• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Modemerk A Fish Named Fred: “In de SuikerSilo’s hangt een creatieve vibe”

Modemerk A Fish Named Fred: “In de SuikerSilo’s hangt een creatieve vibe”

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

Wie een oranje vis tegenkomt in een modewinkel, kan er vrijwel zeker van zijn dat A Fish Named Fred hier wordt verkocht. Het kleurrijke modemerk huurt kantoorruimte in de SuikerSilo’s op het SugarCity-terrein nabij Amsterdam. Een unieke werkplek met rondom een fenomenaal uitzicht. “Klanten die hier voor het eerst komen kijken hun ogen uit.”

Be proud and stand out. De filosofie van A Fish Named Fred is ontstaan vanuit de overtuiging dat het leven te kort is om gemiddeld te zijn. De originele, humoristische collectie is ontworpen met oog voor detail. Ook wat kantoorruimte betreft steekt het Nederlandse modemerk zijn kop boven het maaiveld uit. CEO Rob Schalker loopt door zijn werkruimte op de elfde etage van de voormalige suikersilo op het Sugar City-terrein in Halfweg. Aan de muur hangen elektrische gitaren. Een racefiets fungeert als kledingrek. “Het is heel bijzonder om in een rond pand te werken”, zegt hij. “Je komt elkaar vaker tegen. En soms loop je elkaar wel eens mis!”

Herkenbare mascotte

Op zijn bureau staat een oranje vis. Het is Fred, de mascotte van het merk. De oorspronkelijke naam van het modemerk, Freddie Vis, werd zeven jaar geleden verzonnen door zijn toen negenjarige dochter. Deze naam was echter al in gebruik door een computerspel en moest dus snel even worden omgetoverd in A Fish Named Fred. “De originele filmposter van ‘Jaws’ bracht ons op het idee om een herkenbaar beeldmerk te creëren met een zwemmer en een goudvis. Om hem wat meer pit te geven, hebben we een haaienvin op zijn rug gebonden”, vertelt Schalker. “Fred is een stoer visje dat nergens bang voor is. Inmiddels kom je de oranje eyecatcher overal tegen: niet alleen in ons logo, we hebben ook herkenbare maskers laten produceren die over de hoofden van bestaande paspoppen in de winkels kunnen worden geplaatst. De miniatuurversies zijn leuke giveaways om aan klanten mee te geven.”

Kleurrijk totaalconcept

De thematische collecties van A Fish Named Fred zitten vol verrassende details. Het merk begon ooit met overhemden en is uitgegroeid tot een totaalcollectie met onder andere blazers, polo’s, broeken, schoenen, accessoires en underwear. Vaak in ludieke verpakkingen. Denk: broeken opgerold in metalen kokers en sokken in jampotten. Aan de onderkant van die sokken staat de tekst: “If you can read this, bring me beer.” Over bier gesproken: de Haarlemse Jopen Brouwerij ontwikkelde voor het modemerk een speciale IPA met een twist van zeewier. “Daar hebben wij een overhemd bij ontworpen met een print van hopplantjes. Ook lanceerden we onze eigen Sauvignon Blanc in samenwerking met Misty Cove Wine, passend bij de wijnkledingcollectie die nu in de winkel ligt. Het volgende avontuur? Een meubelcollectie die perfect past in het toekomstige shop-in-shop-concept waar momenteel hard aan wordt gewerkt.”

Inspirerende omgeving

A Fish Named Fred wordt wereldwijd verkocht, van Nederland tot Australië. Vorig jaar opende de eerste monobrandstores in Maastricht en het Bulgaarse Sofia. “We zijn nu ook bezig om een franchiseformule uit te rollen in China en India, waar begin 2019 de eerste winkels zullen openen.” Retailers van over de hele wereld bezoeken de SuikerSilo’s en de showroom van A Fish Named Fred. “Mensen die hier voor het eerst komen kijken vol verbazing rond. Klanten voelen zich hier snel thuis. Er heerst een creatieve vibe. Omdat er in deze regio veel modebedrijven gevestigd zijn, kunnen zij vaak meerdere afspraken combineren. Ons doel is om retailers en consumenten telkens te verrassen. Out-of-the-bowl noemen wij dat – een knipoog naar de vissenkom van Fred. Deze locatie leent zich daar perfect voor. Het is een inspirerende omgeving waar retailers op ideeën worden gebracht.”

Leven in de brouwerij

Het SugarCity-terrein is volop in ontwikkeling. In 2019 openen er onder andere een Factory Outlet, een supermarkt en diverse horecagelegenheden. Schalker verwacht dat dit nog meer leven in de brouwerij zal brengen. Ook zorgt het voor meer naamsbekendheid, wat gunstig is voor het bedrijf. In de SuikerSilo’s zijn veel creatieve ondernemingen gevestigd. Regelmatig gaat de CEO even op de koffie bij zijn modecollega’s van Replay. Handig voor de werknemers, stagiairs en klanten is dat de locatie makkelijk aan te reizen is. Parkeergelegenheid genoeg en er is een treinstation voor de deur. Nog een reden om in de SuikerSilo’s te huren is dat de kantoorverdieping zeer ruim is opgezet. Hierdoor hebben alle afdelingen van het moederbedrijf van A Fish Named Fred – waar ook de merken NZA New Zealand Auckland, Mac jeans Shockley en BNJSKY onder vallen – met zijn vijftien medewerkers alle ruimte. “Al onze graphics en dessins worden in huis ontworpen door ons creatieve team. Klanten die hier komen krijgen altijd een kijkje op onze stylingafdeling.”

De wereld veroveren

Het mooiste aan het ondernemerschap is dat geen twee dagen hetzelfde zijn. “Je kunt je eigen weg volgen en er zijn geen grenzen aan wat je allemaal kunt bedenken en uitvoeren. Dat geeft veel vrijheid”, vervolgt Schalker enthousiast. “Het ultieme ondernemersgevoel is wanneer je anderen enthousiast kunt maken voor jouw concept.” De belangrijkste les die hij heeft geleerd, is dat niets is wat het lijkt. “We realiseren ons vaak niet hoeveel tijd en energie er in een product of merk is gestoken. Aan de buitenkant ziet het er moeiteloos uit. In werkelijkheid heeft het bloed, zweet en tranen gekost.” Zijn advies aan andere ondernemers: houd ideeën en dromen niet voor jezelf, maar deel ze met anderen. “Ik geloof in open source. Wij werken veel samen met andere bedrijven en zijn altijd in voor een leuke collab. Wie deelt, heeft de gunfactor en komt verder. Onze missie is om de wereld een stukje vrolijker te maken met onze kleurrijke items.”

Wil je net als A Fish Named Fred op zo’n dynamische plek kantoor houden? Kijk dan op de website van SugarCity. Er zijn nog maar een paar ruimtes beschikbaar.

Partner Content