• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nederlandse consument bereid duurzame spijkerbroek te kopen, mits de prijs goed is

Nederlandse consument bereid duurzame spijkerbroek te kopen, mits de prijs goed is

Door Caitlyn Terra

bezig met laden...

Scroll down to read more
Mode

Het gros van de Nederlandse consumenten is bereid een duurzame spijkerbroek te kopen, zo blijkt uit het rapport ‘Kruistocht voor een schone en eerlijke spijkerbroek’ van ABN Amro. 77 procent van de ondervraagden geeft echter aan dat een duurzame spijkerbroek wel betaalbaar moet blijven.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1341 Nederlandse consumenten. Ongeveer een derde van de consumenten heeft nog nooit van een duurzame spijkerbroek gehoord en 29 procent denkt er niet aan in een winkel of bij een online aankoop. Zo’n 62 procent wil meer voorlichting van de overheid en retailers over de productie van jeans. Uiteindelijk geeft 52 procent aan dat ze na de nodige informatie bereid zijn om eerlijke jeans te kopen.

Bij de woorden ‘duurzame spijkerbroek’ denken de meeste mensen aan geen kinderarbeid. De top drie wordt daarna aangevuld door geen milieuvervuiling en eerlijke lonen voor iedereen in het productieproces. Hergebruik van grondstoffen en tweedehands kopen komt bij maar 36 en 15 procent van de ondervraagden boven. Het huren of leasen van een spijkerbroek, mogelijk bij bijvoorbeeld Mud Jeans, daar denkt nog maar 2,4 procent van de ondervraagden aan bij de woorden ‘duurzame spijkerbroek’.

Zeven op de tien ondervraagden is van mening dat de overheid maatregelen moet nemen om de productie en verkoop van duurzame kleding te stimuleren. Zo denken ze aan een algemeen keurmerk of een lager btw-tarief voor duurzame producten.

Beeld: Unsplash

Duurzaamheid
Jeans
spijkerbroek