• Home
  • Nieuws
  • Mode
  • Nieuw mannenmerk Daily Utilities: essentiële items een 4.0 marge

Nieuw mannenmerk Daily Utilities: essentiële items een 4.0 marge

PARTNER CONTENT
Door Partner

bezig met laden...

Scroll down to read more

Mode

“Een standaard marge van 4.0? Dat bestaat niet.” Het is een veelgehoorde reactie van retailers op het nieuwe mannenmerk Daily Utilities. Met essentiële basisitems voor de man haakt het jonge Amsterdamse bedrijf in op het veranderende retaillandschap.

Door de vervroegde sale hebben retailers te maken met steeds kortere verkoopseizoenen. Dit heeft grote invloed op de bruto winstmarge en het eindrendement. Een grote meerderheid van de producten die op korte termijn wordt uitgeleverd bestaat uit trendartikelen. Die brengen risico’s met zich mee en bieden niet altijd het gewenste perspectief. Kortom: om goed te verdienen als retailer moet je een behoorlijke prestatie leveren.

Marge van 4.0

Het nieuwe mannenmerk Daily Utilities speelt op deze veranderingen in en werkt standaard met een 4.0 marge. “Ja, dat is vrij extreem”, zegt medeoprichter Wim Verkade. “Als we dit vertellen denken veel retailers dat het een grapje is. We hopen met dit nieuwe concept een oplossing te bieden aan het probleem waar veel retailers mee te maken hebben. Voor het ontwikkelen van de collectie hebben we de lat heel hoog gelegd in termen van kwaliteit. Alle materialen zijn afkomstig uit Italië. We werken uitsluitend met productiehuizen die ook voor hoog gepositioneerde merken werken. Elk land heeft zijn eigen specialiteit. Zo hebben we een productiehuis gevonden dat al bijna negentig jaar toonaangevende wol fabriceert.”

Geen concessies

De collectie van Daily Utilities bestaat uit essentiële items voor mannen waaronder T-shirts, polo’s, overhemden, chino’s en knitwear. Verkade: “Voor basisitems is de pasvorm cruciaal. Onze filosofie is: als we een colbert maken, doen we het goed en anders niet. We hebben dan ook veel tijd aan besteed aan de fitting van elk item. Aan de collectie zijn meerdere trips naar de producenten en vele samples vooraf gegaan. Net zolang tot de pasvorm helemaal klopt voor de Nederlandse – en op termijn internationale – markt.” Ook wat materiaalkeuze betreft is het merk erin geslaagd om geen concessies te doen. Wassingen, coatings en stretchkwaliteiten worden bewust vermeden. Pure, natuurlijke materialen als wol en katoen voeren de boventoon. Daily Utilities treedt de markt in om uiteindelijk een volledig lifestylemerk te zijn, de strategie is dan ook om een volledige garderobe te ontwikkelen, inclusief accessoires en schoenen.

Less is more

Door de kwaliteit en minimale detaillering zijn de producten luxe in al hun eenvoud. Ook de merkidentiteit is clean, van het logo tot aan de kledinghangers. Speciaal voor retailers heeft Daily Utilities een meubel ontwikkeld waarin het concept van het merk goed tot zijn recht komt. Dit multifunctionele rek kan zowel in het midden van de winkel als in een corner of tegen de wand worden geplaatst. Je kunt het gemakkelijk verschuiven en aanpassen zodat het toegankelijk is voor elke retailer, legt Verkade uit. “Het ontwerp, dat we presenteren op de Modefabriek, heeft dezelfde strakke belijning als de collectie. We hopen dat het op termijn een herkenbaar object wordt voor de consument dat direct de associatie met ons merk oproept.”

Altijd actueel

Daily Utilities past goed bij jeans-georiënteerde winkels met merken als Denham, Drykorn, Aspesi en Filippa K. “Maar ook in winkels waar mannen speciaal voor een bepaald merk komen, zoals bijvoorbeeld Kenzo en Dsquared2. In dat geval biedt de collectie een mooie rustige basis voor mannen die hun look willen ‘afstijlen’ met goede functionele items.” Aan zomer- of wintercollecties doet Daily Utilities niet. De producten gaan ook nooit in de uitverkoop en blijven altijd actueel. Retailers kunnen via het B2B-platform alle artikelen in elke gewenste maat en kleur bestellen en hebben hun bestelling de volgende dag in huis. “Veel merken hebben ook een B2C-platform. Dat gaan wij dus niet doen. Wij kiezen echt voor de retailer.”

basisitems
daily utilities
MANNENMODE
Menswear
Partner Content