• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Na ‘rollercoaster’ gaat Cecilie Copenhagen nu terug naar de roots

Na ‘rollercoaster’ gaat Cecilie Copenhagen nu terug naar de roots

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode|INTERVIEW

Het startte in 2014 allemaal met Cecilie Jorgensen, een outfitcrisis en een sjaal. Inmiddels is Cecilie Copenhagen, bekend van de ontwerpen met de kenmerkende Keffiyeh-print, uitgegroeid tot een wereldwijd merk en maakt het merk stappen in Nederland. Met internationale faam komen vaak ook de copycats en kopieën van de stijl van Cecilie Copenhagen zijn dan ook geregeld te zien in de modewereld, maar het merk maakt zich daar geen zorgen over, aldus head of sales Jakob Mernøe van Cecilie Copenhagen. FashionUnited legt Mernøe, die ook medeverantwoordelijk is voor de ontwerpen en fotoshoots van het merk, naar aanleiding van de expansie in de Benelux schriftelijk wat vragen voor over hoe het nu gaat met het Deense merk.

Eerst een paar stappen terug. Wie het verhaal niet kent van Cecilie Copenhagen, herkent zeker de Keffiyeh-print die veelvuldig voorkomt in de collecties. Het merk is ontstaan uit een outfitcrisis van Cecilie Jorgensen, die werd opgelost met de sjaal met Keffiyeh-print uit haar moeders kast. De outfit die ze droeg naar het feest viel zo erg op bij de aanwezigen dat er vraag was naar meer stukken. Het merk Cecilie Copenhagen zag het licht en een kleine collectie van acht tot tien producten werd gemaakt. “We werden gecontact door winkels overal ter wereld die ons merk wilden verkopen. We zijn gestart met Browns Fashion in Londen en gingen langzaam aan samenwerken met meer toonaangevende retailers in de wereld. We wilden vanaf het begin het merk op een hoog niveau positioneren, wat ook is gelukt,” aldus Mernøe tegen FashionUnited. “We hadden niet echt een collectie toen we startten met Browns, we hadden acht tot tien producten in een paar kleuren waar ze uit konden kiezen.” Inmiddels heeft het merk een volwaardige collectie die wordt verkocht van Seoul tot Sydney, van Berlijn tot Kopenhagen. Het merk werkt met meer dan tweehonderd winkels waarvan dertig in Nederland.

De tekst loopt verder onder de afbeelding.

’Na het vertrek van Cecilie moesten we opnieuw op zoek naar het DNA van het merk’

Fast forward naar 2019. Jakob Mernøe staat inmiddels aan het roer, oprichter Cecilie Jorgensen vertrok in 2016. Waarom zij niet meer betrokken is bij het merk, wordt door Mernøe niet toegelicht. Het merk is mede door het vertrek van de oprichter bezig met het herdefiniëren van het merkverhaal.“Cecilie vertrok in de herfst van 2016, sindsdien is er veel gebeurd. Het was een rollercoaster. Natuurlijk moesten we het DNA van het merk opnieuw vinden nadat ze vertrok. We zijn het merk gestart met geen ervaring, maar we hebben ambitie en veel energie. We hebben een aantal verschillende ontwerpers gehad maar hebben nu een sterk creatief en ontwerpteam met mensen waar we sinds het begin mee hebben samengewerkt. We hebben een geweldige reis gehad, veel geleerd en zijn sterker dan ooit om het merk en de collecties te ontwikkelen.” Aan het einde van dit jaar moet het nieuwe merkbeeld van Cecilie Copenhagen staan, aldus Mernøe. “Je zult zien dat Cecilie Copenhagen terug gaat naar waar we zijn geboren: de stad. De sfeer, de cultuur en de kleuren die je in de stad vindt zijn belangrijk voor de ontwikkeling van het merk en de collecties.”

De tekst loopt verder onder de afbeelding.

Over de copycats maakt Mernøe zich geen zorgen, zo antwoordt hij desgevraagd. “Het klopt dat merken onze producten hebben gekopieerd. Het is jammer, maar niet ongebruikelijk in deze industrie. Om eerlijk te zijn zien we deze merken niet als onze concurrentie. Onze merkwaarde is sterker, zoals ons product, dus ze hebben misschien een gelijk product tegen een goedkopere prijs, maar winkels die deze producten kopen in plaats van die van ons, sluiten toch niet aan bij onze strategie.”

In Nederland werkt Cecilie Copenhagen met rond de dertig winkels, aldus Mernøe. Morgen volgt een speciaal evenement in De Bijenkorf in Amsterdam waar de SS19 collectie al verkrijgbaar is. “Het is sinds onze introductie in de Nederlandse markt al erg belangrijk voor ons om met het merk bij de Bijenkorf te liggen. Hierdoor kunnen we ons op de kaart zetten in Nederland en in de Benelux in het algemeen.” Eigen winkels staan voor Cecilie Copenhagen ook op de wensenlijst. “Waar en wanneer we voor het eerst open zullen gaan [wereldwijd, red.] is op dit moment nog te vroeg om te zeggen, maar het komt er zeker aan.”

Agent Michelle Verpuggi van Naim Agency over de aantrekkingskracht van Cecilie Copenhagen voor retailers: “Cecilie Copenhagen streeft een onafhankelijke vrouw na. Ze is een dromer, reiziger en geïnspireerd door de wereld. Daarnaast wilt deze vrouw haar eigen individualiteit tonen, ze wil zich anders voelen dan de menigte. De unieke Cecilie Copenhagen stukken zijn niet alleen gemaakt om te focussen op de prijs, maar ook om te focussen op kwaliteit, stof, pasvorm en afwerking. Alle Cecilie Copenhagen items zijn makkelijk te combineren daarnaast zijn ze tijdloos en voor elke leeftijd. Cecilie Copenhagen verkoopt nu aan over de 30 retailers tijdens de Spring Summer 2019 in de Benelux, waaronder de Bijenkorf. Het aantal verkooppunten groeit met de dag meer en wij zijn erg trots dat we Cecilie Copenhagen mogen vertegenwoordigen in de Benelux en dat onze retailers het zo goed oppikken.”

Beeld: via Cecilie Copenhagen

Cecilie Copenhagen
jakob Mernøe