• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Mode in het bloed: familiebedrijf Blijdesteijn Mode

Mode in het bloed: familiebedrijf Blijdesteijn Mode

Door Caitlyn Terra

23 aug. 2017

Mode |INTERVIEW

Inmiddels staat de zesde generatie van de familie Van Blijdesteijn aan het roer bij Blijdesteijn Mode in Tiel. In de regio is de winkel een waar instituut geworden. “Van sommige families hebben we meerdere generaties gekleed. Zij groeien met ons mee,” aldus Bram van Blijdesteijn, een van de drie familieleden die het bedrijf leidt. FashionUnited neemt voor deze serie verschillende familiebedrijven onder de loep, beginnend bij Blijdesteijn Mode.

De nieuwste generatie is al weer enkele jaren aan het werk in het bedrijf. Bram was de eerste van de drie, later volgden broer Max en zus Anne-Eva. Bij het aantreden van de laatste telg uit de generatie, deed vader Franklin een stap terug. “We hebben alledrie eerst ervaring opgedaan bij andere bedrijven.” Het was een vereiste voordat ze aan de slag gingen bij het familiebedrijf. “Ieder bedrijf is namelijk anders en op deze manier breng je ook werkelijk ervaring met je mee.”

“Een deel van de medewerkers kende mij nog als baby, of als kwajongen.” Of dat soms lastig was? “Dat heeft in het begin zeker zo zijn uitdagingen met zich meegebracht”, vertelt Van Blijdesteijn lachend. Zo werd een beslissing die hij nam wel eens in twijfel getrokken en stapte iemand naar zijn vader, mede omdat zijn vader nog steeds betrokken is bij het bedrijf. “Dat is nu wel over hoor. Ik ben wel getest door het personeel, maar dat gebeurt in elk bedrijf.”

Blijdesteijn Mode: “We kleden families al generaties lang”

Wat doe je als nieuwe generatie? Gooi je het over een totaal andere boeg, of borduur je voort op de familiehistorie. Bij Blijdesteijn Mode is op veel vlakken hetzelfde gebleven, vertelt Bram. “Alles wat we doen staat in het teken van de klant.” Bij Blijdesteijn Mode willen ze vooral de klant aan hen binden in plaats van een ‘snelle verkoop’ maken. De servicegerichtheid is bij het familiebedrijf dan ook belangrijk. “Pas dan kunnen ze, de klanten, van je houden.” Dat al meerdere generaties van families uit de regio zijn gekleed in kleding van Blijdesteijn Mode is het resultaat van dit beleid.

Een ander element dat de broers en zus hebben gehouden uit de tijd van hun vader, is de vernieuwing die elk seizoen werd geïntroduceerd. “We hebben geleerd om 5 procent van de merken en artikelen die het slecht doen, te vervangen met nieuwe producten.” Blijdesteijn Mode heeft een breed assortiment aan dames- en herenmode met ongeveer 220 kledingmerken.

Natuurlijk worden er lessen getrokken uit Blijdesteijn Mode toen het nog onder de leiding stond van hun vader Franklin, maar de nieuwe generatie besloot één ding sowieso anders te doen. “Mijn vader was van de ‘top-down’-strategie, wij willen juist in overleg en initiatief vanuit onze medewerkers.” Maar de duidelijkste verandering van het bedrijf is toch wel het vernieuwde pand in Tiel.

Zesde generatie Van Blijdesteijn: “Het moet gezellig blijven”

Ook staan er tegenwoordig drie telgen uit de familie Van Blijdesteijn aan het roer, in plaats van één. “Eigenlijk gaat dat op een natuurlijke wijze. Iedereen heeft zijn expertise en wanneer er belangrijke beslissingen worden genomen is er altijd één groep de grootste. Twee tegen één. We gunnen ieder echter een kans om het voortouw te nemen en de anderen te overtuigen van hun visie.” Het voordeel van met familie werken, is dat we elkaar vertrouwen. Ook is er minder haantjesgedrag zoals in andere bedrijven, omdat een medewerker bijvoorbeeld een hogere positie wil. We hebben geen concurrentiestrijd.”

Hoe dan ook blijkt het te werken wat Bram, Max en Anne-Eva doen. Blijdesteijn Mode heeft een conversie van 23 procent en de omzet stijgt elk jaar licht, dit jaar naar verwachting met 5 procent. “Continuïteit is voor ons het belangrijkste, ik denk bij elk familiebedrijf. We doen het ook voor de volgende generatie.” De volgende generatie is op dit moment pas zeven, dus men zal nog even moeten wachten voor een andere wisseling van de wacht. Zat is Bram zijn broer en zus ook nog zeker niet: “Aan het einde van de dag moeten we gezellig met elkaar kunnen eten en ook al zien we elkaar vaak, dat kan gelukkig nog steeds.”

In de maand augustus focust FashionUnited op het thema werken in de mode. Voor alle Work in fashion reads, klik hier.

Beeld: Blijdesteijn Mode