Mud Jeans geeft transparantie over de supply chain

Het team van Mud Jeans gaat op reis naar zijn jeansfabriek in Tunesië om het productieproces van de jeans in kaart te brengen. Het jeansmerk nodigt haar consumenten en geïnteresseerden uit om via sociale media met de hashtag productiontour tot 18 april aanstaande deelgenoot te worden van deze reis. Dat maakt Mud Jeans middels een persbericht bekend.

De Production Tour, zoals Mud Jeans de reis noemt, is een vervolg op de Recycle Tour waar Mud Jeans met 3.000 oude jeans naar recycle fabriek in Valencia reed. Volgens het persbericht hebben steeds meer consumenten behoefte aan transparantie aangaande productieprocessen van modebedrijven. Mud Jeans: “Mensen willen weten waar ze hun geld aan uitgeven. Ze willen weten wat het effect van hun aankopen is op het milieu en op de mensen die betrokken zijn in de supply chain. Toch blijkt het vaak nog moeilijk om achter de werkelijkheid te komen. Met de Production Tour geeft Mud Jeans volledige transparantie in haar keten. Juist om te laten zien wie de mensen achter die spijkerbroeken zijn. Mud Jeans nodigt haar community uit om met vragen te komen voor de 450 vrouwen die werkzaam zijn in de fabriek.” De gehele reis kan live gevolgd worden via sociale media middels #productiontour @mudjeans.

Alle Mud Jeans bestaan uit gerecyclede denim en biologisch katoen. Op dit moment bestaan de jeans voor veertig procent uit gerecyclede materialen, volgens het bedrijf het hoogst technische haalbaar. Het is de missie van Mud Jeans om uiteindelijk jeans van honderd procent gerecyclede katoen te maken. Mud Jeans vermindert zijn water gebruik met het gebruik van de ‘Jeanologia’ laser techniek en 95 procent van al het water wordt gerecycled.

De jeans worden geproduceerd bij Yousstex International, gevestigd in Touza, dicht bij kustplaats Sousse. Mud Jeans zal meer over het leven van de 450 vrouwelijke fabriekswerkers vertellen. “Wij vinden het echt heel belangrijk dat mensen snappen dat jeans door mensen en niet door machines worden gemaakt. We hopen dat mensen op die manier de waarde van een product gaan inzien. Het is voor ons cruciaal dat de mensen in de fabriek een gelukkig leven leiden, dat het blije mensen zijn. Dat is waarom we naar de fabriek gaan. Om zelf met ze te praten”, aldus CEO Bert van Son in het persbericht.

Over Mud Jeans

In 2013 introduceerde Mud Jeans het innovatieve ‘Lease A Jeans’ concept: na gebruik kunnen klanten hun jeans terugsturen en switchen naar een nieuw model. In de afgelopen vijf jaar heeft het merk ongeveer 8.000 Mud Jeans leasers gehad. Een Mud Jeans leasespijkerbroek kost 20 euro en vervolgens 7,50 euro per maand gedurende een jaar. Oude jeans worden in Valencia gerecycled tot nieuwe denim stoffen en vervolgens in Tunesië tot nieuwe jeans vermaakt. Het merk past de principes van de circulaire economie toe en recycled al haar jeans. Het bedrijf is, door de hoge duurzaamheidsstandaarden die het aan zijn jeans stelt, een van de twaalf genomineerden voor de Koning Willem I Plaquette, een initiatief om bekendheid te geven aan positieve, duurzame ontwikkelingen in de Nederlandse economie. Op 28 mei 2018 wordt bekendgemaakt of het merk ook daadwerkelijk met de prijs naar huis gaat.

Mud Jeans Production Tour

 

Gerelateerd

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN