Modehuis Paul Poiret verkocht
bezig met laden...
Bijna een jaar nadat het tachtig jaar slapende modehuis in de etalage werd gezet, is Paul Poiret verkocht aan Shinsegae International. Het Zuid-Koreaanse conglomeraat hoopt het merk opnieuw uit te vinden voor de moderne consument, meldt WWD.
Hoewel het modehuis van de gelijknamige ontwerper zich richtte op mode, wordt er met de overname voorlopig gefocust op parfum en make-up, zegt Pierre Mallevays, managing director van de in Londen gevestigde praktijk Luvanis SA, en een in Luxemburg gevestigde beleggingsmaatschappij die gespecialiseerd is in het identificeren en het kopen van de grote ‘slapende’ modemerken. Tot de overname was directeur Arnaud de Lummen de eigenaar van Paul Poiret. “Ze willen het DNA opnieuw uitvinden en het relevant maken voor vandaag,” zegt Mallevays. “Ze kopen het niet om er een Koreaans merk van te maken. Ze kopen het om het op Parijse wijze te ontwikkelen en te verspreiden op de internationale markt. Ze zijn zeer geavanceerd en ze begrijpen merken echt.”
“Poiret sloeg een brug tussen mode en kunst en is de uitvinder van veel van wat er nog steeds in de mode plaats vindt vandaag de dag," zegt Harold Choi, president en CEO van Shinsegae International. “We kijken ernaar uit om een hedendaagse versie van het merk te creëren met verschillende productcategorieën.”
“Paul Poiret is altijd tijdloos geweest," zegt De Lummen tijdens de aankondiging van de verkoop. "Met de toenemende convergentie tussen mode en kunst, is dit een geweldig moment voor Poiret om terug te keren in het bedrijfsleven." Hoewel Poiret al meer dan tachtig jaar niet meer in het modebeeld is verschenen, is de voormalig eigenaar altijd overtuigd geweest dat het merk de potentie had om een wereldwijd mode- en lifestylemerk te worden. “Mijn ervaring is dat sleeping beauty’s aantrekkingskracht hebben op leidende luxemerken en entrepreneurs die ervaring hebben met het managen van merken.“
In 2010 begon De Lummen met het verwerven van de rechten van het merk Paul Poiret. Dit jaar slaagde hij erin om de resterende rechten te kopen, die verspreid waren over de hele wereld. Hij noemt Poiret’s stijl een ‘doordringende invloed op de mode’. Paul Poiret was een ontwerper larger than life, met veel artistieke, zakelijke en sociale kwaliteiten. "Poiret was de Karl Lagerfeld van zijn tijd," zei De Lummen.
Het is niet bekend gemaakt voor welk bedrag het modehuis is overgenomen, maar analisten schatten een bedrag in de mid- to single-digit miljoen dollar.