• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Modebelofte 2015: ‘Kleding moet praktisch zijn’

Modebelofte 2015: ‘Kleding moet praktisch zijn’

Door Tessa Guntlisbergen

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

De derde editie van Modebelofte, het platform voor innovatief modetalent tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, is inmiddels twee dagen bezig. Het mode-evenement met als titel ‘Performing Advancers’ brengt dit jaar een aantal duidelijke boodschappen over. Eerder deze week bezocht FashionUnited al het Kick-Off evenement in het Philips Stadion in Eindhoven. Nu staan de deelnemende ontwerpers centraal. Zij spraken tijdens een Stadium Talk over hun creaties en de ideëen daarachter.

Ruim veertig pas afgestudeerde modeontwerpers uit zeventien verschillende landen, waaronder Japan, Groot-Brittannië, Nederland en de Verenigde Staten, presenteren tijdens Modebelofte hun afstudeerwerk. Naast de link met sport, brengen de creaties allemaal een duidelijke boodschap over: kleding moet praktisch zijn.

Modebelofte 2015: de ontwerpers willen zich onderscheiden

“Normaal gezien is mode niet heel speciaal. We kopen kleding omdat we het mooi vinden en daar betalen we een prijs voor. Daar zit verder niets achter.” Zo begon Sarah Gresty, pathway leader op het Central Saint Martins College of Arts and Design in Londen, gisteren haar toespraak. Zij beoordeelde begin dit jaar het afstudeerwerk van een aantal van de deelnemende ontwerpers, waaronder Hannah Wallace. Waar mode volgens haar vaak eenzijdig is, ziet ze tijdens Modebelofte iets anders: “De creaties die hier worden getoond, zijn allemaal onderscheidend. Alle deelnemende ontwerpers zijn op één of andere manier geïnspireerd door hun verleden. Die expressie, die persoonlijkheid zien we terug in de ontwerpen.”

Veel ontwerpers zetten zich dit jaar af tegen de huidige maatschappij, vooral tegen social media. “Hoeveel meiden worden niet beïnvloed door Kim Kardashian? Social media zijn tegenwoordig zo aanwezig, concludeert Gresty. “De ontwerpers die hier exposeren hechten geen waarde aan schoonheidsidealen.” Toch ziet Niek Pulles, één van de curatoren van Modebelofte, wel degelijk invloeden van social media terug in de expostie. “Iedereen is altijd bezig met Facebook en Instagram. Het is overal aanwezig, je kunt er niet omheen en het is loud. Modebelofte is dat ook, kijk naar de neonkleurige tunnels waarin de paspoppen staan.”

Ontwerpers Modebelofte: “Kleding moet praktisch zijn”

Een aantal ontwerpers vertelt tijdens Stadium Talk het verhaal achter de creaties. Eén van hen is Hannah Wallace, winnares van de Gold Award en Creative Catwalk Prize tijdens de Graduate Fashion Week Londen. Zij richt zich met haar Pluto Close collectie op ruimtevaartkleding. “Ik heb de ontwerpen zo gemaakt, dat ze echt gedragen zouden kunnen worden door astronauten. Het materiaal is waterafstotend en door het gebruik van siliconen kunnen mensen zich er goed in bewegen,” vertelt ze. Volgens haar gaat het tegenwoordig niet meer om branding, maar vooral om de functionaliteit van kleding.

Datzelfde vindt Laura Duncker van het Fashion Technology Lab in Amsterdam. Zij is momenteel bezig met technische sensoren in kledingstukken die lichaamstemperatuur kunnen meten. “Mensen geven makkelijk 800 euro uit aan een telefoon, maar waarschijnlijk niet aan kleding. Dat komt omdat techniek over het algemeen lang meegaat, terwijl dit bij kleding niet het geval is. Collecties veranderen veel te snel. Kleding moet echt praktisch en functioneel zijn, willen mensen er veel geld aan uitgeven,” concludeert ze.

Chou Yun Ting, één van de ontwerpers, vindt dat functionele kleding geen geslacht-specifieke elementen nodig heeft. Zij heeft functionaliteit op een andere manier geïntegreerd in haar ontwerpen. Geboren en opgegroeid in Taiwan, zag ze de verhouding tussen mannen en vrouwen. “Er zijn altijd schoonheidsidealen geweest. Kleine voeten, lange benen, smalle taille. Vrouwen hebben het niet makkelijk als het om mode gaat. Daar wilde ik verandering in brengen, daarom heb ik een unisexlijn ontworpen.”

Dutch Design Week
Modebelofte