vrouwen uit Oud-Zuid kunnen bij ons terecht”

Wat zijn de topstukken, de favorieten, in de collecties?

“Wat het goed doet zijn de tops, blouses en sweaters. Als je vraagt wat echt Milla is, is het de sweatdress. De sweatstof is ook een materiaal die je altijd terug ziet komen in de collecties.”

“Uiteindelijk is het mooi om te zien wat klanten doen met ‘jouw kleding’. De een draagt het met sneakers, de ander met een hak. Door verschillende items te combineren kan je een hele stoere look maken, of juist super vrouwelijk. Dat is waar ik blij van wordt.”

Korte feiten over Milla Amsterdam::

  • Milla Amsterdam heeft 4 collecties per jaar. De hoofdcollectie bevat ongeveer 100 stuks en de flash-collecties 60. Prijzen liggen tussen de 20 euro voor een tanktop en 110 euro voor een rok of jas.
  • Milla Amsterdam is met haar showroom en kantoor gevestigd in het World Fashion Centre in Amsterdam. Het bedrijf heeft 6 medewerkers.
  • Milla Amsterdam is verkrijgbaar in 120 winkels in Nederland en België
  • De omzet stijgt jaarlijks met ongeveer 60 procent.
  • Beeld: Milla Amsterdam

     

    Gerelateerd

    MEER NIEUWS

     

    LAATSTE VACATURES

     

    MEEST GELEZEN