• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Napapijri is booming!

Napapijri is booming!

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

“Ik ben net terug uit Italië”, vertelt Anja Wijnja, Store Manager van Napapijri bij Batavia Stad Fashion Outlet. “Ik was naar een Store Managers Meeting, dat hebben we twee keer per jaar. Meestal in Italië, maar we zijn ook weleens in Barcelona en Hamburg geweest. Echt superleuk en inspirerend.”

Italiaans merk

Napapijri is een Italiaans premium vrijetijdskledingmerk en eigendom van VF Corporation dat onder andere ook de merken North Face, Vans en Timberland voert. Napapijri werd in 1987 in het Italiaanse Aosta opgericht door Giuiliana Rosset. Anno 2019 is Napapijri booming. In Nederland heeft het merk twee winkels; in Batavia Stad Fashion Outlet en Designer Outlet Roermond. “De Bering duffle bag was het eerste artikel van het merk Napapijri, symbool van eenvoud en veelzijdigheid”, vertelt Anja. “Inmiddels brengt Napapijri al jaren een brede range luxe outdoor & lifestyle kleding voor mannen, vrouwen en kinderen. Wat Napapijri zo bijzonder maakt zijn de hoogwaardige kwaliteit, de iconische designs en de innovaties. Dan bedoel ik niet alleen innovatief qua ontwerp, maar ook qua materiaal, manier van werken en presentaties… eigenlijk op elk gebied.”

Make It Better

Anja: “Om een voorbeeld te geven: laatst opende Napapijri een pop-up store in de hippe wijk Shoreditch in Londen. Daar is alleen de Tribe collectie te koop. Deze collectie bestaat uit designs waarin het logo op een opvallende manier is gebruikt. In felle kleuren als paars en geel, vooral gericht op de jonge doelgroep. Dit is een samenwerking met de designer Martine Rose (M). Ook in materiaal blijft Napapijri vernieuwend, zeker als het gaat om duurzaamheid. Een VF purpose statement bij ons is ‘Make It Better’. Dat wil zeggen dat Napapijri altijd op zoek is naar manieren om zaken te verbeteren. Voor het bedrijf, voor de klanten, voor de medewerkers en ook voor de planeet. Zo is de Skidoo-jas nu bijvoorbeeld volledig recyclebaar. Stel je koopt een jas en na een aantal jaren wil je een andere, dan kun je de Skidoo terugsturen – daar ontvang je een speciale doos voor - waarna de jas volledig wordt gerecycled en er een nieuw kledingstuk van wordt gemaakt. Zo is Napapijri dus altijd aan het verbeteren en aan het veranderen.”

Goed gevoel

In 2008 opende Napapijri de outletstore in Batavia Stad. Sinds die tijd werkt Anja voor het merk. “Ik werkte bij een ander merk en ben voor deze baan gevraagd. Ik had er meteen een goed gevoel bij. Ik voel me echt verbonden met Napapijri. Het is een merk dat altijd in ontwikkeling is, dat maakt het zo leuk. Wat ook meehelpt is dat Napapijri elk jaar groeit. Dat geldt ook voor onze winkel en dat is supermotiverend. Napapijri wordt steeds populairder bij een groter publiek. Toen we begonnen, waren we met z’n vijven. Nu hebben we een fijn team van zeven mensen en binnenkort komen er zelfs nog twee bij. Verder is het zo dat Napapijri op zoek is naar andere locaties in Nederland. Dat betekent dus nog meer nieuwe collega’s in Nederland. Ik kan het iedereen aanraden om te solliciteren. Mijn keuze om voor Napapijri te gaan werken, is één van de beste beslissingen die ik ooit heb genomen!”

‘Mijn’ winkel

Wat maakt het werken voor Napapijri nou zo leuk? Anja: “Dat zijn natuurlijk heel veel dingen. Maar het belangrijkste is misschien wel dat ik echt het gevoel heb dat het mijn eigen winkel is. Dat wat ik doe echt bijdraagt aan het resultaat. Dat ik mijn eigen ideeën kwijt kan, zoals het bedenken van bepaalde acties en dat ik kan aangeven van welke producten ik liever meer of minder in de winkel wil hebben. Dat alles maakt dat ik me echt verbonden voel met het merk. Dat gevoel breng ik ook graag over aan mijn medewerkers. Ik vind het belangrijk dat zij ook inbreng hebben, dat zij ook met ideeën komen. Daarmee versterk je het commitment naar het merk en naar elkaar. Mensen vinden het fijn om verantwoordelijkheid te hebben en die geef ik ze dan ook graag. Ik zeg altijd: we zijn allemaal een radar in het geheel. Het gaat er niet om wat ik doe of wat een ander doet. Het gaat erom dat we het samen doen. Op die manier ben ik altijd bezig collega’s te trainen en te motiveren. Daar haal ik veel voldoening uit.”

Afwisselend

Het werk van een Store Manager bij Napapijri is behoorlijk afwisselend. Anja noemt een paar highlights: “Sinds kort is bij ons het Simplicity Project ingevoerd. In het kort komt het erop neer dat het hoofdkantoor bepaalde tijden aanhoudt voor het versturen van briefings en andere wetenswaardigheden. Dat betekent dat we onze back office taken gerichter kunnen uitvoeren en vaker onze volle aandacht op de winkel kunnen richten. Dat werkt heel fijn. Voor mezelf houdt ik maandag aan als kantoordag. Dan heb ik om 11.00 uur een conference call met alle Store Managers uit onze regio, zeg maar West-Europa. Dat duurt meestal een uur. We horen dan het laatste nieuws over de collecties, nemen door wat goed gaat en wat minder en geven elkaar feedback. Op dinsdag ontvangen we de Weekly Retail Communication Journal, zeg maar een guide line met speerpunten en richtlijnen waar we ons op kunnen focussen. Verder is onze winkel zeven dagen per week open en er is altijd genoeg te doen. We krijgen vrijwel elke dag spullen binnen. Soms wel honderd dozen per week. Alle producten moeten worden uitgepakt, gescand, gelabeld en uitgehangen. Ook houden we ons veel bezig met de Visual Merchandising van de winkel dit wordt wekelijks aangepast. We veranderen regelmatig de mannequins en de etalages. We hebben vaak nieuwe prijsaanbiedingen, tafels die opgezet moeten worden en nog veel meer. Maar het belangrijkste is natuurlijk: het helpen van de klanten. Dat doen we altijd met aandacht, deskundigheid én plezier.”

People manager

Het leukste aan haar werk vind Anja met mensen omgaan. “Ik ben een echte people manager. Dat ik medewerkers dusdanig kan opleiden en kan motiveren, dat ze uit zichzelf het werk zien en initiatief en verantwoordelijkheid tonen, dát vind ik prachtig. Ik probeer ook altijd zoveel mogelijk vragen te stellen en ze zelf na te laten denken. Zoals gezegd kom ik net terug van de Store Managers Meeting en dat kwam nogal op het laatste moment. Mijn assistent Store Manager was op vakantie. Gelukkig heb ik ook nog een Supervisor die de winkel kan runnen. Zij werd geconfronteerd met een zieke collega. Maar wat bleek: de collega’s hebben het samen fantastisch opgelost. En wat nóg mooier was: ze hebben niet alleen dertig procent meer klanten in de winkel gehad, ze hebben ook nog eens zeventig procent meer omgezet. Je kunt je voorstellen hoe trots ik op mijn team ben!”

Napapijri is onderdeel van VF Corporation. VF Corporation is een wereldleider op het gebied van lifestyle kleding, schoenen en accessoires met wereldwijde iconische merken, 50.000 medewerkers en meer dan $ 11 miljard omzet. Hoewel VF een gevarieerd aanbod heeft van merken, producten, distributiekanalen en regio's, biedt onze One VF-cultuur en -benadering een uniek en krachtig concurrentievoordeel.

Wil je meer weten over werken bij Napapijri?
Bekijk dit leuke filmpje over Anja op YouTube:

Of kijk op www.napapijri.nl

Want to know more about working at VF? Click below!
DE >>
UK >>
NL >>
CH >>
BE >>
IT >>
FR >>

Batavia Stad
Interview
NAPAPIJRI
Partner Content
VF Corporation
VF SAGL