• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mode-experts rond de tafel: wat zijn de uitdagingen van de supply chain?

Mode-experts rond de tafel: wat zijn de uitdagingen van de supply chain?

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Het juiste kledingstuk op het juiste moment in het juiste distributiekanaal krijgen: in het tijdperk van globalisering en snel wisselende modecollecties is dit een enorme uitdaging. Lectra initieerde daarom een rondetafelgesprek over deze en andere ‘supply chain challenges’. Prominenten uit de mode-industrie gingen met elkaar in debat.

Tegen de tijd dat een jurk of broek in de winkel hangt, heeft dit kledingstuk het einde bereikt van een lange reis van de ontwerpfase naar productie en distributie. Maar waar begint die reis eigenlijk? Wat is de definitie van de bevoorradingsketen? Het is de eerste vraag die wordt opgeworpen tijdens een door Lectra georganiseerd rondetafelgesprek in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam.

Van katoenplant tot eindproduct

De term ‘supply chain’ is voor meerdere interpretaties vatbaar, zo blijkt. “Voor ons begint dit al bij het selecteren van de stoffen”, vertelt Harry van der Zee, CEO van Van Gils. “We werken veel met Italiaanse weverijen. Het is niet alleen duur maar ook tijdrovend om stoffen naar het Verre Oosten op te sturen. De plaats van productie kan bovendien interessant zijn om te gebruiken bij de marketing van je merk.” Patric Hanselman, algemeen directeur van ondernemersorganisatie Modint, trekt het begrip breder: “Wanneer je de bevoorradingsketen bekijkt vanuit economisch, technisch én sociaal aspect, begint de verantwoordelijkheid al op de katoenvelden.”

Need for speed

Met ‘time to market’ wordt de duur bedoeld van het ontwerp van een nieuw product tot de beschikbaarheid op de markt. In de modebranche neemt het complete productieproces veelal vier tot tien maanden in beslag. “Het zou mooi zijn als we in dit proces tijdswinst zouden kunnen boeken om de time to market te verkorten”, aldus Van der Zee. Nieuwe collecties volgen elkaar immers steeds sneller op. “In Zweden is dat niet anders”, zegt patroonmaker Hans Olssen. Hij heeft gewerkt voor onder andere H&M en &Other Stories. “Om tegemoet te komen aan de need for speed is het interessant om te weten welke pasvorm het beste verkoopt.”

Anticiperen

Een product leveren waar de markt echt om vraagt: het is voor de meeste modebedrijven een belangrijke doelstelling. Maar kun je voorspellen wat klanten gaan kopen? Hanselman: “In zekere mate, wanneer retailers bereid zijn om informatie te verstrekken over voorraden en doorverkoopcijfers. De wil om samen te werken heeft alles te maken heeft met vertrouwen. Het doel moet zijn om elkaar verder te helpen.” Van der Zee vult aan: “Wij proberen onze POS-systemen te verbinden met onze retailers om informatie te krijgen over de eindconsument. Daar kunnen wij op anticiperen met onze collecties door de stijlen en pasvorm hierop aan te passen.”

Robotkleermakers

Om het maakproces te versnellen wordt er ook volop geëxperimenteerd met nieuwe technieken. Een jurk die in elkaar wordt gestikt door robotarmen, het is geen sciencefiction. Robots zijn snel en precies: ideaal voor de fashionbranche. Bovendien is het voorspelbaar hoe een stof zich gedraagt. “Robots worden met de minuut slimmer: over tien jaar maken robots ongetwijfeld betere T-shirts dan wij dat kunnen”, zegt Lennard Minderhoud, CEO van FashionUnited. Wat betekent dit voor de werkgelegenheid? Een tekort aan banen? Of hebben we straks juist mensen nodig die deze machines gaan maken en programmeren?

Radicale veranderingen

Voorlopig zijn robotkleermakers echter nog niet klaar voor de markt. Het is bovendien de vraag of modebedrijven klaar zijn voor dit soort radicale veranderingen. “Wat is eigenlijk de meest radicale verandering in de mode, sinds de uitvinding van denim?” vraagt Minderhoud zich hardop af. Die vraag geeft stof tot nadenken. Volgens Jacqueline Arnoldy, Coördinator TMO Development Center aan TMO Fashion Business School, worden radicale veranderingen altijd gedreven door de behoefte van de consument. Of beter gezegd: de early adopters. “HoutBrox heeft een test gedaan met Pepper, een allervriendelijkst hulprobotje dat adviseert bij het uitzoeken van bijvoorbeeld een nieuw paar schoenen. Wat bleek? De consument was erg gecharmeerd van deze assistent, terwijl het gros van de retailers nog geen heil ziet in deze technologie.”

Interessante inzichten

Na afloop zijn alle deelnemers uitgenodigd voor een diner op hoog niveau. Letterlijk, want The Tearoom bevindt zich op het dak van de Van Nelle Fabriek en biedt rondom uitzicht op de indrukwekkende skyline van Rotterdam. Voor Lectra is data-uitwisseling een belangrijke pijler. Inzage krijgen in de specifieke behoeften van verschillende klanten vormde de aanleiding van deze rondetafelsessie over supply chain challenges. Van der Zee: “Ik was direct getriggerd door de titel. Het heeft interessante inzichten opgeleverd vanuit verschillende perspectieven.” Arnoldy: “Een dialoog op gang brengen is belangrijk, maar laten we het aspect ‘doen’ ook niet vergeten. Ik koppel mijn studenten graag aan bedrijven om te experimenten of mooie ideeën in de praktijk ook echt werken.”

Mode-experts
Partner Content